| کد خبر: 62278 |

پروژه ارتباط ریلی با ارمنستان در محاق لغو تحریم

تین نیوز | با توجه به لغو قریب الوقوع تحریم های ایران، احتمالا این کشور از پروژه ۳.۷ میلیارد دلاری ارتباط ریلی با ارمنستان که با هدف دسترسی به بازار روسیه انجام می شود کنار خواهد کشید و مسیر جایگزین دیگری را از طریق آذربایجان پیگیری می کند که یک نهم هزینه دارد.

نه ماه قبل ایران و ارمنستان موافقتنامه ای را برای ساخت یک خط ریلی بین دو کشور به امضا رساندند. در آن زمان، این موافقتنامه یک توافق برد برد برای دو کشور به نظر می رسید.

اما اکنون با توجه به لغو قریب الوقوع تحریم های ایران، احتمالا این کشور از این پروژه 3.7 میلیارد دلاری کنار خواهد کشید و ارمنستان نیز که با مشکلات بودجه ای مواجه است، قادر به تامین مالی این پروژه به صورت یکطرفه نخواهد بود.

آنچه دولت ارمنستان را ناخشنود کرده، این است که ایران و آذربایجان در حال انجام مذاکراتی در مورد ایجاد یک خط ریلی بین دو کشور هستند. از آنجایی که این خط ریلی دارای کاربردهای مشترکی با خط ریلی بین ایران و ارمنستان است، این دو پروژه رقیب یکدیگر محسوب می شوند. اگر ایران و آذربایجان این مسیر ارتباطی را اجرایی کنند، نیازی به احداث خط ریلی بین ایران و ارمنستان  نخواهد بود و برعکس.

احداث خط آهن ایران و آذربایجان از نظر اقتصادی نیز به صرفه تر است. هزینه رسمی ساخت این خط ریلی بین آستارای آذربایجان و رشت ایران 400 میلیون دلار برآورد شده که حدودا یک نهم هزینه احداث خط ریلی بین ایران و ارمنستان است.

ارزان تر بودن خط آهن ایران و آذربایجان تنها مزیت آن نیست. اگر خط ریلی ایران و ارمنستان احداث شود، کالاهای ارسالی به روسیه از طریق ایران با این خط آهن باید مسیر پرپیچ و خمی را طی کنند، زیرا ارمنستان هیچ خط ریلی مستقیمی به روسیه ندارد. اما خط ریلی ایران و آذربایجان ابتدا وارد خاک آذربایجان می شود و از آنجا به روسیه می رود. دیگر مزیت این خط ریلی در کنار هزینه پایین ساخت آن، هزینه های مربوط به نگهداری و تامین خدمات حمل و نقلی آن است.

شرکت راه آهن روسیه نیز با احداث خط آهن ایران و ارمنستان مخالفت کرده است. بر اساس گزارش های رسانه ای، هرچند هنوز هیچ یک از دو دولت علنا از پروژه خط آهن ایران ارمنستان کنار نکشیده است، اما تمام نشانه های این موضوع به رغم موافقتنامه های منعقده بین دو کشور پدیدار شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سید مرتضی ناصریان 0 0

    به نظر بنده حتی در شرایط تحریمی هم ارتباط ریلی ایران و ارمنستان موجه نبوده است زیرا اگر ارتباط ریلی ایران و آذربایجان هم برقرار نشود یا مسدود شود حمل و نقل از طریق ایران به بندر انزلی و از طریق دریا به روسیه مقدور است و به مراتب به صرفه تر از مسیر ریلی با ارمنستان است. تا آنجا که من می دانم ایران هیچگاه ارتباط ریلی با ارمنستان را پیشنهاد نکرده و تعقیب نکرده است بلکه این ارمنستان است که مشتاق این مسیر برای خروج از انزوا است. البته ارمنستان هم اعتقادی به هزینه گزاف برای عملیاتی کردن این خط ندارد چون برای خروج از انزوا می تواند از ترابری جاده ای استفاده ببرد ولی تبلیغات شدید ترکیه و آذربایجان روی خط ریلی باکو - تفلیس - قارص و همچنین تبلیغات روی کریدور ترابری شمال - جنوب از ایران و تبلیغات کریدور تراسیکا جو عمومی و تبلیغاتی شدیدی علیه ارمنستان ایجاد کرده که گویی عرصه بر ایشان در افکار عمومی کاملا تنگ است و مقامات ارمنستان در اقدامی تظاهری و برای جلب نظر مردم خود این مسیر ریلی را هر از چندی در بوق و کرنا می کنند ولی مطمئنا بحثاجرای آن جدی نبوده و نخواهد بود. اگر طرف ارمنی برای این خط جدی بود می توانست از کشورهای دوست اروپایی خود وام بگیرد و این خط را عملیاتی کند.