| کد خبر: 59483 |

حل معضل بیکاری با پول‌های بلوکه‌ شده

وبلاگ تین نیوز | بی‌تردید حوزه بانکی و مالی از ذینفعان اصلی مذاکرات هسته‌ای و توافق برای لغو تحریم‌ها هستند و دستاوردهای قابل‌توجهی برای آن در پی خواهد داشت؛ موضوع مهمی که از ماه‌ها پیش نسبت به آماده شدن بانک‌ها برای ورود به عرصه بین‌الملل تذکر داده شده بود.

بر اساس توافقات انجام‌شده، تمام اموال و وجوه متعلق به دولت ایران، بانک مرکزی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی که نزد موسسات مالی مسدود شده از تاریخ اجرای «برنامه جامع اقدام مشترک» آزاد شده و بدون هیچ قید و شرطی می‌تواند مورد استفاده صاحبان این اموال و وجوه قرار گیرد؛ اموالی که به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی حدود 30 میلیارد دلار قابل استفاده و در مجموع نزدیک به 90 میلیارد دلار هستند.

غلامرضا حیدری‌کردزنگنه، کارشناس مسائل اقتصادی در این زمینه در گفت‌وگو با «آرمان» می‌گوید: «اگر بخواهیم به اهداف چشم‌انداز 20 ساله و رشد هشت درصدی برسیم باید مجموعا 185 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری طی 20 سال داشته باشیم».

آیا آمارهای مختلف درمورد دارایی‌های بلوکه‌شده ایران باعث افزایش نرخ ارز در کشور نخواهد شد؟
نرخ ارز را میزان عرضه و تقاضا در بازار مشخص خواهد کرد. البته این در صورتی است که آزادسازی ارز را داشته باشیم. به‌طور کلی زمانی ارز می‌تواند در بازار و اقتصاد تاثیر داشته باشد که آزادسازی ارز را انجام دهیم. پول هم مانند هر کالایی در بازار اگر عرضه‌اش زیاد شود ارزان خواهد شد. در این مورد نوع پول نیز فرقی ندارد و هر نوع ارز یا پول با افزایش در بازار با کاهش نرخ مواجه خواهد شد. به دلیل مشکلات اقتصادی که وجود دارد، بانک مرکزی ارز را آزاد نخواهد کرد و مجبور است تا آن را تحت کنترل داشته باشد. بانک مرکزی آن عرضه‌ای را که نیاز بازار یا خودش است، وارد بازار می‌کند. عملکرد بانک مرکزی در این زمینه درحال حاضر تاثیر چندانی نخواهد داشت، مگر اینکه بازار نرخ ارز را تعیین کند و مقررات عرضه و تقاضا انجام شود. درحال حاضر با کنترلی که بر عرضه ارز وارد می‌شود بعید است ارز بتواند تغییرات خاصی داشته باشد.
پس از توافق هسته‌ای یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح‌شده این است که آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده می‌تواند به رونق اقتصادی کشور بینجامد.

برای رسیدن به رشد هشت درصدی و اهداف چشم‌انداز 20 ساله چه میزان سرمایه نیازمند هستیم؟
درمورد سرمایه‌های ایران که در خارج از کشور بلوکه شده‌اند باید گفت که درحال حاضر یکی از مشکلات ما از نظر اشتغال و تولید، بخش سرمایه‌گذاری و بخش تامین مالی و مشکلاتی است که طی این سال‌ها داشته‌ایم. ما بر اساس چشم‌انداز 20ساله کشور باید 3700 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشته باشیم که از این 3700میلیارد دلار 2700 میلیارد دلار از آن باید در سرمایه‌گذاری داخلی باشد.

به‌طور متوسط سالی 120 میلیارد دلار باید سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم و سرمایه‌گذاری خارجی ما هم در طول 20سال باید 1300 هزار میلیارد دلار شود. یعنی سالی 65 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم که مجموعا 185 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در طی 20 سال می‌شود. اگر بخواهیم به اهداف چشم‌انداز 20 ساله و رشد هشت درصدی برسیم حدود 5/5 درصد از رشد هشت درصدی ما برای چشم انداز روی سرمایه‌گذاری گذاشته شده است.اگر این سرمایه‌گذاری اتفاق بیفتد می‌توانیم به رشد معقولی در این جهت برسیم.

اگر دارایی‌های بلوکه‌شده آزاد شود، چه مقدار در رونق اقتصادی تاثیرخواهد داشت؟
طی سال‌های گذشته به‌دلیل تحریم و مشکلاتی که داشته‌ایم هم سرمایه‌گذار خارجی وارد کشور نشده است و هم داخلی‌ها به دلیل امنیت سرمایه‌گذاری و مشکلاتی که وجود داشته نتوانستند سرمایه‌گذاری را طوری انجام دهند که این اهداف صورت گیرد.

در حال حاضر مرتبا هیات‌های سرمایه‌گذاری وارد کشور می‌شوند که امیدواریم سرمایه‌گذاری خارجی ما رونق پیدا کند و سرمایه‌گذاری داخلی ما هم که بخش مهمی از آن پول‌های بلوکه شده کشور بوده است تکان بخورد. با آزادسازی دارایی‌ها و سرمایه‌های بلوکه شده کشورمی‌توانیم این سرمایه‌گذاری را داشته باشیم و اهدافی را که از نظر کارآفرینی و اشتغال جوانان و تولید داریم پیش ببریم. بسیاری از تحصیلکردگان ما در زمینه‌های مختلف بیکار هستند و امیدواریم با این سرمایه‌گذاری‌ها معضل بیکاری نیز حل شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.