| کد خبر: 60140 |

◄ لزوم تشکیل وزارت حمل و نقل

تین نیوز | به دنبال انتشار مطلبی از یکی از کاربران تین نیوز که در آن مطرح شده بود: " موضوع یكپارچگی حمل و نقل برون شهری و درون شهری و هماهنگی بین آنها از ابعاد اقتصادی و اجتماعی بسیار مهم است و تاثیر بسزایی در افزایش بهره وری سیستم های حمل و نقل و به ویژه افزایش جذابیت حمل و نقل عمومی دارد و خوشبختانه در سالهای اخیر تاحدودی به آن توجه شده هرچند هنوز گام هایی ابتدایی در این مسیر برداشته شده است.

با این حال اگر این منطق را بپذیریم كه برای هماهنگی امور حمل و نقل شهری با حمل و نقل برون شهری ادغام وزات راه با وزارت مسكن مفید است پس پیشنهاد می كنم برای هماهنگی امور حمل و نقل با معادن و صنایع كه مولد بار فراوان هستند این وزارت را با وزارت صنایع هم ادعام كنید و چون اهالی شهری به آب و فاضلاب و برق نیاز دارند برای هماهنگی این وزارت راه وشهرسازی را با وزارت نیرو هم ادغام كنید و همچنین اهالی شهر به آموزش و بهداشت و درمان نیاز دارند پس وزارت شهرسازی را با وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان هم ادغام كنید .
 
در واقع اگر دنبال هماهنگی سیستم ها هستیم لزوما نباید وزارتخانه ها را در هم ادغام كرد ادغام اشتباه دو وزارت راه و مسكن آثار مخرب بسیاری برجای گذاشته است و متاسفانه هنوز وزارت راه و شهرسازی گزارشی از مزایا و معایب این ادغام منتشر نكرده است و وزیر محترم وعده خود را فراموش نموده است.

هماهنگی دو بخش مسكن و شهرسازی با راه و ترابری را با روش های دیگری نیز تامین نمود و مصائب بی شمار ادغام دو وزارت را بر كشور تحمیل نكرد. كارهای بزرگی كه در بخش حمل و نقل باید اتفاق بیفتد از حوصله وزارت كنونی كه بخش اندكی از نیروهایش حمل و نقلی هستند خارج است. اكنون كل معاونت برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل در وزارت راه در حد یك اداره كل نیروی مجرب دارد و مطمئنا با این روند گره های بخش حمل و نقل باز نمی شود." موجب شد برخی دیگر از کاربران تین نیوز نیز به ارایه نظر در این مورد پرداخته و دیدگاه خود را در مورد ادغام دو وزارتخانه راه و شهرسازی بیان کنند که این دیدگاه ها به شرح زیر است:

1- ایران جدا از دنیا نبوده بلكه تشكیلات ایران نیز به طریقی با دنیا همخوانی دارد. ما نگاه كنیم ببینیم در كشورهای پیشرفته وزارت خانه ها چطور تشكیل شده اند. آیا حمل و نقل در قالب وزارت ارتباطات است یا شهرسازی؟
ولی یكپارچه سازی سیستم های حمل و نقلی از اولویت های مدیریت حمل و نقل كشور است. آنچه در سال 1310 شكل گرفته بدون هر گونه تغییری رشد كرده و به یك قواره بی فرم درآمده است. پایانه های تركیبی و هماهنگی سازی مدیریت یكپارچه حمل و نقلی از ضروریات روز دنیا است. وجود متولی های گوناگون آینده نظام حمل و نقل را مختل نموده و خواهد نمود. مسئولین لطفا در نقطه شروع بایستند و منطقی فكر كنند تا بهترین روش را برای مدیریت حمل و نقل انتخاب كنند. امورات كشور را مانند گوشت قربانی پخش كردن ظلمی است در حق نظام و مردم ایران.

 2- چو ندیدند حقیقت ره افسانه زدند.
وقتی کار انجام نمی شود ادعا هم زیاد می شود.  در این مدت چه کار مثبتی انجام شده که نتیجه ادغام بوده؟ جز اینکه عده ای به پست و منصب رسیدن که شناختی از راه و مسکن ندارند. وقتی افراد دانشگاهی و با پایه تئوری مسئولیت کارهای اجرایی را می گیرند و کارشناس هم می شوند نتیجه وضعیت فعلی است،کاش حداقل یک کار مفید انجام شده بود. بررسی منافع و مضرات ادغام دو وزارتخانه انجام نمی شود.

3- اگر هماهنگی حمل و نقل درون شهری و برون شهری آن قدر مهم است پیشنهاد می شود وزارت حمل و نقل تشكیل شود و امور حمل و نقل برون شهری و درون شهری در این وزارت به صورت متمركز مدیریت شوند.
اكنون حمل و نقل درون شهری برعهده شهرداریهاست و هر شهری ساز خودش را می زند و هیچ كدام هماهنگی خوبی با حمل و نقل برون شهری ندارند. باید وزارت حمل و نقل تشكیل شود و شورایعالی هماهنگی ترابری كه در سال 1353 تشكیل شد به وظایف قانونی خودش عمل كند تا امور شهری و برون شهری و حومه ای كاملا هماهنگ باشند ولی متاسفانه این شورا به وظایف قانونی خودش عمل نكرده و فقط مسائل حمل و نقل جاده ای برون شهری را رتق و فتق می كند چون دبیرخانه اش سالها در سازمان حمل و نقل جاده ای بوده و هیچگاه فرد برجسته ای در دبیری این شورا قرار نگرفته است.

4- كارشناس حمل و نقل كاملا درست می گوید. واقعا اگر شورایعالی هماهنگی ترابری به وظایف خود عمل كرده بود الان بهانه ای برای ادغام دو وزارت نبود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • قدیمی 0 0

    بروید نظر متخصصین حمل و نقل را در مصوبه شورای حمل و نقل همگانی بخوانید و ببینید کدام متخصصین پای آن را امضا کردند که نشان می دهد رجال حمل ونقل کشور به اتفاق تفکیک دو وزارت را می خواهند. بروید نظر وزرای سابق راه و ترابری را در اینترنت استخراج کنید که همگی این ادغام را اشتباه فاحش دانسته و خواهان برگشت به وضعیت قبل هستند. بروید ادله موافقان ادغام را در یک کفه ترازو بریزید و در کفه دیگر ادله موافقان تفکیک دو وزارت را بریزید و ببینید که چقدر کفه ترازو به نفع تفکیک دو وزارت است بسوزد پدر قدرت که اکنون در دست وزیر راه و شهرسازی است و اجازه اظهارنظر به کارشناسان وزارت راه و شرکتهای تابعه را نمی دهند. خودشان هم وعده خودشان را عمل نمی کنند که فرصت شش ماهه برای تهیه گزارش از این ادغام را خواستند ولی اگر در جلسه ای این موضوع مطرح شد بلافاصله با آن برخورد کردند. بروید ببینید وزیر راه چه حرفهای دلربایی را برای بخش حمل و نقل تاکنون مطرح کرده اند و چه وعده ها داده اند. تین نیوز و یا متخصصین می توانند فهرست برنامه پیشنهادی وزیر محترم را با عملکرد مدت وزارت ایشان مقایسه کند و فهرست وعده های ایشان در این مدت را با عملکرد ایشان مقایسه کند تا ببینید فاصله شعار تا عمل فرسنگهاست. با این وزارت فشل و متخصصین اقتصادی وارداتی به وزارت که هنوز اقتصاد حمل و نقل را نمی شناسند و بدنه نحیف کارشناسی وزارت در خصوص حمل و نقل که در دولت قبل کاملا منهدم شده بود و در شرایطی که هیچ برنامه بلند مدت و طرح جامع حمل و نقل و برنامه استراتژیکی در بخش وجود ندارد وزارت راه کنونی امکان ندارد بتواند تحولی در بخش حمل و نقل ایجاد نماید.