| کد خبر: 60139 |

◄ عدم رشد حمل و نقل ریلی با شرایط فعلی سوبسیدهای ارایه شده به بخش جاده‌ای

تین نیوز | اواخر تیرماه بود که خبری از قول مدیر بخش حمل و نقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور منتشر شد که طی آن ناصر اسماعیل زاده از اعلام فراخوان جایگزینی ۶۵ هزار کامیون و کشنده با عمر بالای ۳۵ سال در آینده ای نزدیک خبرداده و گفته بود: با تصویب شورای اقتصاد، شرکت ملی نفت ایران 65 هزار کامیون بالای 35 سال را از رده خارج و با کامیونهای جدید جایگزین می‌کند. در این طرح، منابع حاصل از صرفه جویی در مصرف سوخت خودروهای جدید در مقایسه با خودروهای فرسوده تا 5 سال اول براساس پیمایش آنها و در مقاطع سه ماهه به حساب سرمایه گذاران واریز می شود."

اما پس از انتشار این خبر، سید مرتضی ناصریان کارشناس حمل و نقل در این زمینه در تین نیوز نوشت:
" معمای یارانه های دولتی ماجرای عجیبی است كه همواره برخلاف تصور به نفع حمل و نقل جاده ای تفسیر و اجرا می شود.

در كشور ما برای ارزان نمودن حمل و نقل از عبور كامیونها از جاده ها عوارض گرفته نمی شود یعنی هزینه استهلاك جاده ها را دولت می پردازد ولی از قطارهای باری عوارض عبور از خط گرفته می شود تا زیرساخت راه آهن نگهداری شود یعنی دولت در این رابطه به ریل یارانه نمی دهد.

در كشور ما سوخت ارزان عرضه می شود و گازوئیل حدود 10 درصد ارزش واقعی آن عرضه می شود تا مثلا به تولید و اقتصاد كمك شده باشد ولی حمل و نقل جاده ای كه مصرف سوخت بیشتری دارد عملا یارانه بیشتری دریافت می كند و مزیت راه آهن در كاهش مصرف سوخت پنهان می ماند.

حالا هم كه طبق قانون به پروژه هایی كه باعث كاهش مصرف سوخت هستند یارانه داده می شود باز حمل و نقل جاده ای به راحتی از این امتیاز قانونی استفاده می كند و به صاحبان كامیون به نسبت میزان پیمایش یارانه داده خواهد شد.

ممكن است گفته شود كه این امتیاز را برای ریل هم قائل شده اند ولی در حمل ریلی این امتیاز در اختیار شركت راه آهن است كه به شركتهای حمل ریلی بدهد و ممكن است شركت راه آهن به برخی از شركتها به خاطر مطالبات مالی خودش این امتیاز را اعطا نكند ولی در جاده وزارت نفت مستقیما به صاحب كامیون می پردازد.

پس اگر خوب دقت شود با حمل كامیون در جاده:
1- جاده مستهلك می شود ولی هزینه استهلاك جاده را كامیون دار نمی پردازد.
2- سوخت بیشتری نسبت به ریل مصرف می شود ولی سوخت ارزان عرضه می شود.
3- اگر كامیونها نو باشد و سوخت كمتری مصرف كند دولت پول سوخت مصرف نشده را هم به ارزش بین المللی آن به صاحب كامیون می دهد.

آیا در این شرایط حمل و نقل ریلی می تواند رشد كند؟ آیا مزیت رقایتی برای آن وجود دارد؟ آیا این وضعیت برخلاف قانون هدفمندی یارانه ها و بر خلاف سیاست های كلی برنامه ششم توسعه نیست؟
همه برای راه آهن حرف می زنند و اشك می ریزند ولی پول را به حمل جاده ای می دهند."

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.