| کد خبر: 59513 |

◄ تاثیر گرما بر افزایش خطای مغز و سوانح رانندگی

تین نیوز| طی یک ماه اخیر در فصل تابستان که دمای هوا در شهر تهران به 36 تا 40 درجه و بیش از آن رسیده بود، تصادفات و برخوردهای ناگهانی بسیاری از سوی خودروها در مسیرهای پر ترافیک و یا پشت چراغ قرمز رخ داده است. به گفته کارشناسان تاثیر گرما بر مغز انسان می تواند یکی از دلایل افزایش تصادفات باشد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، بر اساس مشاهدات عینی در فصل تابستان به ویژه حد فاصل ساعت 13 الی 16 بعد از ظهر که دمای هوا طی یک ماه اخیز بیش از 36 درجه بوده است، میزان وقوع تصادفات و برخوردهای سطحی در زمان ترافیک میان خودروها نیز افزایش یافته  و اغلب مواقع موجب وارد شدن شک به مهره های گردن و کمر سرنشینان خودروی جلویی نیز شده است. به طوری که راننده مقصر علت آن را خطای ذهنی در محاسبات شروع حرکت و عدم توجه به خودروی جلویی بیان کرده اند.به همین خاطر دیدگاه های مسئولان و کارشناسان در خصوص "تاثیر گرمای هوا بر ذهن انسان و بروز تصادفات را مورد پیگیری قرار دادیم.

 گرما موجب کاهش آستانه تحریک پذیری راننده می شود
در این خصوص دکتر رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره به تاثیر گرمای هوا بر ذهن انسان در حین رانندگی اظهار داشت: به طور کلی گرما علاوه بر کاهش آستانه تحریک پذیری راننده، افزایش واکنش های ناگهانی و بروز حالت تهاجمی، موجب بالا رفتن میزان خطای تشخیصی انسان می شود که حاصل آن نیز می تواند به افزایش تصادفات در این فصل سال بی انجامد.

وی افزود: گرما به طور مستقیم باعث بروز تصادفات نیست و افزایش حجم تردد و مسافرت در جاده ها نیز تاثیر بسزایی دارد اما بررسی این موضوع نیازمند انجام تحقیقات گسترده در حوزه شهری و برون شهری است.

افزایش 63 درصدی تصادفات در روزهای بسیار گرم
در ادامه می توان به تحقیقات بین المللی انجام شده بر روی تاثیرات گرما بر رانندگی و وقوع تصادفات اشاره داشت، به طوری که پایگاه خبری ولت آلمان در مقاله ای علت اصلی تصادفات در روزهایی با دمای بیش از 25 درجه سلسیوس را کم شدن تمرکز معرفی کرده است.

همچنین طبق مطالعات انجام شده برای این تحقیق، 47 درصد تصادفات در روزهای سرد کمتر از 15 درجه سلسیوس و 63 درصد در روزهای خیلی گرم اتفاق می افتد. البته تصادفات به علت عدم تمرکز نیست، بلکه رفتارهای پرخاشگرانه به خاطر هوای گرم در آن نقش موثری دارد.
 
دوبینی و خستگی چشم راننده در جاده‌های کفی در فصل گرما
‫در این رابطه، حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر پیشتر عنوان کرده بود:  گرمای ساطع شده از سطح جاده به ویژه در مسیرهای کفی و طولانی بین شهری، باعث دوبینی و خستگی زود هنگام چشم راننده می‌شود‬.

به عقیده وی، افزایش دما و گرمای زیاد موجب خواب آلودگی در رانندگان می شود و همین عامل کاهش توانایی در کنترل خودرو و تصادف را به همراه دارد.

دمای داخل اتومبیل را خنک نگاه داریم
دکتر محمدرضا خدايي، روان ‌پزشک و عضو هيئت علمی دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي نیز با اشاره به راهکارهای موجود و در دسترس برای جلوگیری از کاهش آستانه تحمل گرما در حین رانندگی معتقد است در گام اول بايد محيط را مناسب ‌سازي کنيم. به طور مثال در صورت رانندگي در ساعات اوج ترافيک و گرم، بايد هواي داخل اتومبيل‌ خنک باشد. به همین خاطر هرچند وقت يک بار کولر خودرو را روشن کرده و يا برای تهویه هوا کمی شیشه ها را پایین آورید.
 
به گفته وی، در گام دوم بايد برای افزایش تحمل خود در برابر گرما در طول روز مايعات خنک  مصرف شود. استحمام روزانه نيز در کاهش عصبانيت ‌هاي فصل گرم موثر است زيرا عرق و ضايعات ناشي از آن را از روي سطح پوست بدن پاک کرده و از کاهش آستانه تحمل افراد تا حد زيادي جلوگيري مي‌ کند.

در پایان، باید در نظر داشت که استفاده از حمل و نقل عمومی به ویژه مترو و اتوبوس برای مسیرهای طولانی بهترین روش برای جلوگیری از بروز تصادف در اوج گرمای تابستان بنا به دلایل ذکر شده است و به همراه داشتن آب خنک و استفاده از پوشاک مناسب فصل با رنگ روشن تاثیر قابل توجهی در افزایش تحمل شهروندان گرامی در برابر گرما دارد: "ایمن رانندگی کنید"

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.