| کد خبر: 59524 |

مهمترین دستاوردهای اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان

تین نیوز | مدیرکل کشورهای مشترک المنافع و قفقاز وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران برای کشورهای آسیای میانه دروازه دسترسی به خلیج فارس٬ اروپا و آفریقاست گفت: با تجهیز گمرک ترکمنستان پیشرفت قابل توجهی در ترانزیت دو کشور اتفاق می‌افتد.
 
مرتضی مرادیان با یادآوری اینکه در دولت یازدهم توسعه روابط با همسایگان در دستور کار بوده است٬ گفت: در مقطع کنونی شرایط برای توسعه روابط با همسایگان بسیار مناسب بوده و ما می‌توانیم به ویژه در بحث ترانزیت و حمل و نقل گسترش روابط را در برنامه‌های خود داشته باشیم.
 
مدیرکل کشورهای مشترک المنافع و قفقاز وزارت امور خارجه با بیان اینکه تحریم‌ها تأثیر چندانی بر روابط ایران و کشورهای همسایه نداشت٬ افزود: ما سعی کرده‌ایم در طول مدت تحریم بیشترین بهره‌برداری را از برقراری روابط اقتصادی با ۱۵ کشور همسایه داشته باشیم.
 
وی با اشاره به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه روابط با همسایگان٬ گفت: شرایط ژئوپولتیک ایران به گونه‌ای است که بهترین مسیر ترانزیتی در منطقه به شمار می‌آید؛ همچنین مهم‌ترین کریدورهای جهان از ایران می‌گذرد و کشورهای دیگر ناگزیرند چه در شرایط تحریم و چه در شرایط غیر تحریم با ایران مرادات اقتصادی خود را داشته باشند. تنها مسئله‌ای که در زمان تحریم‌ها در توسعه روابط ایران با همسایگان خلل ایجاد می‌کرد تحریم‌‌های بانکی بود که با توافق اخیر و لغو یکجای تحریم‌ها  این مسائل حل و فصل خواهد شد.
 
وی همچنین درباره چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان که ۴ و ۵ مرداد برگزار شد٬ گفت: گسترش روابط اقتصادی از اولویت‌های دو کشور به شمار می‌آید چراکه ایران برای ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه دروازه ورود به خلیج فارس٬ اروپا و آفریقاست و ترکمنستان نیز برای ایران دروازه ورود به آسیای میانه محسوب می‌شود لذا توسعه روابط در حوزه حمل و نقل برای هر دو کشور مورد اهمیت است.
 
این مقام مسئول در وزارت امور خارجه انتقال انرژی٬ سوآپ نفت و گاز  و حتی برق را زمینه‌های مشترک همکاری ایران و ترکمنستان خواند و اضافه کرد:  در مباحث مربوط به دریای خزر نیز گسترش همکاری های حمل و نقل دریایی بین دو کشور از طریق برگزاری نشست های مشترک تخصصی و همچنین اعلام آمادگی برای ایجاد خط کشتیرانی مشترک بین بنادر دو کشور در دریای خزر پیگیری می‌شود.
 
ساخت پل سرخس توسط پیمانکار ایرانی
وی مسیر ریلی بین المللی ایران- ترکمنستان- قزاقزستان و احداث پل سرخس در مرز مشترک دو کشور توسط طرف ایرانی را مهم‌ترین محورهای حمل و نقلی ایران و ترکمنستان برشمرد و یادآور شد: دو کشور در زمینه ساخت پل سرخس توسط پیمانکار ایرانی به توافق رسیده‌اند.
 
مرادیان افزود: در اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان حل مسائل گمرکی و مرزی نیز در دستور کار قرار داشت که تاکید بر افزایش همکاری های گمرکی و نیز ضرورت پیاده سازی پروژه دروازه های مشترک مرزی جهت کنترل ناوگان‌های عمومی دو کشور در دستور کار قرار گرفت و همچنین قرار است شرایط طوری محیا شود که سالیانه بیش از ۲۵۰ هزار کامیون از مرز دو کشور تردد کند.
 
مدیرکل کشورهای مشترک المنافع و قفقاز وزارت امور خارجه از تجهیز گمرکات ترکمنستان خبر داد و گفت: طی سال جاری و سال آینده با تجهیز گمرک ترکمنستان برای ظرفیت‌سازی عبور هزار کامیون در روز از مرز مشترک با ایران، پیشرفت قابل توجهی در ترانزیت دو کشور شاهد خواهیم بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.