| کد خبر: 59480 |

نگرانی دولت از افزایش نرخ ارز

وبلاگ تین نیوز | بازار ارز بعد از انجام توافقات روند صعودی ملایمی را در پیش گرفته است. این درحالی است که این بازار در طی یک سال اخیر با کمترین تغییرات همراه بوده است. ارز هم یک کالاست و دولت هم بیشترین حجم از این کالا را در اختیار دارد. قیمت ارز ارتباط مستقیم با بودجه دارد و اگر بخش خصوصی بخواهد ارز را هم گران کند، تابع آورده خود است. اما دولت ملاحظاتی دارد که براساس این ملاحظات در رابطه با مدیریت ارز عمل می‌کند.

نقش یکی از این ملاحظات در کسری بودجه است.به تعبیر دیگر اگر کسری بودجه را از لحاظ ارز تعریف کنیم می‌گوییم 30میلیارد دلار ضرب در عددی معادل عدد دیگری می‌شود که به تناسب آن کاهش و افزایش ارز را در پی دارد. با چنین رویکردی به نظر می‌رسد احتیاط دولت از روی کسری بودجه است و توضیحاتی برای این کار دارد.اما اینکه بازار در این راستا و برای این روند چه کاری انجام می‌دهد این است که بازار به دنبال عرضه و تقاضا و مباحث ارز خارجی و منشا غیر دولتی و... است.

ما نمی‌توانیم بازار را کنترل کنیم چون صد درصد ارز در دست دولت نیست. اما دولت در قیمت‌گذاری ارز خود مدیریت انجام می‌دهد چرا که دولت نگران افزایش نرخ ارز است. آمارهای مختلف از دارایی‌های بلوکه شده باعث افزایش نرخ ارز نمی‌شود زیرا در مورد نرخ ارز ما هنوز عرضه‌ای نداریم و عرضه هم مستقیم به بازار وارد می‌شود و می‌تواند تبدیل به کالا و خدمات شود. بنابراین اینکه دولت چه مقدار سرمایه دارد، چون در عرضه ارز داخل وارد نشده پس نمی‌تواند تاثیری داشته باشد.

اما روند این دارایی‌ها بر باز شدن یا بسته شدن راه‌های پولی اثر دارد. در هرحال اگر در کاهش ارز قرار بگیریم برای دولت و مشتری هزینه‌های مختلفی تعریف می‌شود. آن ارزی که وارد بودجه می‌شود، نقش عمومی دارد و آن ارزی که به صورت خرید صورت می‌پذیرد نقش محدودتری را دارد.اینکه اضافه شدن ارز چقدر در اقتصاد ما تاثیر خواهد داشت منوط به واردشدن دارایی‌های بلوکه‌شده و مشخص شدن قیمت نهایی ارز خواهد بود.

افزایش نرخ ارز ربطی به میزان استفاده بیشتر از آن نسبت به سال گذشته ندارد. ارز انتقال است و در واردات و صادرات و خرید کالا از آن استفاده می‌شود. اما اینکه چه آثاری خواهد داشت این است که در حال حاضر تقاضای ارز ممکن است افزایش پیدا کند زیرا بعد از توافقات واردات و صادرات حجم بیشتری را خواهند داشت اما هنوز به‌صورت عملی شاهد آن نبوده‌ایم و بیشتر به صورت رویکردی است؛ چون ما هنوز در بحث عددی ذخایر قرار نگرفته‌ایم و در کوتاه‌مدت گشایشی صورت نخواهد گرفت.

ما درمورد ارز دو دسته داریم. صادرکنندگان عموما معتقدند که ارز باید قیمت آزاد پیدا کند و از آزادشدن آن استقبال می‌کنند زیرا که بهره بیشتری را به‌دست می‌آورند و به دلیل اینکه وقتی کالا تبدیل به ارز می‌شود و فروش می‌رود آنها قدرت بیشتری برای واردات پیدا می‌کنند.اما دولت به دلیل اینکه نگران افزایش قیمت است آن را کنترل کرده است. امیدواریم که براساس چنین رویکردی مسائل ارز برطرف شود، به نحوی که هم تامین معاش عامه صورت پذیرد و هم دولت کسری بودجه پیدا نکند.

* عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.