| کد خبر: 61694 |

ضرورت اتصال اهر و هریس به راه آهن بین المللی / کمبود آب در شهرستان

تین نیوز | نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با اشاره بر ضرورت اتصال اهر و هریس به راه آهن بین المللی بر رفع مشکلات این شهرستان تاکید کرد.

 
اهر یکی از شهرستان‌های آذربایجان شرقی با ۱۲۸ هزار نفر جمعیت بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال۹۰ هجری شمسی است که ۹۲هزار نفر آن در شهر اهر و ۳۶ هزار نفر نیز در روستاها به سر می‌برند و کشاورزی و دامداری دو قطب اقتصادی و تولیدی در این منطقه محسوب می شوند که در کنار آن باغداری، دامپروری و زنبورداری نیز رواج دارد.

 
شهرستان‌ كوهستاني‌ اهر در ۱۰٣ كيلومتری شمال‌ شرقی تبريز در مرکز منطقهٔ سرسبز و خوش آب و هوای ارسباران و در فضایی به وسعت ۱۵ کیلومتر مربع گسترده شده است و در بسیاری از زمینه ها چون کشاورزی و تولید برخی محصولات باغی قطب کشور محسوب می شود.

 
عباس فلاحی باباجان، نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گویی با خبرنگار مهر از مشکلات این شهرستان سخن می گوید.

 
یکی از مباحثی که همواره به عنوان یکی از نیازهای شهرستان اشاره کرده اید بحث اتصال اهر و هریس به راه آهن بین المللی است؛ در این خصوص چه اقداماتی انجام شده است؟

گذشتن راه آهن از اهر و هریس یکی از مسائلی است که به شدت پیگیر آن هستیم تا این راه آهن پس از گذشتن از هریس و اهر به راه آهن بین المللی وصل شود و بدین ترتیب از بن بست خارج شویم و زمینه توسعه این شهرستان ها فراهم شود.

 
برای آمدن راه آهن به این شهرستان کارهای مقدماتی انجام شده است و تاکنون موفق به اخذ سه مجوز از سازمان های مختلف شده ایم که باید وزارت راه نیز برای این پروژه مجوز مربوطه را بدهد که در صورتی که همه چیز طبق روال معمول پیش رود تا سال ۹۵ شاهد آغاز اجرای این پروژه خواهیم بود.

 
راه آهن اهر- هریس- بستان آباد سبب خواهد شد تحول بزرگی در منطقه رخ دهد و قدرت ارتباط با دیگر کشورها را داشته باشیم که به خصوص برای صادرات ۴۰۰ هزار تن میوه تولیدی شهرستان به دیگر کشورها نیازمند این نقطه اتصال هستیم و به طور یقین با اتصال به این راه آهن و متصل شدن به دیگر کشورهای همسایه، می توانیم سهم صادراتی برخی اقلام از شهرستان را افزایش دهیم زیرا این شهرستان دارای پتانسیل های ویژه در تولیدات کشاورزی و دامی است.

 
اخرین اقدامات در زمینه تبدیل اهر به منطقه ویژه اقتصادی- تجاری چه بوده است؟
معافیت از پرداخت مالیات یکی از مزیت های منطقه ویژه اقتصادی –  تجاری است و با تبدیل اهر به منطقه تجاری می توان شاهد تحولات بزرگ در منطقه و روی آوردن سرمایه گذاران به این شهرستان باشیم.

 
اهر و هریس به خاطر چندین دلیل، پتانسیل بالایی برای ایجاد این منطقه ویژه اقتصادی دارند به خصوص اینکه این منطقه در مجاورت منطقه آزاد خداآفرین قرار گرفته و از سوی دیگر شهرک های صنعتی خوبی در شهرستان داریم که می توانیم با جذب سرمایه گذار در این شهرک ها اقدام به ایجاد اشتغال بیشتر برای جوانان منطقه و همچنین تولید بیشتر کنیم.

 
منطقه ارسباران ویژگی های منحصر به فردی داشته و با وجود پوشش گیاهی و سنت های خاص آن، می توان آن را از مناطق خاص استان دانست.

 
آخرین وضعیت بزرگراه اهر - تبریز که به عنوان جاده مرگ و وحشت استان شناخته می شود و هر روز شاهد جان دادن تعدادی از مردم استان در تصادفات این جاده هستیم، چگونه است؟

تمامی مجوزهای جاده داده شده و در این میان باید شاهد تخصیص اعتبارات لازم باشیم تا مشکلات این جاده هر چه زودتر حل شود زیرا طبق آمار هر ساله ۱۴۷ نفر در این جاده جان خود را از دست می دهند که آمار بسیار تاسف برانگیزی است.

 
تاخیر در اتمام و بهره‌برداری از بزرگراه اهر– تبریز بدون شک زمینه ساز بروز بحران اجتماعی برای منطقه در آینده نزدیک خواهد شد.

 
در جریان سفر رئیس جمهور به استان، اعتبار ۹۰۰ میلیارد ریالی برای بزرگراه اهر - تبریز اختصاص یافت که البته اعتبارات هنوز داده نشده است و بدون شک اگر منابع مالی تزریق نشود خبری از تکمیل بزرگراه و تحقق وعده رئیس جمهور نخواهد بود.

 
پیمانکاران اگر پول دریافت نکنند طبیعی است که کار با سرعت پیش نمی رود و هر روز بر تعداد کشته شدگان این جاده افزوده می شود.

 
برای حل مشکل کم آبی در اهر چه تمهیداتی در نظر گرفته شده است؟

نگرانی عمده در این شهرستان مساله آب است که این مشکل هم در بخش کشاورزی و هم آب شرب گریبان گیر مردم شهرستان شده است.

 
البته این شهرستان ها به حد کافی آب دارند اما آب موجود در آن ها به رود آراز ریخته می شود در حالی که این آب جزو آب های شیرین بوده و می توان از آن در مصارف مختلف بهره برد در حالی که این فرصت را از دست می دهیم.

 
برای احداث ۳۰ سد معیشتی درخواست هایی از وزارت خانه مربوطه داشته ایم که اگر این پیشنهادها تصویب شوند مشکل آب شهرستان ها حل خواهد شد.

 
در خصوص مشکلات روستاها بگویید، آیا مشکلات گاز و آب در این مناطق حل شده است؟

برخی روستاهای دورافتاده این شهرستان ها هم اکنون گاز ندارند و این امر، سبب مشکلاتی برای اهالی روستاها شده است که البته مدیر کل گاز استان برای حل این مشکل قول مساعدی داده است.

 
شهرستان اهر یکی از قطب های تولید میوه در استان محسوب می شود، برای صادرات و بسته بندی مناسب در این شهرستان چه اقداماتی انجام شده است؟

با وجود حجم بالای تولید میوه در شهرستان اهر، کارخانه سورتینگ و بسته بندی میوه باید هر چه زودتر احداث شود و همچنین تسهیلات کارخانه قند نیز اختصاص یابد و توجه ویژه ای به کارخانجات بسته بندی میوه در شهرستان نیز شود.

 
اگر خواستار صادرات بیشتر میوه از این شهرستان و سودآوری بالای آن هستیم باید مطابق با استانداردهای جهانی حرکت کرده و بر روی بسته بندی این میوه ها سرمایه گذاری ویژه ای کنیم.

 
در خصوص آخرین وضعیت احداث کارخانه معدن مس انجرد در اهر توضیحاتی بفرمایید.

 
کارخانه معدن مس انجرد توسط بخش خصوصی احداث خواهد شد و طی ماه های آینده به بهره برداری می رسد و با بهره برداری از این کارخانه در کنار توسعه منطقه شاهد اشتغال بیکاران جویای کار خواهیم بود.

 
در زمینه آسفالت و راه روستاها نیز اقدامات خوبی در طی سال های اخیر صورت گرفته است و هر روز شاهد اجرایی شدن طرح های هادی روستایی هستیم و درصد بالایی از روستاها تاکنون تحت اجرای طرح های هادی درآمده اند و در بقیه روستاها نیز تا زمان نزدیکی این طرح اجرایی می شود.

 
شهرستان هوراند با توجه به مشکلاتی که در حوزه انتخاباتی دارد، به یکی از مناطق با مشکلات بالا در استان تبدیل شده است، در خصوص مشکلات این شهرستان بفرمایید.

 
این شهرستان به دلیل مشکلاتی در حوزه انتخاباتی آن دچار مشکلات بزرگ تری است زیرا از مدت ها پیش بر روی حوزه انتخابی آن بحث هایی وجود داشته است.

 
اگر مساله فرمانداری هوراند حل شود و این شهرستان کاملا مستقل شود، نماینده مجلس مستقل هم خواهد داشت و دیگر مشکلات کنونی را نخواهیم داشت و بسیاری از نواقص و کمبودهای آن جبران خواد شد.

 
این شهرستان در مواردی همچون راه، آب و گاز مشکلات بالایی دارد و حتی در  برخی روستاها از تانکرهای آب رسانی برای آب شرب استفاده می کنند و مشکلات بسیار دیگر دامان این شهرستان را گرفته است که باید در راستای حل این مشکلات تلاش کنیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.