| کد خبر: 62190 |

مدیریت دارایی‌های عمومی یک راهبرد بنیادین در خروج از رکود

تین نیوز | وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که دارایی‌های سمی، پایین بودن میزان کفایت سرمایه و میزان بدهی بیش از حد مجاز به بانک مرکزی امکان اجرای طرح‌های توسعه‌ای از سوی بانک‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است گفت: در این شرایط بازار سرمایه محل خوبی برای تامین منابع است.

 
به گزارش تین نیوز از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در مراسم امضای توافقنامه ارائه خدمات نوین تامین مالی از طریق مدیریت دارایی‌ها که بعد از ظهر امروز شنبه ۱۰ شهریور با حضور محمدهاشم بت شکن مدیرعامل بانک مسکن، محمد فطانت مدیرعامل سازمان بورس و اوراق بهادار و پیروز حناچی، محسن نریمان، محمد شکرچی‌زاده، حامد مظاهریان، سید سعید سید علایی و محمد پژمان معاونان وزیر راه و شهرسازی برگزار شد گفت: امروز در این نشست از یک ایده جدید برای تامین مالی مسکن با استفاده از ابزار نوین بازار سرمایه رونمایی می‌شود.
 
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: شرایط فعلی کشور در یک رکود تورمی شدید قرار دارد و دارایی‌های سمی گسترده، پایین بودن میزان کفایت سرمایه و میزان بدهی بیش از حد مجاز به بانک مرکزی از مهمترین مشکلات بانک‌هاست که امکان اجرای طرح‌های توسعه‌ای از سوی بانک‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است.
 
وی با بیان اینکه برای خروج از وضع نابسامان کنونی مسکن به ابزارها و نهادهای جدید مالی نیاز داریم افزود: بازار سرمایه در این شرایط محل خوبی برای تامین منابع است.
 
آخوندی ادامه داد: رفتن به بازار سرمایه نهادهایی می‌خواهد که مقدمات ورود به این بازار را فراهم کند؛ فعالیت در بازار سرمایه نیاز به تخصص دارد و ورود بدون دانش به آن موجب ضرر و زیان خواهد شد.
 
وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در برنامه‌های پنج ساله توسعه اول تا پنجم همواره از بهره‌وری صحبت شده و در برنامه اخیر نیز (برنامه پنجم) نرخ بهره وری سه درصد از میزان رشد اقتصادی بود که اکنون این میزان زیر صفر است. یکی از بحث‌های مهم رشد بهره‌وری استفاده از هزاران میلیارد تومان دارایی‌های دولت است. اجرای این پروژه می‌تواند موجب انقلاب اقتصادی در کشور شود.
 
افزایش بهره‌وری با استفاده از مدیریت دارایی‌های عمومی کشور
آخوندی خاطرنشان کرد: تنها در حوزه وزارت راه و شهرسازی دارایی‌های این وزارتخانه در بخش اراضی شامل اراضی سازمان ملی زمین و مسکن، شرکت عمران شهرهای جدید و سایر سازمان‌های مالک اراضی و همچنین در بخش حمل و نقل شامل اموال در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، حق انتفاع خدمات بین راهی، هزاران میلیارد تومان متعلق به صنعت فرودگاهی و دارایی‌های متعلق به صنایع ریلی و حمل و نقل دریایی می‌تواند در افزایش بهره‌وری مثمرثمر باشند ولی متاسفانه در حال حاضر درآمد کشور فقط از محل فروش نفت است و بهره‌مندی از دارایی‌های غیرمالی و غیرپولی صفر است.
 
وی ادامه داد: پایین بودن بهره‌وری در سایر حوزه‌های اقتصادی مانند معدن و نفت نیز وجود دارد و اگر به دارایی‌های عمومی ایران وارد شویم مشاهده می‌کنیم میزان آنها اعدادی نجومی است اما نقش آنها در بهره‌وری بسیار پایین است. در این شرایط سخت اقتصادی برای خروج از رکود دستیابی به مدلی در جهت مدیریت دارایی‌های عمومی به نحو بهره‌ور بسیار ضروری است.
 
آخوندی با اشاره به اقتصاد مقاومتی و تاکید مقامات عالی نظام بر درون‌زا و برون‌نگر بودن اقتصاد کشور گفت: استفاده از دارایی‌های عمومی در جهت تقویت بعد درون‌زای اقتصاد مقاومتی موثر است و بدون داشتن اقتصاد دانش‌بنیان نمی‌توان این کار را پیش برد.
 
استفاده از مدیریت دارایی‌های عمومی در بهره‌وری به سالم‌سازی بازار مستغلات و املاک می‌انجامد 
وی تاکید کرد: استفاده از مدل مالی مدیریت دارایی‌های عمومی در بهره‌وری به سالم‌سازی بازار مستغلات و املاک می‌انجامد و می‌توان به جای آنکه زمین را تهاتر مستقیم کرد با استفاده از یک سازوکار بازار سرمایه هم زمین را در اختیار داشت و هم بهره‌وری آن را بالا برد.
 
وزیر راه و شهرسازی سپس به امضای قرارداد تامین مالی زیرساخت‌های شهر جدید پردیس از محل بازار سرمایه اشاره و اظهار کرد: هزار میلیارد تومان در بخش زمین و ساختمان که سقف این پروژه است رقم کمی است اما می تواند شروع خوبی باشد برای استفاده از این روش برای سایر حوزه ها؛ همین که این مدل را آزمودیم به سایر دارایی هایمان در بخش مسکن و حمل و نقل آن را تسری می دهیم و بلافاصله به بحث تامین مالی زیرساخت های پرند از این روش خواهیم پرداخت.
 
آخوندی خاطرنشان کرد: تامین مالی با استفاده از مدیریت دارایی‌های عمومی و بازار سرمایه باید در حوزه حمل و نقل حومه‌ای به ویژه حمل و نقل شهرهای پرند و پردیس و نیز توسعه سواحل مکران استفاده شود.
 
وی با بیان اینکه این روش به توسعه و رونق بازار سرمایه نیز کمک می‌‌کند تاکید کرد: در حال حاضر بیشترین روش مورد استفاده در بازار سرمایه خرید و فروش سهام است ولی با استفاده از خدمات نوین تامین مالی سایر روش‌ها نیز به این بازار وارد خواهد شد و به افزایش حجم دارایی‌های بازار سرمایه کمک می‌کند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر لزوم جلوگیری از ورود «شبه انحصار گراها» به بازار سرمایه گفت: من شخصا به این موضوع حساسیت دارم و باید مراقب باشیم از چاله به چاه نیفتیم.
 
آخوندی در ادامه به مبحث بانکداری ایران اشاره کرد و گفت: در کشور ما بانکداری یک نظام مرسوم دارد و این سیستم نمی‌تواند پاسخگوی انواع سرمایه گذاری‌ها باشد. به عنوان مثال در مبحث مسکن با موضوعات مختلفی مانند حاشیه‌نشینی، بافت‌های تاریخی، بافت‌های ناکارآمد، شهرهای جدید و غیره مواجه هستیم که هرکدام نظام تامین مالی متفاوتی دارند. به عنوان مثال در شهرهای جدید پروژه‌های بزرگ مقیاس داریم و در بخش بازسازی واحدهای مسکونی فرسوده پروژه‌های خرد و کوچک مقیاس که هرکدام نیاز به یک سیستم تامین مالی انحصاری دارند.
 
وزیر راه و شهرسازی به مبحث توسعه‌ای شدن بانک مسکن اشاره کرد و گفت: در دو سال گذشته به زحمت توانستیم موافقت لفظی بانک مرکزی براي تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه‌ای را بگیریم و باید منتظر بمانیم تا چه زمانی این موافقتنامه عملی می‌شود.
 
وی با تاکید بر اینکه بانک توسعه‌ای مسکن باید روش‌های جدید سرمایه‌گذاری را پیدا کند گفت: اگر این اقدام صورت نگیرد پروژه‌هایی مانند مسکن مهر در دولت قبل به راه می‌افتد که ۵۰ هزار میلیارد تومان به منابع بانک مرکزی متوصل شد و از این طریق به اقتصاد کشور ضرر وارد کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.