| کد خبر: 60185 |

◄ برنامه ریزی ناوگان و مسیر شبکه پروازی شرکت هواپیمایی آتا به روش برنامه‌ریزی آرمانی

وبلاگ تین نیوز، خلیل اله معمار زاده | شرکت هواپیمایی آتا که  Base آن در فرودگاه بین المللی تبریز می‌باشد، با مشکلات عدیده تاخیرات در دیسپچ پروازی خود مواجه است که این شرکت را متحمل هزینه های سنگین عدم رضایت مندی مسافران و از دست دادن آنها نموده است. بررسی ها نشان می دهد بخش قابل اعتنایی از این تاخیرات با در نظر گرفتن اهداف و محدودیت های عملی، قابل پیشگیری هستند. به همین منظور جهت اثبات و فهم این موضوع، از روش برنامه ریزی آرمانی استفاده نموده و آن را بیان می کنیم.

برای دریافت فایل کامل مقاله اینجا کلیک کنید.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    ضمن تشکر از جناب آقای معمارزاده به خاطر ورودشان به مبحثمدلهای ریاضی در برنامه ریزی پرواز، نکاتی را درمورد مدل مورد استفاده شما یادآور می شوم. اول: برای هر مسیر سودی ثابت درتظر گرقته شده است این در حالی است که سود یک مسیر به عوامل مختلفی نظیر روز پرواز، رقبا، ساعت پرواز و… بستگی دارد. دوم: برای هر مسیر یک هزینه تاخیر درنظر گرفته شده است که مدل را نادقیق می کند. تاخیر یک مسیر به عوامل متعددی بستگی دارد که از مهمترین آنها زمان انجام پرواز در روز و فصل انجام پرواز است که نادیده گرفته شده است. سوم: فارغ از بحثداینامیک بودن تاخیر(و البته دیگر ارکان تابع هدف) این نکته مهم است که عدد ثابت مورد استفاده در مدل چگونه به دست آمده است. کاش توضیحی مختصر در این باره در مقاله وجود داشت. چهارم: پارامتر کیفی کیفیت چگونه عددی شده است؟ پنجم: سه سقف و کفی که برای سه هدف مدل درنظر گرفته می شوند در جواب نهایی مساله تاثیر فراوان دارند. این ارقام چگونه به دست آمده اند؟ به نظرم خود این ارقام می توانند خروجی یک مساله بهینه سازی باشند. در پایان ضمن تشکر دوباره از تلاشتان در این راستا لازم است این نکته را یادآور شوم که این مدلها در ایران در ابتدای راه است حال آنکه شیوه های مرسوم دستی در بسیاری موارد جوابی نزدیک به بهینه مطلق دارند. از مدلسازی ریاضی انتظار می رود که دقیق بوده و بتواند به بهینه مطلق برسد. موفق باشید. با احترام. کارشناس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران

  • محمد معمار 0 0

    با سلام و احترام بله درست می فرمایید، کاربرد مدل های ریاضی در برنامه ریزی صنعت هوانوردی یک تاریخچه نزدیک به ۷۰ ساله دارند و تلاش ضعیف ما در ابتدای راه دهه ۱۹۶۰ دنیاست. مستحضرید غیر از شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران عزیز و با افتخار " هما " برای سایر شرکت ها اصولا سرمایه گذاری در پیاده سازی این روش ها جهت کاهش استراتژیک هزینه ها و افزایش درآمدها جایگاهی ندارد(به دلایلی که بهتر می دانید) و صرفا در حد عملیات Ad hoc و نهایتا Scheduling به صورت دستی انجام می گردد که با حجم ترافیک فعلی شاید قابل انجام باشد ولی با افزایش آن مسلما انجام محاسبات دستی غیرممکن میگردد که بهتر است با ورود الگوریتم های محاسباتی قوی هوشمند و سامانه های پشتیبان تصمیم مبتنی بر کامپیوتر، تلاش های موثری در این خصوص انجام پذیرد. به ویژه ارتباط یکپارچه آن با Revenue & yield Management Robust planning و Recovery ها در تاخیرات در خصوص اشکالات مفروضات مسئله؛ هدف اصلی و ابتدایی من معرفی این روش بوده و بدیهی است نیاز به فاز پیاده سازی اجرایی دارد همانطور که اشاره هم شد ما در ابتدای این راه هستیم به همین دلیل در اینجا فرض های ساده ساز به کار گرفته شده است. البته در مفروضات مسئله سود برای تمام مسیرها در متغیرهای تصمیم یکسان نیستند شاخص های کیفی را نیز به روش های مختلف(Coordinal و یا Ordinal) می توان کمی نمود. با توجه به استفاده از روش انتقالات متوالی در حل مسئله GP حدود انتخابی بستگی به خط مشی ایرلاین دارد. از نقدتان بسیار سپاسگزارم امیدوارم شرایط جلسه های حضوری جهت طرح مباحثبه وجود آید تا توفیق بیشتری در تبادل نظرات و دیدارهای حضوری و آشنایی های بیشتر داشته باشیم

  • 0 0

    با تشکر از نگاه حرفه ای تان. تصور بنده این است که سرمایه گذاری در پیاده سازی این روش ها حتی برای ایرلاینهای کوچک هم می تواند بسیار سودآور باشد. چرا که همان طور که مستحضرید اصولا هزینه ها و همچنین ابعاد مسایل به ظاهر بدیهی، آنچنان در صنعت هوایی بالاست که حتی یک درصد کاهش هزینه هم می تواند توجیهی برای سرمایه گذاری در امور پژوهشی باشد. درهای واحد برنامه ریزی پرواز بازرگانی " هما " بر روی شما و همه دیگر مشتاقان صنعت باز است. با احترام. کارشناس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران