| کد خبر: 64554 |

رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد:

همه راه­ها به محیط زیست ختم می­ شود

تین نیوز | رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر این که تهران امروز با تهران دهه­ ها و حتی سال­های قبل که باغ شهر بود، تفاوت­ های اساسی و معناداری پیدا کرده، گفت: کلان شهر یک سری استانداردها، شاخص­ها و تعاریف خاص خود را دارد و تعریف آن صرفاً به انبوهی از جمعیت، محدود و در جمعیت زیاد، خلاصه نمی­شود.   

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران، مهندس محمد حقّانی افزود: شرایط امروز تهران، این کلان شهر را به شهری بی دفاع تبدیل کرده که با شرایط استاندارد و کیفیت مطلوب زندگی فاصله زیادی دارد و این در شرایطی است که امروزه همه چیز به محیط زیست باز می­گردد و به اصطلاح همه راه­ها به محیط زیست ختم می­ شود.

وی با اعلام این که شهر و اقداماتی که در شهر انجام می­شود باید مردم محور باشد و به عنوان نمونه، اگر اتوبان­سازی یا زیباسازی در شهر انجام می­دهیم باید برای آسایش مردم باشد، تأکید کرد: اگر مردم در شهر احساس آرامش نکنند، قطعاً یک جای کارمان مشکل دارد.  

تهران یک ششم جمعیت کشور را در خود جای داده است
رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که تهران با 650 کیلومتر مربع مساحت، به تنهایی یک ششم جمعیت کل کشور را در خود جای داده، اظهار کرد: آمایش سرزمین که تعداد جمعیت را بر اساس منابع طبیعی و امکانات موجود در طبیعت تعریف و اسکان جمعیت را بر بستر آن سرزمین برنامه­ریزی می­کند، موضوعی بسیار مهم است.

مهندس حقّانی با بیان این که بین سال­های 85 تا 90، یک میلیون مهاجر وارد تهران شدند و سوأل این جاست که چرا باید این اتفاق بیفتد، تصریح کرد: دلیل آن این است که همه چیز در تهران متمرکز شده، در صورتی که به تحمل پذیری این کلان شهر فکر نشده و برای همین، انتقال پایتخت هم بی نتیجه خواهد بود.

وی با طرح این پرسش که اگر قرار باشد با همین مدیریت، پایتخت منتقل شود چه فایده­ای دارد، تأکید کرد: تا کارکردهای زیست محیطی تهران احیاء نشوند، قرائت دستگاه­های مجری از قانون اصلاح نشود و جلوی دروازه­ها و روزنه­های فرار از قانون مسدود نشوند، اقداماتی چون جابه­جایی پایتخت دردی را از تهران دوا نمی­ کند.

جمعیت شناور تهران 13 میلیون نفر است
رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که در طرح جامع تهران که سال 1349 تصویب شد، جمعیت تهران 4 و نیم میلیون نفر پیش­بینی شده بود که در طرح ساماندهی سال 1370 به 7 میلیون و 200 هزار نفر افزایش پیدا کرد، اظهار کرد: در طرح جامع تهران که سال 1386 تصویب شد، جمعیت تهران 9 میلیون نفر پیش­بینی شده بود، در صورتی که امروز جمعیت ثابت تهران 9 میلیون نفر است که با احتساب جمعیت شناور به 13 میلیون نفر می­رسد.

مهندس حقّانی با بیان این که افزایش تراکم جمعیت تهران، می­تواند آثار و تبعات مخرب و جبران ناپذیری بر جای بگذارد، تصریح کرد: موظف کردن شهرداری­ها به درآمدزایی به منظور اداره و مدیریت شهر و حذف کمک­های دولتی از محل منابع ملی به شهرها، به این پیامدهای منفی دامن می­زند و بسیاری از فعالیت­ها را تحت الشعاع خود قرار می ­دهد.

وی با تأکید بر این که متأسفانه بیش از 50 درصد درآمد شهرها به ویژه کلان شهرها از محل تراکم فروشی، تغییر کاربری، ساخت و ساز و موضوعات مرتبط به دست می­آید، اضافه کرد: چون این کار متناسب با شرایط جغرافیایی و منابع طبیعی شهرها اتفاق نمی­افتد، برای همین این مسائل و مشکلات پیش می­آید و تغییرات پی در پی بلای جان شهرها می­شود.

چرا بانک­ها وارد ساخت و ساز شده­اند؟
رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که با تخریب باغات و فضای سبز، شهرهای سرسبز به کلان شهرهای پر از سیمان و آهن تبدیل شده­اند، اظهار کرد: متأسفانه سازمان­های رسمی و غیر رسمی، از بانک­های دولتی و خصوصی گرفته تا موسسأت مالی مجاز و غیر مجاز، به جای سرمایه ­گذاری در بخش­های کشاورزی و صنعت، در بخش ساخت و ساز سرمایه­گذاری می­کنند و وارد ساختمان سازی شده ­اند.

مهندس حقّانی با بیان خلاف قانون دانستن ورود بانک­ها به ساخت و ساز، این کار موسسأت مالی را کاملاً غیر قانونی دانست و تصریح کرد: در حال حاضر 2 درصد یعنی یک هزار و 216 هکتار از اراضی شهر تهران باغ و 2 و هفت دهم درصد یعنی یک هزار و 660 هکتار اراضی کشاورزی است، در حالی که باید 150 کیلومتر مربع فضای سبز در تهران داشته باشیم.     

وی در پایان با تأکید بر این که فضای سبز اثر اکولوژیک دارد و بر آب و هوای شهر اثر می­گذارد و با توجه به کارکرد اجتماعی که از آن برخوردار است، حتی بر خلق و خوی شهروندان نیز تأثیر می­گذارد، خاطرنشان کرد: برخورداری شهروندان از فضای سبز لطف به آن­ها نیست، بلکه بخشی از حق شهروندی و حقوق شهروندان محسوب می ­شود

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.