| کد خبر: 64495 |

حالِ هوای اصفهان بهتر شد

تین نیوز | روز هوای پاک بیشتر، هدیه طرح جامع کاهش آلودگی هوا به مردم اصفهان در یک سال گذشته بوده است. به لطف این برنامه، حالا ۲ میلیون نفری که در اصفهان زندگی می‌کنند، مشکلات کمتری با هوای آلوده دارند؛ هرچند اگر بودجه دولتی به موقع به حمل‌ونقل عمومی این شهر رسیده بود، اوضاع هوا خیلی بهتر از این بود.

طرح جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان از سال گذشته، با همکاری نهادهای مختلف همچون استانداری، شهرداری و اداره کل حفاظت محیط‌زیست در اصفهان کلید خورد. این شهر تا سال ۹۲ جزو آلوده‌ترین شهرهای کشور بود و حتی روزهای بحرانی آن از تهران نیز بیشتر شده بود، اما با اجرای طرح کاهش آلودگی هوا در سال ۹۳، به گفته استاندار اصفهان، کاهش ۳۰درصدی آلودگی هوا را تجربه کرد.

حمل‌ونقل و ترافیک، از موثرترین بخش‌های زندگی شهری در کاهش آلودگی هواست. از این‌رو شهرداری اصفهان تلاش کرده در زمینه اجرای طرح کاهش آلودگی هوای اصفهان، اقداماتی در حوزه حمل‌ونقل به عهده گیرد.

این را علیرضا صلواتی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان اظهار می‌کند و می‌افزاید: اجرای طرح محدوده زوج و فرد و مکانیزه کردن کنترل آن، از اقداماتی است که در قالب این طرح، از سال گذشته در اصفهان کلید خورده است. به گفته صلواتی، در سال ۹۴ حدود ۴۵هزار میلیارد ریال هزینه مکانیزه کردن نظارت در این طرح شده و در همین زمینه، ۴۰ دوربین در محدوده طرح نصب شده است.
 
نوسازی و بازسازی ناوگان اتوبوسرانی از دیگر مواردی است که به گفته وی در دستور کار معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان قرار دارد و قرار است ۲۰۰ دستگاه اتوبوس نو همزمان با آغاز مهر، به ناوگان اتوبوس‌های شهری افزوده شود. از سوی دیگر شهرداری اصفهان قرار است تا پایان سال، ۵۰۰ دستگاه اتوبوس را نوسازی و بهسازی کند که این کار منجر به کاهش آلایندگی هوا خواهد بود.

گسترش و توسعه خطوط حمل‌ونقل عمومی، به ویژه گسترش خطوط «بی‌آرتی» نیز در دستور کار شهرداری اصفهان قرار دارد. صلواتی در این‌باره می‌گوید: تاکنون یک خط «بی‌آرتی» به طول ۲۰/۵ کیلومتر در اصفهان ایجاد شده و به‌دنبال ایجاد ۳خط دیگر نیز هستیم که عملیات اجرایی آنها آغاز شده است. به گفته او قرار است ۲ خط دیگر اتوبوس تندرو نیز تا پیش از مهر ۹۵ به بهره‌برداری برسد. بدین ترتیب حدود ۳۰ کیلومتر دیگر به خطوط «بی‌آرتی» اصفهان اضافه خواهد شد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان همچنین از برنامه این اداره برای خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ۲کابین با استاندارد روز خبر می‌دهد.
 
بدقولی دولت در نوسازی تاکسی‌ها و اتوبوس‌های اصفهان
بحث نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیز از دیگر برنامه‌های شهرداری اصفهان در قالب طرح جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان است. صلواتی می‌گوید: حدود ۱۷۰۰ دستگاه پیکان در ناوگان تاکسیرانی اصفهان موجود است که با وجود همه وعده‌های دولت و ستاد حمل‌ونقل و سوخت کشور در سال‌های گذشته، از ۲ سال پیش هیچ یک از آنها و سایر تاکسی‌های اصفهان نوسازی نشده و به هیچ قولی در این باره عمل نشده است. به گفته او این مشکلات در حوزه اتوبوسرانی نیز وجود دارد و در ۶سال گذشته حتی یک اتوبوس دولتی به شهرداری اصفهان تحویل داده نشده است.
 
تعهدات مالی دولت پرداخت نشد
پرداخت نشدن تعهدات مالی دولت در حوزه حمل‌ونقل، از مشکلاتی است که به گفته صلواتی، اجرای محورهای حمل‌ونقلی برنامه جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان را از سرعت انداخته است. وی در این‌باره می‌گوید: تنها ۱۰ تا ۱۵درصد یارانه حمل‌ونقل عمومی که دولت نسبت به پرداخت آن تعهد دارد، به ما پرداخت شده است. به گفته وی، ۴۵میلیارد تومان سهم یارانه بلیتی است که در سال‌جاری دولت باید بابت یک‌سوم هزینه‌های اتوبوس شهری به شهرداری اصفهان پرداخت می‌کرد اما در ۶ماه گذشته، تنها حدود ۳میلیارد تومان پرداخت شده است.
آنطور که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان می‌گوید، در زمینه راه‌اندازی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، اگرچه اداره کل حفاظت محیط‌زیست کمک چندانی به شهرداری نکرده اما راه‌اندازی ۵ ایستگاه سنجش صوت و آلودگی هوا تا پایان سال در سطح شهر در برنامه است. از دیگر مواردی که برنامه جامع کاهش آلودگی هوا به عهده معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گذاشته، گسترش مراکز معاینه فنی خودروهاست. صلواتی در این‌باره می‌گوید: هم‌اکنون ۱۰ مرکز معاینه فنی خودرو در اصفهان وجود دارد که امیدواریم تا پایان سال ۲ مرکز دیگر اضافه شود. همچنین با توجه به اینکه بیش از ۶۰درصد خودروهای سنگین اصفهان فرسوده هستند، در نظر داریم نخستین مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین را در اصفهان راه‌اندازی کنیم.
صلواتی با بیان این موارد، یادآوری می‌کند که هنوز برخی اقدمات لازم در برنامه کاهش آلودگی هوا کلید نخورده است، به‌عنوان نمونه هنوز گازوییل پاک (یورو۴) به اتوبوسرانی تحویل داده نشده است. او معتقد است شهرداری اصفهان به‌طور تقریبی به همه وعده‌های خود به منظور اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا عمل کرده، اما نهادهای دیگر هنوز در انجام مسئولیت‌شان تاخیر دارند. به گفته وی، بر پایه همین اقدامات، تعداد روزهای پاک اصفهان در سال ۹۳، حدود ۳۰ روز بیشتر از سال ۹۲ بوده است. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تاکید می‌کند که نرسیدن بودجه دولت در حوزه حمل‌ونقل عمومی، از شتاب اجرای طرح کاهش آلودگی هوا کاسته است.
 
با شرایط مطلوب فاصله داریم
با وجود همه اقداماتی که از سال گذشته برای اجرای طرح کاهش آلودگی هوای اصفهان انجام شده، هنوز وضعیت هوا با شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد. این نظر رییس کمیسیون حمل‌ونقل، محیط‌زیست و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان است که بیان می‌شود.

ابوالفضل قربانی معتقد است ساماندهی بحث معاینه فنی خودروها یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در قالب این طرح اجرا شده و در دست اقدام است.
ممنوعیت تردد خودروها در مرکز شهر در قالب طرح زوج و فرد به گفته او، از دیگر اقدامات مهمی است که آلودگی را به ویژه در محدوده مرکزی شهر کاهش داده است.

وی می‌افزاید: توزیع سوخت با استاندارد یورو۴ از سال گذشته در اصفهان کلید خورده و اگرچه هنوز محدود است اما در همین اندازه نیز موثر بوده است. از سوی دیگر ۲ نیروگاه تولید برق اصفهان در سال‌های گذشته با مازوت کار می‌کردند اما در حال حاضر از گاز استفاده می‌کنند که اقدام موثری در کاهش آلودگی هوا بوده است.
ایجاد و توسعه ایستگاه‌های دوچرخه و توسعه جایگاه‌های سوخت «سی‌ان‌جی» ازجمله اقداماتی است که به گفته قربانی به منظور اجرای طرح کاهش آلودگی هوا اجرا شده و موثر بوده است. او ادامه می‌دهد: توسعه اتوبوس‌های گازسوز در حال حاضر به‌دلیل برخی مشکلات مانند نبود قطعات، مشکلات موتور و تامین گاز، دچار مشکل است و بخش زیادی از این اتوبوس‌ها از چرخه فعالیت خارج هستند که باید به منظور کاهش آلودگی هوا این اتوبوس‌ها نیز به ناوگان بازگردند.
 
لزوم تسریع خروج خودروهای فرسوده
به گفته عضو شورای شهر اصفهان، با وجود اجرای اقدامات حمل‌ونقلی طرح جامع کاهش آلودگی هوا هنوز مشکلات زیادی در این زمینه در اصفهان وجود دارد که باعث شده آلودگی هوای این شهر از حد استاندارد بالاتر باشد و مشکل ریزگردها نیز به این مسئله اضافه شده است. وی معتقد است ازجمله اقدامات مهم دیگری که می‌تواند به اجرای بهتر این طرح کمک کند، سرعت گرفتن طرح خروج خودروهای فرسوده از چرخه فعالیت است.
قربانی می‌گوید: اجرای بخشی از برنامه جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان که در حوزه حمل‌ونقل عمومی است، به‌طور جدی از سوی مدیریت شهری دنبال می‌شود. در همین زمینه فاز نخست خط یک مترو اصفهان به‌طور آزمایشی تا یکی، ۲ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید که به‌طور قطع، بر کاهش ترافیک و آلودگی هوای شهر موثر خواهد بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.