| کد خبر: 61744 |

رشد اقتصادی ۵ درصدی برای ایران در سال ۲۰۱۶

تین نیوز | رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در مصاحبه بلومبرگ، با پیش‌بینی رشد اقتصادی 5 درصدی ایران در سال 2016 گفت: انزوای ایران پس از سال‌ها تحریم‌ اقتصادی و مالی سخت به معنای این است که ایران به میزان زیاد از بحران‌ بازارهای جهانی مصون مانده است.

 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در مصاحبه با بلومبرگ گفت: انتظار می‌رود که با برداشته شدن تحریم‌ها رشد اقتصادی ایران در سال آینده شتاب بگیرد.

 
محمدباقر نوبخت در مصاحبه‌ای در دفتر کارش در این‌باره گفت: پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی ایران از 3 درصد مورد انتظار در سال جاری به 5 درصد در سال 2016 افزایش یابد.

 
وی افزود: «با توجه به اینکه تنها 30 درصد بودجه کشور را درامدهای نفتی تشکیل می‌دهد، کاهش قیمت نفت تاثیر محدودی بر هزینه‌های دولت به ویژه در پروژه‌های زیرساختی داشته است... برداشته شدن تحریم‌ها نیز به دولت اجازه خواهد داد تا دارایی‌های بلوکه شده خود را بازگرداند و ذخایر ارزی خود را تقویت کند.»

 
نوبخت تصریح کرد: انزوای ایران پس از سال‌ها تحریم‌های اقتصادی و مالی سخت به معنای این است که ایران به میزان زیاد از بحران‌ بازارهای جهانی (که به شدت به دارایی‌های بازارهای نوظهور آسیب زده است) مصون مانده است.

 
معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: چشم‌انداز رو به بهبود اقتصاد کشور شاهد افزایش حدود 30 درصدی درآمدهای مالیاتی از ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته شده است.

 
وی توضیح داد: درآمدهای ارزی کشور بیش از 100 میلیارد دلار است و برداشته شدن تحریم‌ها 30 میلیارد دلار دیگر را آزاد می‌کند.

 
نوبخت گفت: «ما بدهی زیادی نداریم و ذخایر ارزی قابل توجه‌ای داریم. این شرایط برای آنهایی که می‌خواهند در ایران سرمایه‌گذاری کنند اعتمادساز است. برای دولت، وارد کردن 40 یا 50 میلیارد دلار به کشور مطرح نیست. این ارقام برای دولت مهم نیست. »

 
وی افزود: «آنچه مهم است این است که تمام این دارایی‌ها به عنوان ذخایر بانک مرکزی ایران در جهان دیده می‌شود و سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند به هنگام سرمایه‌گذاری در ایران به آن تکیه کنند.»

 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در پایان اظهار داشت: «اقتصاد ما هنوز وارد و آمیخته اقتصاد جهانی نشده است از این رو نوساناتی که در بازارهای خارجی رخ می‌دهد به همان شدت یا مستقیما بر بازار ایران تاثیر نمی‌گذارد.»

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.