| کد خبر: 59911 |

آلمانی‌ها و ‌فرانسوی‌ها پیشقدم شدند

اشتیاق اروپا برای حضور در بنادر ایران

تین نیوز | با اعلام خبر توافق هسته‌ای، این روزها ایران شاهد رفت و آمد هیات‌های تجاری و اقتصادی کشورهای مختلف و سرآمدان اقتصاد دنیاست. آلمان و فرانسه از جمله نخستین کشورهای اروپایی هستند که بعد از اعلام خبر توافق، پیشقدم ورود به حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله بنادر کشورمان شده‌اند؛ یکی با اعزام هیات تجاری و دیگری با اعزام کشتی بزرگ کانتینری.

برنامه آلمان برای تجهیزات بندری ایران
هنوز چند روزی از توافق هسته ای نگذشته بود که هیاتی بلندپایه به ریاست زیگمار گابریل، معاون صدر اعظم آلمان برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورمان به ایران آمد. در این سفر کریستف بایر، مدیر اجرایی شرکت GIZ در دیدار با جلیل اسلامی، معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی، درباره آمادگی این شرکت برای انتقال تجربه و دانش فنی در حوزه حمل و نقل با ایران سخن گفت.

شرکت GIZ یک شرکت دولتی است که در زمینه همکاری‌های بین‌المللی فعالیت کرده و در حوزه‌های زیرساخت، انرژی، آموزش، محیط زیست و غیره به آلمان و كشورهایی كه با دولت آلمان توافق همكاری در توسعه اقتصادی دارند خدمات مشاوره ارائه می‌كند. این شرکت در ۱۳۰ كشور فعالیت دارد. شرکت GIZ در ٦ کشور شعبه و حدود ١٧ هزار نفر کارمند دارد که ٧ درصد از این تعداد از افراد بومی هستند. این شرکت قبل از تحریم در زمینه آموزش با کشور ایران همکاری داشته و در حال حاضر به دنبال شناسایی نیازهای طرف ایرانی و تامین نیازهای آن است.

زمینه‌های فعالیت شرکت GIZ شامل تجارت، کاهش تغییرات آب و هوایی، مدیریت پایدار شهری، آموزش‌های حرفه‌ای مطابق با نیاز بازار، مشارکت در توسعه، انرژی و حمل و نقل است. GIZ بودجه‌ای از دولت دریافت نمی‌کند و هزینه‌های خود را از طریق انجام پروژه‌های همکاری تامین می‌کند. میزان کسب و کار این شرکت در سال ٢ ١٣ میلادی حدود ٢ میلیارد یورو بوده است.

آن طور که جلیل اسلامی در این دیدار تاکید کرد، محورهای اصلی ایران برای همکاری با شرکت‌های خارجی همکاری‌های لجستیکی، اپراتوری بنادر و دوره‌های آموزشی خواهد بود. به گفته وی، با توجه به موقعیت استثنایی ایران در مسیرهای ترانزیتی، کریدورهای حمل و نقل و دسترسی به بازارهای منطقه و موقعیت ویژه بنادر ایران برای دستیابی به بازار کشورهای عراق، افغانستان و آسیای میانه، سرمایه‌گذاری خارجی در پروژه‌های بندری فرصت مناسبی برای ایجاد همکاری‌های آتی با شرکت‌های خارجی، به ویژه شرکت GIZ است.

به گفته اسلامی، در صورت آمادگی شرکت GIZ فهرست پروژه‌های مورد نیاز سازمان بنادر و دریانوردی برای سرمایه‌گذاری خارجی به طرف آلمانی ارائه می‌شود. سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بندری، همکاری‌های دوجانبه در حوزه حمل و نقل ترکیبی و تأمین قطعات و تجهیزات بندری، مسایلی بود که در پایان این دیدار، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در پایان مقرر شد موضوع پس از اعلام فهرست تجهیزات مورد نیاز سازمان بنادر و دریانوردی توسط شرکت‌های ذیربط کشور آلمان بررسی و نتیجه آن اعلام شود.

لنگر کشتی فرانسوی در بندر شهید رجایی 
با نهایی شدن توافق ایران و ۱+۵ و گشایش فضای تعامل تجارت بین‌المللی، یک خط کشتیرانی فرانسوی، نخستین کشتی بزرگ کانتینری خود را راهی بندر شهیدرجایی کرد تا اوسط مرداد در این بندر پهلو بگیرد. آنطور که ابراهیم ایدنی، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در روزهای اخیر خبر داده است، کشتی کانتینری ANDROMEDA  با طول ۳۶۳ متر و آبخور ۱۵.۵ متر، گنجایش ۱۱.۵ هزار TEUکانتینر را دارد. این خط، سومین خط بزرگ کشتیرانی دنیا محسوب می‌شود.

به گفته ایدنی، بر اساس برنامه زمانبندی قرار است کشتی مذکور که به سرویس CIMEX تعلق دارد، در پایانه شماره ۲ کانتینری بندر شهید رجایی پهلو گرفته و ۹۰۰ TEU  کانتینر را تخلیه و بارگیری کند. این کشتی که از مبدأ خاور دور عازم خلیج فارس شده است، ۱۰ بندر بزرگ کانتینری را برای پهلوگیری در طول مسیر دریایی خود انتخاب کرده که بندر شهیدرجایی به علت برخوردار بودن از استاندارهای بین‌المللی، یکی از این گزینه‌ها محسوب می‌شود.به نظر می‌رسد با رفع تحریم‌ها، بازار تجارت دریایی ایران دوباره کشورهای اروپایی را به تکاپو انداخته است و به احتمال زیاد در روزهای آینده، اخباری از کشورهای دیگر نیز در زمینه مبادلات تجاری دریایی به گوش خواهد رسید.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.