| کد خبر: 61725 |

کشتی سازان چین از همتایان کره ای پیشی گرفتند

تین نیوز | کشتی سازیهای چینی در ماه ژولای سال جاری برای اولین بار و به مدد دولت این کشور سفارشات بیشتری را نسبت به همتایان کره ای، از آن خود کردند.
 
 
آمار ساخت کشتیهای جدید در کشتی سازیهای چینی در ماه ژولای به 2.5 میلیون DWT رسید این میزان برای کشتی سازی های کره ای نیز 1.8 میلیون DWT بود.
 
 
کشتی سازی های ژاپنی نیز در مدت مشابه سفارش ساخت 1.5 میلیون DWT را از آن خود کردند.
 
 
براساس گزارش موسسه کلارکسون، کشتی سازی های کره ای در شش ماهه ابتدای سال جاری سردمدار اخذ سفارش ساخت بودند که به توانایی آنها در ساخت کانتینربرهای غول پیکر و کشتیهای حمل گاز برمی گردد.
 
 
اما به هرحال در ماه ژولای میزان سفارش ساخت کشتی سقوط 74 درصدی را تجربه کرد.لازم به ذکر است این میزان در ماه ژوئن 158 درصد سقوط راداشت.
 
 
به اعتقاد یکی از تحلیلگران کره ای صنعت کشتی سازی یکی از دلایل این کاهش وضع قانون جدید برای کشتی سازیهای کره ای و اجرایی شدن آن از ابتدای ماه ژولای بود که کشتیرانی ها را وادار به سفارش کشتی تا قبل از لازم الاجرا شدن این قانون کرد و به همین دلیل شاهد هجوم کشتیرانی ها به کارخانجات کشتی سازی ها در ماههای می و ژوئن بودیم تا از افزایش هزینه ساخت کشتی بر طبق قوانین یاد شده در امان بمانند.
 
 
از سوی دیگر خبرهای اخیر بابت ضرر سه بازیگر اصلی کشتی سازی کره یعنی دوو، سامسونگ و هیوندایی نشان از کاهش قابلیت این کشتی سازیها در جذب قراردادهای ساخت کشتی دارد.
 
 
از طرف دیگر ماجرا کشتی سازیهای چینی با کمک دولت و اجرای طرح حمایت اوراق و ساخت در این کشور در ماه ژوئن موفق به بازیابی فعالیتهای خود شدند.
 
 
بیشترین تناژ در دستور ساخت به هشت کانتینربر جدید با حجم 13 هزار و 500 TEU مربوط می شود که توسط شرکت کشتیرانی کانتینری چین به دو کشتی سازی بزرگ دولتی چین به نامهای China State Shipbuiding Co و China Shipbuiding Industry داده شد.
 
 
شرکت کشتیرانی دولتی Cosco Dalian نیز سفارش ساخت دو فروند کشتی نفت کش بزرگ و چندین کشتی حمل مواد نفتی را در کشتی سازی CSIS به ثبت رساند.
 
 
پیش بینی می شود با کمک دولت چین چنین سفارش هایی تا پایان سال جاری ادامه یابد.
 
 
با این وجود هنوز برای اعلام پیشی گرفتن قاطع کشتی سازیهای چینی از همتایان کره ای خود کمی زود است. یکی از دلایل آن وجود سفارشاتی است که هنوز قرارداد آنها بطور رسمی اعلام نشده است.
 
 
بطور مثال شرکت کشتی سازی کشتی تانکر کره با نام Hyundai Mipo اعلام کرد موفق به گرفتن سفارش ساخت کشتی به میزان تنها 18 درصد از پیش بینی سفارشات در سال 2015 شده است اما این شرکت پس از چندی این میزان را به 80 درصد رساند.
 
 
به همین دلیل بسیاری از متخصصان منتظر آمارهای نهایی در پایان سال جاری خواهند ماند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.