| کد خبر: 60105 |

نیروی دریایی آمریکا دوازدهمین زیردریایی جدید هسته‌ای خود را راه‌اندازی کرد

تین نیوز | نیروی دریایی آمریکا دوازدهمین زیردریایی جدید هسته ای خود از کلاس « ویرجینیا » را راه اندازی کرد. 

نیروی دریایی آمریکا زیردریایی تهاجمی هسته ای موسوم به « یو.اس.اس. جان وارنر » (USS John Warner) را تحویل گرفت. این دوازدهمین زیردریایی کلاس « ویرجینیا » است که ارتش آمریکا در اختیار دارد. مراسم راه اندازی این زیردریایی روز گذشته در نورفولک، بزرگترین پایگاه دریایی آمریکا در اقیانوس اطلس، برگزار شد.  

زیردریایی های کلاس ویرجینیا در حال حاضر چارچوب اصلی ناوگان زیردریایی آمریکا را تشکیل می دهد و قرار است به تدریج پس از آن که زیردریایی های کلاس لس آنجلس از رده خارج می شوند، جایگزین این زیردریایی ها شوند. قرار است در مجموع 30 زیردریایی کلاس ویرجینیا ساخته شود.  « جان وارنر » نخستین زیردریایی است که نام شخص به آن داده شده است، زیردریایی های دیگر با نام ایالت های آمریکا نامگذاری شده اند.

این زیردریایی به افتخار دریاسالار جان وارنر، فرمانده نیروی دریایی آمریکا بین سال های 1972 تا 1974 و سناتور ایالت ویرجینیا به نام وی، نامگذاری شده است. این زیردریایی ظرفیت حمل 7800 تن بار را دارد و می تواند تا عمق 488 متری دریا حرکت کند.  از مهمترین ویژگی های این زیردریایی این است که به دیرک های فوتونی که جایگزین پریسکوپ سنتی شده، مجهز است.

این دیرک ها دستگاههایی الکترونیکی هستند که مانند یک دوربین دیجیتالی عمل می کنند و طرح های فیلمبرداری شده را به کابین فرماندهی زیردریایی ارسال می کنند. تسلیحات زیردریایی جان وارنر شامل دو لوله پرتاب است که هر یک شامل شش موشک تاماهاوک (Tomahawk) می شود. 

روسیه تنها یک فروند زیردریایی کلاس یاسن (Iassen) در اختیار دارد که مشابه این نوع زیردریایی آمریکایی است. این نوع زیردریایی تهاجمی روسیه از برخی جهات، به ویژه عمق حرکت که می تواند به 600 متر برسد، از زیردریایی های کلاس ویرجینیای آمریکا برتری دارد.

به علاوه، زیردریایی های کلاس یاسن مجهز به 32 موشک کروز اونیکس (Onix) است.  وشک های اونیکس، بر خلاف موشک های تاماهاوک علاوه بر خنثی سازی اهداف ساحلی، می توانند اهداف هوایی را نیز خنثی کنند. 

الکساندر خرامچخین (Khramtchkhine)، معاون مرکز تحلیل های راهبردی و فناوری نظامی روسیه گفت: « این زیردریایی ها را تنها در هنگام جنگ می توان با هم مقایسه کرد. زیردریایی های ویرجینیا و زیردریایی های یاسن در جنگی شرکت نداشته اند و امیدوارم که هرگز شرکت نداشته باشند.»

  این کارشناس روس گفت: « مسئله این است که آمریکایی ها زیردریایی های زیادی از نسل جدید هسته ای در اختیار دارند، در حالی که روسیه تنها یک فروند از این نوع زیردریایی در اختیار دارد.»

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.