| کد خبر: 60135 |

تامین مالی ریلی از طریق لیزینگ؟

تین نیوز | امروزه بسیاری از کشورهای جهان به واسطه عدم تکافوی منابع داخلی برای سرمایه‌گذاری، تمایل شدیدی به جذب سرمایه‌های خارجی و تامین مالی از نهاد‌های خارجی و بین‌ المللی پیدا کرده‌اند. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه شرکت‌های فراملیتی و چندملیتی برای ارتقای سطح رقابت‌پذیری و کسب سود بیشتر متمایل به سرمایه‌گذاری در مناطق مستعد و مزیت‌دار شده‌اند.
 
مروری بر روش‌های مختلف تامین مالی نشان می‌دهد روش‌های تامین مالی از جنبه داخلی و خارجی بودن آنها، نهادها و موسساتی از جمله موسسات سرمایه‌گذاری و موسسات بیمه، مالی و اعتباری، مشاوره‌ای و لیزینگ نقش مهمی در تامین سرمایه لازم برای طرح‌های اقتصادی دارند.
 
همچنین بررسی وضعیت تامین مالی در کشورهای دنیا نشان‌ می‌دهد که بازارهای بورس، فرابورس، بازارهای پولی و سرمایه‌ای و نهادهای بین‌المللی با وجود مزایا و معایب مختلف، در تامین مالی طرح‌های اقتصادی دنیا دخیل هستند. بررسی روش‌های تامین مالی در کشورهای کمتر توسعه‌یافته یا در حال توسعه نشان می‌دهد: نقش دولت‌ها در تامین مالی و فراهم آوری بودجه مورد نیاز طرح‌های صنعتی و اقتصادی بسیار پررنگ است، چرا که در این‌گونه کشورها به دلیل توسعه‌نیافتگی و توسعه محدود بخش خصوصی، هنوز امکان واگذاری کامل این نقش دولت – تامین بودجه – به بخش خصوصی فراهم نشده و این بخش هنوز توان تامین مالی در سطح گسترده را ندارد.
 
یکی از مهم‌ترین روش‌های تامین مالی در دنیا در بخش راه آهن تامین مالی از طریق لیزینگ است، اما چه موانعی بر سر راه استفاده از این روش در ایران است؟ موضوعی است که در این گزارش کارشناسی به آن می‌پردازیم.
 
موانع استفاده از تامین مالی از طریق لیزینگ در ایران
بررسی چشم‌انداز توسعه صنعت لیزینگ بدون توجه به موانع توسعه آن ممکن نیست. برخی از مهم‌ترین موانع توسعه لیزینگ به شرح زیر است:
* فقدان قانون و مقررات لیزینگ
* مشکلات تامین منابع مالی
* نرخ‌های سود مورد انتظار بالا
* نرخ‌ مالیات بالا به خصوص در لیزینگ غیرمنقول
* بوروکراسی شدید
* مشکلات حقوقی و قضایی
* ناکافی بودن دانش فنی لیزینگ
* عدم شناخت کافی از صنعت لیزینگ در جامعه
* ایجاد جو نامناسب
* کنترل‌ها و محدودیت‌های ارزی
* مشکلات گمرکی
* اقتصاد دولتی
 
رفع هر یک از موانع مذکور مطمئنا بستر توسعه صنعت لیزینگ را مساعدتر خواهد کرد. شرکت‌های لیزینگ چنانچه بخواهند حضور مستمر و موفقی در بازار داشته باشند باید تلاش کنند تهدید‌های محیطی را شناسایی و موانع را بردارند یا اثرات منفی آنها را تخفیف دهند. در این راه شرکت‌ها باید مسوولیت‌های اجتماعی خود را به نحو شایسته انجام و از طریق تشکل‌های صنفی در تصمیم‌سازی حضور فعال‌تری داشته باشند.
 
بر اساس آمارگیری که در مطالعه موانع و چالش‌های توسعه صنعت لیزینگ در ایران انجام شده است، پارامترهای گوناگونی را موانعی برای توسعه لیزینگ دانسته‌اند که از بین این عوامل بیشترین درصد مربوط به بالا بودن نرخ سود است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.