| کد خبر: 61703 |

صفر شدن عرضه دلار تقلبی با راه‌اندازی بورس ارز

تین نیوز | یک استاد دانشگاه با اشاره به اینکه با راه‌اندازی بورس ارز احتمال عرضه دلار تقلبی نیز به صفر می‌رسد گفت: شکل‌گیری بورس ارز موجب تعیین یک قیمت واحد برای این واحد پولی، شفافیت معاملات و جلوگیری از نوسانات کاذب قیمت‌ها می‌شود.
 
 
مهدی تقوی - استاد کرسی اقتصادکلان دانشگاه علامه طباطبایی با بیان مطلب فوق گفت: اگر بورس ارز طی سال‌های اخیر در کشور راه‌اندازی شده بود، دست فروشی های ارز از سر چهارراه ها (چهار راه استانبول) جمع می‌شد و هزاران میلیارد تومان سرمایه به جیب دلالان نمی رفت. اگر بورس راه بیافتد و تمام درآمدهای ناشی از صادرات غیر نفتی به بورس بیاید، سهم ارز عرضه شده توسط بخش‌های غیردولتی بر سهم ارز عرضه شده توسط دولت غلبه می‌کند.
 
 
وی در ادامه تشکیل بورس ارز برای اقتصاد کشور را مناسب خواند و اظهار کرد: در این بازار جدید، خرید و فروش ارز شکل یک بازار رقابتی کامل را به خود خواهد گرفت که البته این رقابت سالم بسیار متفاوت از موجی است که دلالان برای سود جویی‌های خودشان در بازار راه می‌اندازند.
 
 
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به فراهم بودن مقدمات تشکیل بورس ارز در بورس کالای ایران، این بازار می تواند بستری مناسب برای مبادلات نرخ ارز باشد یا خیر؟ پاسخ داد: بررسی‌ها و مطالعات کارشناسی نشان می‌دهد که راه‌اندازی بورس ارز نیازمند کارشناسان و کارگزاران متخصص است که بورس کالا پتانسیل فراهم کردن تمام مقدمات و زیرساخت‌های لازم را در این زمینه دارد.
 
 
استاد کرسی اقتصادکلان دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص تاثیر بورس ارز بر امنیت معاملات هم گفت: فلسفه بورس این است که بازار را متمرکز می‌کند؛ در این بازار، مشتریان، ارز را از کارگزاران بورس ارز خریداری می‌کنند و همه چیز شفاف قابل رصد و رویت است؛ از طرفی احتمال عرضه دلار تقلبی نیز به صفر می‌رسد.
 
 
به گفته وی، در حال حاضر علیرغم اینکه دولت، قیمت ارز را هر روز اعلام می‌کند، اما قدرت بالای برخی دلالان و صرافی‌ها نیز موجب نوسان بیشتر نرخ ارز خواهد شد که همین امر رکود اقتصادی فعلی را تشدید می کند.
 
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر بورس ارز تشکیل شود در آنجا یک قیمت واحد خواهیم داشت که موجب شفافیت بازار آن خواهد شد و از آنجا که قیمت‌ها قابل رصد است خریدار از قبل اطلاعات را کسب کرده است و اگر ارز گران‌تر از حد تعیین شده برای فروش اعلام شده باشد، خریداری نخواهد شد.
 
 
وی با بیان اینکه بورس ارز، قیمت‌ها را شبیه بازار سهام متشکل خواهد کرد، افزود: این بورس به قیمت ارز، نظم و سامان خواهد داد . ضمن اینکه رونق معاملات آتی ارز در بورس کالا می‌تواند توسعه سایر بازار های آتی بر روی دارایی‌های مختلف را در این بورس به دنبال داشته باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.