| کد خبر: 60063 |

تدوین استراتژی ۵ ساله اکوتوریسم تالاب انزلی

تین نیوز | با همکاری مشترک اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، سازمان حفاظت محیط زیست و گروه همکاری های ژاپن (جایکا)، استراتژی پنج ساله اکوتوریسم تالاب بین المللی انزلی تدوین شده است.
 
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلانگفت: رسیدگی به وضعیت تالاب انزلی به عنوان یک جاذبه طبیعی گردشگری و پیگیری در جهت حفاظت آن در دستور کار قرار گرفته است.

رضا علیزاده، ادامه داد: این اداره کل در قالب کمیته طبیعت گردی استان و نیز فعال کردن زیر کمیته تخصصی اکوتوریسم تالاب ها با محوریت تالاب انزلی با مشارکت اداره کل حفاظت از محیط زیست و مشاور شرکت همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) اقدام به شناخت و بررسی مشکلات فعلی در این تالاب کرده است.

وی گفت: نابودی گونه های گیاهی و جانوری، تحلیل رفتن فرهنگ بومی، ارزشهای سنتی و فرهنگی ، سست شدن چارچوب خانواده های روستایی ، عدم استقبال از تورهای طبیعت به دلیل کیفیت پایین برگزاری تورها، تمایل نداشتن مسافران به اقامت طولانی تر به دلیل فقدان جذابیت تور های طبیعت از جمله مشکلات فعلی گردشگری در تالاب انزلی محسوب می شود.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان در ادامه اذعان داشت: عدم سود رسانی به جامعه روستایی اطراف تالاب در تورهای طبیعت برگزار شده و کوتاه بودن مدت زمان تورهای طبیعت گردی در تالاب از دیگر موانع توسعه توریسم در تالاب است.

علیزاده با اشاره به نداشتن جذابیت های لازم در تورهای طبیعت گردی در تالاب انزلی اظهار کرد: عدم توجه به حساسیت های حیات وحش توسط راهنمایان و گردشگران در تورهای طبیعت گردی و عدم آگاهی راهنمایان نسبت به علم و فن تفسیر منابع طبیعی و فرهنگی نکته بسیار مهمی است که رفع آن مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: عدم توانمندی راهنمایان در استفاده از تکنیکهای تورگردانی طبیعت و عدم تنوع و یکنواختی تورهای طبیعت گردی نیز از دیگر مشکلاتی است که هم اکنون گردشگری تالاب بین المللی انزلی با آن روبه رو است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان تصریح کرد: تدوین استراتژی پنج ساله اکوتوریسم تالاب انزلی و استفاده از قابلیت های بالقوه گردشگری روستایی با محوریت اکوتوریسم در روستا های اطراف تالاب انزلی در دستور کار قرار دارد.

وی به برگزاری جلسات هفتگی کمیته طبیعت گردی به صورت دو بار در هفته با عنوان زیر کمیته اکوتوریسم تالاب با حضور نمایندگان محیط زیست و مشاور اکوتوریسم شرکت همکاری های بین المللی ژاپن اشاره کرد.
این مقام مسئول در استان گیلان، تهیه و تحلیل داده های آماری گردشگران تالاب به منظور شناسایی وضعیت موجود میزان ورود گردشگران به تالاب را از جمله برنامه های این کمیته عنوان کرد.

علیزاده با اشاره به استخراج منابع تفسیری در بیش از 50 روستای اطراف تالاب بین المللی انزلی تصریح کرد: استراتژی توسعه تورگردانی تالاب با استفاده از منابع طبیعت و فرهنگ با تاکید بر استفاده از منابع به جای استفاده مستقیم از منابع در دستور کار قرار دارد.
وی همچنین از انجام مصاحبه با جامعه محلی روستاهای حاشیه تالاب انزلی و ریش سفیدان محلی روستا های اطراف تالاب جهت استخراج منبع تفسیری خبر داد.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان اذعان داشت: در این راستا کتاب منابع تفسیری با استفاده از 180 تم تفسیری طبیعت و فرهنگ روستاهای تالاب انزلی به منظور توسعه تورگردانی بر مبنای اصول اکوتوریسم در دست چاپ است که به زودی منتشر خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول در استان گیلان، مطالعات کتابخانه ای از پایان نامه های دانشگاه آزاد اسلامی رشت و پژوهشگاه میراث فرهنگی استان گیلان نیز در این راستا صورت گرفته است.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان از بررسی تأثیرات منفی گردشگران به خصوص تورهای ورودی بر طبیعت و ارتقای آگاهی های عمومی گردشگری و حفاظت از محیط زیست در بین جامعه روستایی اطراف تالاب انزلی خبر داد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.