| کد خبر: 61661 |

دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه حمل‌ونقل

تین نیوز | حمل و نقل احداث ۳۰۷۵ كیلومتر خطوط ریلی، گسترش خطوط ریلی حومه‌ای تهران، احداث ۱۲۰۰ كیلومتر آزاد راه با مشاركت بخش غیر دولتی، احداث ۵۵۲۱ كیلومتر زیرساخت جاده‌ای، افزایش ظرفیت اسمی-کانتینری و مسافری بنادر کشور، اجرای طرح‌های توسعه‌ای در ۵ بندر از مهمترین اقدامات دولت یازدهم در حوزه حمل و نقل است.
 
به گزارش تین نیوز از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امروزه حمل و نقل یكی از اجزای مهم اقتصاد ملی محسوب می‌شود و به دلیل داشتن نقش زیربنایی تأثیر فراوانی برفرآیند رشد اقتصادی كشور دارد.
 
قطعا در رشد و توسعه اقتصاد و تجارت داخلی و بین‌المللی نمی‌توان نقش سیستم‌های حمل و نقل را در بهینه‌سازی هزینه‌ها، زمان سفر، سرعت جابجایی، ایمنی و سطح خدمات نادیده گرفت؛ به همین دلیل برای پیش‌برد بخش حمل و نقل و افزایش سهم آن در تولید ناخالص ملی (GDP) كشور باید در جهت توسعه متوازن تمام شیوه‌های حمل و نقل دقت زیادی صورت پذیرد تا ضمن دستیابی به اهداف داخلی و افزایش زیرساخت‌های حمل و نقل، به اهداف بین‌المللی آن نیز كه دستیابی به بازارهای جهانی است، پرداخته شود.
 
بخش حمل و نقل از جمله بخشهای زیربنایی است که علاوه بر تحت تاثیر قراردادن فرایند اقتصادی، خود نیز در جریان توسعه دچار تغییر و تحول می‌شود. این صنعت به عنوان پیش نیاز و زیربنای توسعه، نقش اساسی و کارآمد در باروری امکانات و استعدادهای بالقوه داشته که از طریق جابه‌جایی بار و مسافر، پیوند ناگسستنی بین عوامل مختلف رشد و توسعه را فراهم می‌آورد.
 
ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل با توجه به پارامترهای گسترده، فعالیت سخت و پیچیده‌ای دارد چرا كه از طرفی باید به اقتصادی بودن زیرساخت‌ها به منظور گسترش حمل و نقل بار و مسافر و همچنین ترانزیت توجه کرد و از طرفی باید بر محرومیت زدایی، تمركز زدایی و مباحث اجتماعی آنها تمرکز داشته باشد.
 
شیوه‌های مختلف حمل ونقل به سبب ویژگی‌های خاص خود هر یك نقش مهمی را در جابه‌جایی كالا ایفا می‌كنند. راه‌آهن به دلیل مزایای غیر قابل انكار از جمله آلودگی كمتر زیست محیطی، ایمنی بالاتر نسبت به سایر شقوق، اشغال كمتر زمین و مصرف كمتر سوخت، منافع اجتماعی بالاتری نسبت به سایر شقوق حمل و نقل دارد كه اغلب كشورها از آن حمایت ویژه می‌کنند که در همین زمینه در ایران نیز قانونی  تحت عنوان «توسعه حمل ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت به منظور گسترش حمل ونقل همگانی» وجود دارد كه هدف اصلی آن حمایت از بخش حمل ونقل راه‌آهن به دلیل مزایا و منافع ملی كه نصیب جامعه می‌کند، است.
 
سهم ۹۰ درصدی جاده از حمل و نقل عمومی بین شهری
سیستم حمل ونقل جاده‌ای نیز به سبب انعـطاف پذیری خود، امـكان دسترسی به بیشترین نقـاط را فراهم  می سـازد و برای حمل كالاو مسافر با مقادیر محدود ومسافت‌های كوتاه مناسب‌ترین شیوه است.
 
جابجایی بار و مسافر از اصلی‌ترین شاخص‌های عملكرد حمل ونقل زمینی محسوب می‌شوند؛ در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از حمل و نقل زمینی در كشور در بخش جاده‌ای صورت می گیرد كه باید با ایجاد زیر ساخت‌های لازم در بخش راه‌آهن این سهم در بخش جاده كاهش و به بخش راه‌آهن منتقل شود.
 
انجام بیش از ۹۰ درصد از تجارت خارجی توسط حمل ونقل دریایی
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در بخش دریایی نیز، صنعت حمل و نقل دریایی هر کشور و به ویژه بنادر و ظرفیت‌های خدماتی آن، ارتباط مستقیمی با ابعاد و ساختار اقتصاد همان کشور و تا حد زیادی با موقعیت آن کشور دارد.
 
در کشور ایران نیز به لحاظ برخورداری از ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر سواحل دریایی و وجود بنادر بزرگ و کوچک بازرگانی در سواحل و جزایر جنوبی و شمالی، دارا بودن یکی از بزرگ‌ترین ناوگان‌های تجاری ملکی در منطقه خاورمیانه، مالکیت یکی از بزرگ‌ترین ناوگان‌های نفتی در سطح دنیا و هزینه‌های بسیار پایین حمل و نقل دریایی در مقایسه با سایر روشهای حمل و همچنین امکان جابجایی ایمن و انبوه انواع کالا در ابعاد و ظرفیت‌های مختلف دریایی، حمل و نقل دریایی توانسته نقش اساسی، مؤثر و غیرقابل جایگزینی را در تجارت خارجی، منطقه‌ای و محلی کشور ایفا کند.
 
در حال حاضر بالغ بر۹۰ درصد از تجارت خارجی کشور توسط این حمل و نقل دریایی حمل و جابجا می‌شود و از آنجائیکه اقتصاد و تجارت داخلی کشور نیز از یک طرف کاملاً به واردات مواد اولیه، ماشین‌آلات و محصولات صنعتی و کالاهای مصرفی وابسته است و از طرف دیگر نیازمند صادرات به موقع و بی‌وقفه نفت خام و فرآورده‌های آن و نیز مواد اولیه و معدنی و محصولات صادراتی است، نقش مهم صنعت حمل و نقل دریایی ایران را دو چندان می‌کند.
 
حمل و نقل هوایی نیز شیوه‌ زندگی اقتصادی و اجتماعی انسان را در عصر حاضر، به شدت متأثر کرده و در شکل دهی وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی جوامع تأثیرگذار است.
 
با وجود آنکه سهم صنعت حمل ونقل هوایی کشور سهم كوچکی در بخش حمل و نقل را به خود اختصاص می‌دهد اما همین سهم اندک از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
 
صنعت حمل ‌ونقل پیش‌نیاز توسعه سایر بخش‌های اقتصادی
بی‌شک بهبود وضعیت فعلی و توسعه آتی صنعت حمل ونقل كشور که پیش‌نیاز اصلی توسعه بخش‌های دیگر اقتصادی کشور است، بخش حمل و نقل متناسب با نیازهای روزافزون، توسعه کشور و نیز هماهنگ‌ با تغییر و تحولات ساختاری و فن‌آوری جهانی باید از الزامات و اولویت‌های برنامه‌های توسعه‌ای کشور باشد.
 
ارائه برنامه‌ها و اقدامات در حوزه حمل و نقل در دولت یازدهم در بخش توسعه زیرساخت و ظرفیت سازی
۱. برقی كردن یک هزار و ۴۶۶ كیلومتر خطوط ریلی به ارزش تقریبی ۴.۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی (خط ریلی اصفهان ـ اهواز به طول ۵۴۰ كیلومتر و تهران- مشهد به طول ۹۲۶ كیلومتر)
 
۲. احداث ۳۰۷۵ كیلومتر خطوط ریلی به ارزش تقریبی ۷ میلیارد یورو  از محل فاینانس
 
۳. گسترش خطوط ریلی حومه ای تهران (احداث خطوط سوم وچهارم تهران ـ كرج ) تا تیرماه ۹۵
 
۴. احداث ۱۲۰۰ كیلومتر آزاد راه با مشاركت بخش غیر دولتی به ارزش تقریبی ۱۵ هزار میلیارد تومان
 
۵. احداث ۵ هزار و ۵۲۱ كیلومتر زیرساخت جاده ای شامل ۴۰۸۲ كیلومتر بزرگراه و ۱۴۳۹ كیلومتر راه اصلی
 
۶. احداث و ساخت راه های روستایی به میزان ۱۳۰۴۰ كیلومتر
 
۷. آسفالت راه های روستایی به میزان ۱۳۴۰۰ كیلومتر
 
۸. افزایش ظرفیت اسمی بنادر بازرگانی به ۲۲۵ میلیون تن تا پایان سال ۱۳۹۶ (افزایش ۱۲.۵ درصدی)
 
۹. افزایش ظرفیت كانتینری بنادر به ۸.۳ میلیون TEU تا پایان سال ۱۳۹۶ (افزایش ۵۷ درصدی )
 
۱۰. افزایش ظرفیت مسافری بنادر به ۱۹.۳ میلیون نفر تا پایان سال ۱۳۹۶ (افزایش ۱۰ درصدی)
 
۱۱. تكمیل فاز ۲ طرح توسعه بندر شهید رجایی
 
۱۲. اجرای فاز ۱ طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار
 
۱۳. انجام طرح فاز ۳ طرح توسعه بندر شهید رجایی (طرح های ادامه دار)
 
۱۴. انجام طرح  فاز ۱ طرح توسعه بندر نگین در بوشهر (طرح های ادامه دار)
 
۱۵.تكمیل طرح توسعه بنادر امیرآباد و انزلی (طرح های ادامه دار)
 
افزایش تسهیلات عبور و مرور برای حمل و نقل ترانزیت
۱. شروع عملیات اجرایی طرح اتصال بندر چابهار (به عنوان بندر اقیانوسی كشور به شبكه ریلی) جهت افزایش بار ترانزیت از كشورهای آسیای میانه
 
۲.تقویت اعتباری طرح احداث راه آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی ـ آستارا جهت رونق ترانزیت از طریق كشور آذربایجان
 
۳. اتمام عملیات اجرایی طرح راه آهن گرگان ـ اینچه برون جهت انتقال بار ترانزیتی از كشور تركمنستان و قزاقستان
 
۴. تسریع در عملیات اجرایی طرح راه آهن سنگان ـ هرات جهت انتقال بارهای ترانزیتی كشور افغانستان
 
۵. افزایش ترانزیت ریلی به  از ۰.۸ میلیون تن  در سال ۱۳۹۳ به ۲.۹۶ میلیون تن در سال ۱۳۹۶
 
۶. افزایش۲۲.۵ درصدی ترانزیت جاده ای (از ۱۲.۳ در سال۱۳۹۳ به ۱۵.۰۷میلیون تن درسال۱۳۹۶)
 
توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل
۱. توسعه ناوگان مسافری ریلی به ۳۴۰۴ دستگاه تا پایان سال ۱۳۹۶ (افزایش ۵۴ درصد)
 
۲. نوسازی ۳۰۰۰ دستگاه ناوگان اتوبوس مسافری و ۹۰۰۰ دستگاه سواری جاده ای
 
۳. نوسازی ۲۷۰۰۰ دستگاه ناوگان باری جاده ای
 
۴. افزایش تعداد ناوگان مسافری فعال هوائی به ۱۹۴ فروند تا پایان سال ۱۳۹۶ (افزایش ۳۶ درصدی)
 
در بخش هوشمند سازی حمل و نقل نیز پوشش بیش از ۷۰ درصدی شبكه راههای كشور به دوربین های كنترل سرعت و نصب‌و‌راه اندازی دوربین كنترل سرعت به تعداد ۱۸۷۹ دوربین در مدت ۳ سال با همكاری پلیس راهور در دستور کار قرار دارد.
 
كاهش تعداد فوتی ها و مصدومین تصادفات  حوزه حمل و نقل
۱. كاهش تعداد فوتیهای تصادفات برون شهری و روستایی به كمتر از ۱۰۰۰۰ نفر در پایان سال ۹۵
 
۲. بهبود فرهنگ و آموزش ایمنی حمل ونقل و ترافیك:  بنابر مطالعات و برآوردهای صورت گرفته، رفتار كاربر (نیروی انسانی ) عامل بیش از ۷۰ درصد تصادفها و تلفات رانندگی است و زیان های ناشی از این چالش ملی تا ۱۷۰ هزار میلیارد ریال و معادل ۵ تا ۷ درصد از تولید ناخالص داخلی است . لذا اقتضا دارد تا سرمایه گذاری مناسبی در سطح ملی صورت پذیرد، در نخستین گام ضروریست سازمان صدا و سیما به عنوان رسانه ملی كشور، رسالت خطیر بهبود فرهنگ ایمنی حمل ونقل و ترافیك را برعهده گیرد ، همچنین نهادهای متولی آموزش و فرهنگ در حوزه مسئولیت های خود در امر آموزش مقاطع مختلف تحصیلی مسئولانه مشاركت کنند.
 
۳. ایجاد مركز اورژانس ملی (SOS): از جمله اقدامات موثر كمیسیون ایمنی راههای كشور ، تصویب طرح ایجاد مركز اورژانس ملی (SOS) و در نظر گرفتن استان قم جهت اجرای آزمایشی طرح است . این طرح در مدیریت هماهنگ و تسریع در عملیات امدادرسانی و كاهش شدت تصادفات و به تبع آن كاهش تلفات نقشی موثر خواهد داشت .
 
ارتقاء ایمنی و امنیت در حمل و نقل هوایی
۱. كاهش ۱۲ درصدی متوسط سن ناوگان هوائی  (از۸/۱۹ سال به ۴/۱۷سال)
 
۲. استقرار و گسترش سیستم مدیریت ایمنی (SMS) و برنامه جامع ایمنی هوانوردی (SSP)
 
۳. استقرار دو فروند هواپیمای فلایت چك مجهز به پانل بازرسی پرواز
 
۴. تامین۸ دستگاه آنتن رادار، ۴۳ دستگاه كمك ناوبری، ۵۵۴دستگاه ارتباطی و ۳۸۴ دستگاه امنیتی و نظارتی در فرودگاههای كشور
 
اقدامات دو ساله دولت در بخش حمل و نقل
 





به گزارش تین نیوز از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در سال ۱۳۹۳ در مجموع ۲۳۲۱ كیلومتر از انواع راهها احداث شده است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹ درصد رشد داشته است؛ از این مقدار ۱۶۲ كیلومتر آزاد راه، ۱۱۱۵ كیلومتر بزرگراه ( سهم شركت ساخت و توسعه ۴۸۰ كیلومتر و سهم ادارات كل ۶۳۵ كیلومتر ) و۸۸۲ كیلومتر راه اصلی( سهم شركت ساخت و توسعه ۲۷۳ كیلومتر و سهم ادارات كل ۶۰۹ كیلومتر) است. میزان احداث آزاد راه ، بزرگراه و راه اصلی در مقایسه با سال گذشته به ترتیب ۱۹۵ ،  ۲۳ و ۴۹درصد رشد نشان می دهد. همچنین ۱۶۲ كیلومتر خط راه آهن در سال ۱۳۹۳ احداث شده است كه نسبت به سال گذشته، ۳۵  درصد افزایش داشته است.
 
جابجایی ۲۴۰ میلیون مسافر از طریق حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی
در بخش جابجایی مسافر در سال ۱۳۹۳، مجموع مسافر جابجا شده در بخش های جاده ای ، ریلی و هوایی۲۴۰ میلیون نفر است كه نسبت به مدت مشابه سال ما قبل آن ۸ درصد كاهش داشته است. سهم هر یك از زیر بخش های جاده‌ای ، ریلی و هوایی به ترتیب ۷۸،۱۰ و ۱۲ درصد است.
 
تعداد مسافر جابجا شده در بخش جاده ای ۱۸۸ میلیون نفر در بخش ریلی۲۴ میلیون نفر و در بخش هوایی ۲۸ میلیون نفر بود. در بخش‌های جاده‌ای و ریلی به ترتیب شاهد كاهش ۱۱ و ۵ درصدی در جابجایی مسافر نسبت به سال گذشته بوده‌ایم اما در بخش هوایی شاهد رشد ۱۳ درصدی در جابجایی مسافر هستیم.
 
جابجایی ۴۱۹ میلیون تن بار از طریق حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی
 
در بخش جابجایی بار در سال ۱۳۹۳ ، مجموع كل بار جابجا شده در بخش های جاده ای( با بارنامه )، ریلی وهوایی ۴۱۹ میلیون تن  است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴/۱ درصد رشد داشته است . سهم هر یك از زیر بخش های جاده ای و ریلی به ترتیب ۹۲ و ۸ درصد  و سهم هوایی بسیار ناچیز( نزدیك به صفر) است.  میزان بار جابجا شده با بارنامه در بخش جاده ای ۳۸۵ میلیون تن، در بخش ریلی ۳۴ میلیون تن و در بخش هوایی ۷۳ هزار تن است. در بخش های جاده ای و ریلی به ترتیب شاهد رشد ۱ و ۶.۳ درصدی در مقایسه با سال گذشته هستیم اما در بخش هوایی شاهد كاهش ۱۳ درصدی هستیم.
 
۱۳.۱ میلیون تن بار ترانزیت شده در سال گذشته
همچنین مجموع بار ترانزیت شده در  سال ۱۳۹۳ ، ۱۳.۱ میلیون تن بود كه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد افزایش داشته است. سهم بخش جاده ای ۹۴ درصد و سهم بخش ریلی ۶ درصد است. در بخش  جاده ای ۱۲.۳ میلیون تن و در بخش ریلی ۰.۸ میلیون تن بار ترانزیتی جابجا شده است. در بخش جاده ا ی با رشد ۶ درصدی و در بخش ریلی نیز با افزایش ۵۰ درصدی در مقایسه  با سال گذشته روبرو هستیم.
 
توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در حال حاضر تعداد كامیون‌های عمومی جاده‌ای موجود تا پایان سال ۱۳۹۳  بالغ بر ۴۲۳ هزار دستگاه است که متوسط سن ناوگان باری ۱۷.۳۱ سال برآورد شده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱ درصد افزایش داشته است.
 
تعداد كل ناوگان مسافری موجود اعم از اتوبوس ، مینی بوس و سواری بالغ بر ۹۸ هزار دستگاه است كه از این تعداد ۲۱ هزار دستگاه اتوبوس ، ۳۹ هزار دستگاه مینی بوس و ۳۸ هزار دستگاه سواری است. همچنین متوسط سن اتوبوس ۱۲.۷۱ سال و سواری ۸.۲۱ سال است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۲ و ۳ درصد رشد داشتند. همچنین متوسط سن مینی‌بوس ۲۴.۵۵ سال است.
 
تعدادكل لكوموتیو موجود ۸۶۹ دستگاه است كه طی سال گذشته، ۴۸ دستگاه لكوموتیو اضافه شده است .میانگین سن لكوموتیو ۲۹.۵  سال است كه در مقایسه با مدت مشابه سال ما قبل آن تغییری نداشته است.
 
همچنین تعداد واگن مسافری موجود ۲۲۰۵ دستگاه است كه در سال ۱۳۹۳ ، ۴۵ دستگاه به ناوگان مسافری ریلی اضافه شده است. متوسط سن ناوگان مسافری ۲۹.۷ سال است كه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته یک درصد كاهش داشته است. تعداد واگن باری موجود ۲۲ هزار و ۷۱۵ دستگاه است كه در سال  گذشته ، ۲۱۷ دستگاه به ناوگان باری ریلی اضافه شده است؛ متوسط سن ناوگان باری ۲۲.۴ سال است كه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد كاهش داشته است.
 
تعداد ناوگان هوایی فعال تا پایان سال ۱۳۹۳ ، ۱۴۸ فروند بود که البته این میزان در سال جاری به بیش از ۱۵۰ فروند رسیده است. متوسط سن ناوگان هوایی كشور نیز تا پایان سال ۱۳۹۳ ، ۱۸.۶ سال است.
 
تخلیه و بارگیری ۱۴۶ میلیون تن کالا در بنادر كشور در سال گذشته
میزان تخلیه و بارگیری در بنادر كشور در سال ۱۳۹۳ ، ۱۴۶.۳ میلیون تن است كه نشان از افزایش ۵  درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. این میزان برای كالاهای نفتی ۴۴  میلیون تن و برای كالاهای غیرنفتی ۱۰۲.۳ میلیون تن است. میزان تخلیه و بارگیری كالاهای نفتی و غیر نفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب۰.۳ درصد كاهش و ۷.۵ درصد افزایش داشته است.
 
بیشترین عملكرد در این حوزه مربوط به بنادر شهید رجایی به میزان ۶۵ میلیون تن و امام خمینی به میزان ۳۷ میلیون تن است این در حالی است كه میزان تخلیه و بارگیری در بندر شهید رجایی نسبت به مدت مشابه سال افت اندكی داشته است ولی بندر امام خمینی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱درصد رشد داشته است و كمترین عملكرد در این حوزه مربوط به بندر جاسك به میزان ۴۳ هزار تن بوده است.
 
بیشترین رشد عملكرد در این حوزه مربوط به بندر نكا با میزان عملیات تخلیه و بارگیری ۱۰۰هزار تن و رشد چشمگیر ۱۶۸ درصدی بوده و بیشترین كاهش عملكرد دراین حوزه مربوط به بندر گناوه و جاسك با میزان عملیات تخلیه و بارگیری صفر و ۴۳ هزار تن و كاهش۱۰۰و ۴۳درصدی است.
 
عملیات كانتینری در بنادر كشور
میزان عملیات كانتینری در سال ۱۳۹۳ ، ۲.۴ میلیون TEU است كه از افزایش ۱۰.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حكایت دارد. در میان بنادر تجاری كشور بیشترین میزان تخلیه و بارگیری كانتینری به ترتیب مربوط به بنادر شهید رجایی با ۱۷۴۶ هزار TEU ، بوشهر با ۲۲۵ هزار TEU و امام خمینی با ۱۵۰ هزار TEU است. در مدت مشابه سال گذشته نیز بیشترین آمار عملیات كانتینری از آن همین بنادر بوده است. همچنین ۳ بندر آبادان ، نكا و جاسك همانند سال گذشته فاقد عملیات كانتینری بودند.
 
جابجایی ۱۷ میلیون نفر مسافر در بنادر كشور
میزان جابجایی مسافر در بنادر كشور طی سال ۱۳۹۳ ،۱۷.۱ میلیون نفر است كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته۱۰ درصد افزایش داشته است. در میان بنادر تجاری كشور كه دارای عملیات مسافری هستند،  بیشترین میزان جابجایی مسافر مربوط به بندر قشم بوده كه بیش از ۱۳.۷ میلیون نفر مسافر در این بندر ورود و خروج داشته اند و كمترین میزان جابجایی مسافر مربوط به بندر گناوه بوده كه تعداد ۲۶ هزار نفر مسافر در این بندر تردد داشتند.
 
لازم به ذكر است بیشترین درصد رشد عملكرد جابجایی مسافر از آن بندر خرمشهر با جابجایی تقریبی ۴۸هزار نفر مسافر و رشد چشمگیر ۱۶درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده و بیشترین افت عملكرد جابجایی مسافر از آن بندر گناوه با جابجایی ۲۶ هزار نفر مسافر و كاهش ۶۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است.
 
تامین مالی ۲۷ هزار و ۹۲۱ میلیون رو برای پروژه‌ها/ تامین مالی ۲۱ طرح از تسهیلات صندوق توسعه ملی
طی سال ۱۳۹۳ ، فرآیندهای لازم برای تامین مالی مجموعاً ۲۷۹۲۱ میلیون یورو انجام شده است. در این راستا، فرآیند اجرایی تعداد ۲۱ طرح به ارزش ۲۰۴۱ میلیون یورو جهت استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی در حال انجام است. از این تعداد دو پروژه توسعه بندر شهید رجایی و خرید هواپیما توسط شركت هواپیمایی ماهان به ترتیب به میزان ۳۳۴ و ۵۰ میلیون دلار از تسهیلات صندوق استفاده کردند.
 
همچنین اقدامات اولیه برای استفاده ۲۰ طرح به ارزش اجرایی ۱۴۱۴۵ میلیون یورو از تسهیلات بند ق تبصره ۲ قانون بودجه سال ۹۳ انجام شده است. در این راستا، مجوز شورای اقتصاد به میزان ۷.۵ میلیارد دلار برای توسعه ناوگان ریلی و همچنین ۲.۵میلیارد دلار برای توسعه و نوسازی ناوگان جاده ای اخذ گردیده است.
 
تهیه مستندات و پیگیری‌های لازم برای انجام ۹ طرح بزرگ ملی نیز به صورت مشاركت عمومی-خصوصی به ارزش تقریبی ۲۶۸۹ میلیون یورو (معادل ۷۰۵۰۰ میلیارد ریال) انجام شده است كه از جمله این پروژه‌ها، تبریز-مرند-بازرگان و همدان - كرمان است كه تفاهم‌نامه های آن با سرمایه‌گذاران خارجی امضاء شده است.تعداد ۱۳ طرح نیز در قالب فاینانس خارجی و ماده ۵۶ قانون الحاق به ارزش ۷۷۴۶ میلیون یورو در حال پیگیری است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کودک کنجکاو 0 0

    تین عزیز این متن را از کجا آورده ای؟ غلط بزرگ در آن است چون اولین عدد آن یعنی ساخت ۳۰۷۵ کیلومتر راه آهن در دولت جدید دروغی آشکاره و مقدار صحیح مطابق ردیف ۲۱ جدول حدود ۲۸۰ کیلومتر است. یعنی عوامل وزارت راه که این آمار را منتشر کردند خودشان آن را نمی خوانند؟ یا اگر می خوانند متوجه این اشکال اساسی در اولین سطر نمی شوند؟ یا اصلا ماجرا جور دیگریست و طبق اصول روانشناسی به اهمیت اولین عدد مقاله توجه داشته اند و اولین عدد را یک آمار بزرگ و دهن پرکن نوشته اند که عوام را فریب دهند؟ تین نیوز: همان طور که در پاراگراف دوم متن خبر آمده، مرجع آن پایگاه خبری وزارت راه است و خبر بدون دخل و تصرف و عینا بازنشر شده است.

  • 0 0

    این دستگاههای نظارتی از قبیل دیوان محاسبات. بازرسی کل کشور، اطلاعات کجا هستند تا این اعداد و ارقام را بررسی و مهر تائید یا با کسی که امار غلط به خورد مسئولین و مردم میدهند برخورد قانونی نماید