| کد خبر: 59482 |

مالیات بر سود کالاست نه بر درآمد

وبلاگ تین نیوز | مدتی است كه دولت در برنامه‌ریزی‌های خود در نظر دارد بیشتر درآمدهای كشور از بخش مالیات اخذ شود. این طرح در شرایط امروز اقتصاد ایران بسیار به‌جا و درست است اما متاسفانه راهكار دقیق و كارشناسی شده‌ای برای آن اندیشیده نمی‌شود. هر ایرانی كه در داخل كشور درآمدی دارد و از منابع كشور استفاده می‌كند باید از محل سود كالایی كه به فروش می‌رساند مالیات پرداخت كند. بسیار مهم است كه بدانیم مالیات بر درآمد یا فروش كالا نیست بلكه مالیات بر سود كالاست.

در مالیات بر ارزش‌ افزوده آخرین حلقه مصرف‌كننده است كه باید مالیات را پرداخت می‌كند. بنگاه‌دار نیز باید از محل سود مالیات خود را پرداخت كند. متاسفانه امروزه برخی مودیان مالیاتی از ادبیاتی استفاده می‌كنند كه زیبنده نیست. اصناف پیشانی بخش خصوصی در كشور هستند. اصناف، بزرگ‌ترین ساختار و سازمان نظام‌یافته قانونمند در كشور هستند كه ایجاد شغل می‌كنند و اینها را باید درست مصرف كرد. این بخش عظیم در كشور در زمان اخذ مالیات آنگونه كه باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است. اگرچه تولید در كشور اتفاق می‌افتد اما در همین شرایط ركود باید ببینیم كه آیا تولید‌كننده توانسته است كالای خود را به فروش برساند. همچنین قدرت خرید مردم آنقدر بالا رفته است كه توان خرید كالای تولید شده را داشته باشند.

آنچه اهمیت دارد، رونق در محیط كسب‌وكار است. با وجود زحماتی كه دولت تدبیر و امید كشیده و توانسته است تورم را مهار كند ولی هنوز نتوانسته رونق اقتصادی ایجاد كند. یقینا این نیاز به زمان دارد. در شرایط ركود در تمام دنیا رسم بر این بوده است كه با فعالان اقتصادی خود مدارا می‌كنند ولی گاه این اتفاق نمی‌افتد و این ناهم‌خوانی به نفع اقتصاد امروز جامعه نیست. این نوع برنامه‌ریزی‌ها باعث فرار همین سرمایه‌های كوچك باقی‌مانده می‌شود.

نظام مالیاتی كشور در كنار اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌های صنفی باید زمینه‌ای را فراهم كنند كه بنگاه‌های فعال در زمینه‌های اقتصادی كه به نوعی ایجاد شغل در كشور می‌كنند، آسیب نبینند. اتاق اصناف بر اساس ماده 95 قانون مالیات سه سرفصل دارد. بند الف؛ ب و ج. در بند الف و ج باید بر اساس دفاتر رسمی مالیات اصناف محاسبه شود ولی مهم این است كه 80 درصد بخش اصناف در بند ج است. در این بند هر سال سعی شده فاصله اصناف با سازمان امور مالیاتی به‌واسطه توافقاتی كه صورت می‌گیرد كاهش یابد. امسال هم توافقی بر این اساس انجام شد ولی متاسفانه به درستی اجرا نشد.

در شرایط فعلی باید به سمت یك طرح جامع مالیاتی به‌خصوص در بند ج حركت كنیم. باید قانونمندتر از وضعیت فعلی عمل كنیم. البته برای رسیدن به این مهم نیاز به زمان داریم و برای اینكه زمان را از دست ندهیم توافقنامه‌ای باید امضا شود. این خواست اصناف است. اگر این امضا اتفاق بیفتد یقینا اصناف هر روز تحت رصد سازمان مالیاتی كشور قرار خواهند گرفت؛ زیرا هر روز تا شب همه با نوع كار آنها آشنا شده و او فرار مالیاتی نخواهند داشت. متاسفانه این روزها به جای اینكه به سراغ كسانی برویم كه در صندوقخانه‌ها فرار مالیاتی ایجاد كرده‌اند و بخش اعظم ساختار اقتصادی كشور در دست آنهاست به بنگاه‌های عیان و آشكار فشار می‌آوریم.

* رئیس اتاق اصناف ایران

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.