| کد خبر: 60977 |

◄ نتیجه انتصابات فرمایشی در بخش هوانوردی چیست؟

تین نیوز | اگرچه سرانجام با گذشت بیش از یک ماه از استعفای علیرضا جهانگیریان، علی عابدزاده در نشست یکشنبه (25 مرداد) هیئت دولت، به عنوان رئیس سازمان هواپیمایی انتخاب شد و گمانه زنی ها در این مورد پایان یافت، اما کارشناسان این حوزه تا قبل از این انتخاب دیدگاه های مختلفی در این مورد داشتند که در رسانه های مختلف از جمله تین نیوز منتشر شده بود، بر این اساس چندی پیش حمید نجف کارشناس هوانوردی در مطلبی با عنوان " پيشنهادی برای انتخاب رئیس سازمان هواپيمايی كشوری " به بیان دیدگاه خود در این زمینه پرداخت که در بخشی از این مطلب آمده بود:
" ...بعضی از همكاران، كارشناسان و متخصصان این صنعت اعتقاد دارند كه فردی از داخل این مجموعه سكان رهبری آن را به دست گیرد اما نگارنده بر این اعتقاد نیست. به نظر می رسد سازمان هواپیمایی كشوری قبل از هر چیز به فردی قدرتمند نیاز دارد كه با حمایت همه جانبه او ، دولت و مجلس وادار به حمایت و توجه ویژه به این سازمان شوند.  حال قدرت این فرد می تواند از منظر سیاسی تعریف شده باشد یا وابستگی به مراكز قدرت نمی دانم، اما لازم است وزارت راه و شهرسازی هم، اگر بنا بر رشد و توسعه این صنعت دارد از لاك محافظه كاری بیرون آید و برای اولین بار، با تمام توان از شخص منتخب خود حمایت و دفاع كند..."

پس از انتشار این مطلب برخی کاربران تین نیوز به ارایه نظر در این مورد پرداختند و نوشتند:

1- صنعت حمل و نقل هوایی و در راس آن سازمان هواپیمایی کشوری از ارکان اساسی و ناظر بر امور حمل و نقل هوایی کشور است و کسی که سکان آن را بر عهده می گیرد باید مدیری به تمام معنا لایق، شایسته، دلسوز، کاردان و کاربلد و در مجموعه صنعت حمل و نقل هوایی کشور صاحب تجربه کاری و مدیریتی لازم و موفق بوده و دارای ارتباطات برون سازمانی قوی با هیات محترم دولت و نمایندگان ملت باشد و عملکرد گذشته و حال وی بر متخصصین حوزه صنعت حمل و نقل هوایی کشور مشخص باشد، کسی که متصف به چنین صفاتی باشد مدیر توانمندی در این عرصه خواهد بود در غیر این صورت انتصابات فرمایشی و جناحی و سفارش شده برای تصدی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری این سازمان را به سوی مقاصد ناکجا آباد سوق داده و نتیجه ای جز خسران برای صنعت حمل و نقل هوایی نخواهد داشت.

2- رئیس سازمان متولی صنعتی است مهم وپیچیده؛ دارای ابعاد متنوع فنی؛ اقتصادی؛ اجتماعی؛ فرهنگی سیاسی و امنیتی. بنابراین تجربه نشان داده؛ انتخاب رئیس سازمان از بیرون باعث می شود تا یکی دو سال اول خدمت رئیس وارداتی دوران کسب اطلاعات و شناخت سازمان را سپری کند و اجبارا در این مدت سازمان از هرگونه تصمیم گیری اساسی و اقدامات تحول گرا محروم بماند و باز متاسفانه تجربه نشان داده که گروه های فشار وابسته به سازمان های غیر رسمی در این دوران  دست به کار شده و تلاش می کنند تا با دادن اطلاعات غلط به رئیس تازه وارد کنترل او را در دست گرفته و برای او تصمیم سازی جهت دار مطابق منافع گروهی خود بنمایند و نهایتا او را تبدیل به ماشین امضا نمایند ودر نتیجه در این فرایند آنچه مغفول مانده و خواهد ماند منافع ملی است و اگر احیانا با رئیسی هوشیار و مستقل و شجاع روبرو شوند که نخواهد تسلیم زیاده خواهی حضرات شود سیل شبنامه و تخریب وی شروع خواهد شد و این روند استرس زا تا تخریب شخصیت وی و ناکام ماندنش ادامه پیدا خواهد کرد.

- درست است که در هرسازمانی برای انتخاب مدیر عالی و ارشد؛ باید سهم بیشتری برای مهارت ادراکی او نسبت به مهارت فنی قایل شد(conceptual skills ) تا بتواند در سطح ملی و بلکه بین المللی فرصتها و تهدیدات صنعت را بشناسد و قدرت لابی و جانه زنی را داشته باشد. لیکن نباید این نیاز ما را از نیروهای مستعد داخلی غافل کرده و تصور کنیم که این چنین ویژه گی را فقط می توان از میان رجل سیاسی پیدا کرد و او هم لاجرم در خارج از صنعت یافت می شود !!.

- فراموش نکنیم که الان در دهه جهارم انقلاب قرار داریم و در این مدت جوانان فهیم دانشمند و لایقی تربیت شده اند که می توانند صنعت را از وابستگی به کبوتران حرم بی نیاز کند. بله در دهه اول انقلاب معمولا پستهای کلیدی در دست معتمدین نظام که معمولا زندان رفته و مبارز بودند می چرخید و البته لازمه شرایط اول انقلاب بود و غیر از این هم نمی شد انتظار داشت. اما الان چه؟ الان که در دهه چهارم انقلاب قرار داریم. آیا نمی توان از بین متخصصین داخل صنعت کسانی را که معتمد نظام باشند؛ یعنی اهداف راهبردی جمهوری اسلامی را بدانند و باور هم داشته باشند پیدا کرد؟! قطعا این امر شدنیست.

- ویژگی دیگر عصر حاضر نقش مهم رسانه و فن آوری اطلاعات است که باعث می شود افراد شایسته صنعت به سرعت شناخته شوند و توانایی ادراکی خود را به منصه ظهور برساند و لذا از افراد مدعی ارتباط با مقامات و نهادهای قدرت،سازمان را مستغنی کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • یک اصلاح طلب 0 0

    شاید اگر وزیر راه قبل از انتخاب رئیس سازمان حداقل یک بار این مطالب را مطالعه می کرد به تصمیم صحیحتری می رسید آنگاه مجبور نبود به عنوان یک مدعی تو خالی اصلاحات سند شش دانگ این صنعت را به نام اصولگرایان دیروز و معتدلین امروز بزند ایشان اگر به نقش اصلاح طلبان در انتخابات دو سال گذشته توجه میکرد اینگونه در صدد تضعیف این نیروها بر نمی آمد نیروهای که از بد شانسی وزیر دارای پشتوانه قویی در بدنه این صنعت هستند

  • مصطفی هوشیار 0 0

    سلام. کامنت آقا یا خانم jac را در تی نیوز خواندم که این انتصاب را نتیجه اعتماد وزیر به تیم مدیریت شرکت فرودگاهها دانسته وابراز شادی وشعف زیادی کرده بود. ولی من. فکر نمیکنم. فرح و شادی ایشان خیلی دوام بیاورد. زیرا این ایتلاف(به تعبیر jac. مثلثمتساویالساقین إ) هم به لحاظ فکری وهم به لحاظ وزنی هم به لحاظ ساختاری کاملا ناموزون و نا متجانس و شکننده است.. زیرا اگر قرارباشد رییس سازمان وظایف قانونی خود را مقتدرانه عمل نماید باید اهداف راهبردی دولت را در صنعت دنبال نماید و به ایرلاینها. و مدیریت فرودگاهها نظارت عالی و بدون اغماض داشته باشد در این صورت باید مثلثمتساوی الساقین را به مخروط مثلتی یا مربعی یا مخمسیی تغییر داده و هر user یا provider را در جایگاه قانونیش نشاده و به اندازه قد و قواره اش در مجموعه صنعت برخورد نموده و حساب کشی کند آیا این در توان عابدزاده است؟! مگر این که رییس سازمان انتصاب خود را سیاسی دانسته فلذا خود را وامدار مدعی استراتژیست پر نفوذ صنعت بداند إإإ در اینصورت مطمیءن باشید که. صنعت؛ ظاهری آرام و هماهنگ ولی باطنی پر تنش خواهد داشت و کما فی السابق سیر قهقرایی اش را ادامه خواهد داد. ان لم یکن لکم دیناً فکونوا احرارا فی دنیاکم.

  • مصطفی هوشیار 0 0

    سلام. کامنت آقا یا خانم jac را در تی نیوز خواندم که این انتصاب را نتیجه اعتماد وزیر به تیم مدیریت شرکت فرودگاهها دانسته وابراز شادی وشعف زیادی کرده بود. ولی من. فکر نمیکنم. فرح و شادی ایشان خیلی دوام بیاورد. زیرا این ایتلاف(به تعبیر jac. مثلثمتساویالساقین إ) هم به لحاظ فکری وهم به لحاظ وزنی هم به لحاظ ساختاری کاملا ناموزون و نا متجانس و شکننده است.. زیرا اگر قرارباشد رییس سازمان وظایف قانونی خود را مقتدرانه عمل نماید باید اهداف راهبردی دولت را در صنعت دنبال نماید و به ایرلاینها. و مدیریت فرودگاهها نظارت عالی و بدون اغماض داشته باشد در این صورت باید مثلثمتساوی الساقین را به مخروط مثلتی یا مربعی یا مخمسیی تغییر داده و هر user یا provider را در جایگاه قانونیش نشاده و به اندازه قد و قواره اش در مجموعه صنعت برخورد نموده و حساب کشی کند آیا این در توان عابدزاده است؟! مگر این که رییس سازمان انتصاب خود را سیاسی دانسته فلذا خود را وامدار مدعی استراتژیست پر نفوذ صنعت بداند إإإ در اینصورت مطمیءن باشید که. صنعت؛ ظاهری آرام و هماهنگ ولی باطنی پر تنش خواهد داشت و کما فی السابق سیر قهقرایی اش را ادامه خواهد داد. ن ناگفته نماند. ممکن است که آقای عابدزاده شخصا ویژه گیهای مثبت و قابل احترام داشته باشد که حتما هم چنین است ولی أگر مدیری در قد و قواره ریس سازمان وابسته به گروه خاصی شد به ویژه روسای شرکتهایی که باید قانونا ناظر عملکرد آنان و هادی برنامه های راهبرد ی آنان باشد معلوم استاا که ٰ چه بر سر صنعت خواهد آمد.. ومن متحیرم که چرا آقای وزیری که خود در ۲۵سالگی معاون وزیری را تجربه کرده وتقریبا در ۳۵ سالگی وزیر مملکت شده. به نیروهای جوان با انگیزه و متخصص صنعت بها نمیدهد و از سازمانها ی غیر رسمی اینقدر حرفشنوی دارد که گاها شایبه سیاسی کاری ویا ترس را در تصمیماتش به ذهن متبادر میکند..؟! والسلام