آغاز لغو تحریمها از زمستان
وبلاگ تین نیوز | مسعود نیلی در دانشکده فنی دانشگاه تهران درباره وضعیت کنونی و افق اقتصاد ایران در دوران پس از توافق هستهای در شرایط رفع تحریم سخن گفت. مشاور ارشد رئیسجمهور در این سخنان علاوه بر برشمردن مشکلات مزمن اقتصاد ایران، بر ضرورت ایجاد وفاق در سطح سیاستگذاری و مدیریت انتظارات در سطح اجتماعی و عمومی کشور تاکید و عنوان کرد برای استفاده بهینه از بزنگاه تاریخی روی داده در کشور لازم است با اصلاح ساختاری اقتصاد به انتخاب سیاست درونزا و برونگرا دست زد؛ انتخابی که اگرچه در ابتدای راه نیازمند تلاش مضاعف مسئولان و بردباری از سوی عموم جامعه است اما
میتواند به رونق و بهبود مستمر و رشد اقتصادی پایدار برای حل مشکلات اساسی کشور از جمله اشتغال منجر شود.
به گزارش مهر، نیلی در ابتدای سخنان خود با ابراز امیدواری نسبت به تداوم روند اجراییشدن توافق هستهای ایران و کشورهای 1+5 گفت: «براساس خوشبینانهترین سناریو، برابر آنچه توافق شده اگر روند اجرایی تعهدات بدون ایجاد هرگونه خللی به پیش رود، ما در فصل پایانی سال جاری شاهد لغو تمامی تحریمهای اقتصادی زیر چهار سرفصل تجارت، تکنولوژی، مالی و انرژی خواهیم بود. در این صورت، با نگاه خوشبینانه، سال ۱۳۹۵ را بدون وجود هرگونه تحریم اقتصادی آغاز خواهیم کرد. لذا میتوان امیدوار بود که نتایج عملی لغو تحریمها در سال آینده اقتصاد ایران خود را نشان دهد». وی
آثار مـورد انتظار توافق را در دو مقطع سال ۱۳۹۴ و سالهای بعد از آن به شرح خلاصه ذیل، طبقهبندی کرد.
سال ۹۴ سختترین سال مالی کشور است
مشاور ارشد اقتصادی رئیسجمهور با نام بردن از سال ۱۳۹۴ به عنوان سختترین سال مالی و بودجهای دولت، استمرار کاهش تورم و حفظ دستاورد نرخ مثبت رشد اقتصادی را دو چالش اصلی سال ۱۳۹۴ خواند و گفت: «آنچه در حال حاضر به عنوان تهدید اصلی برای تداوم روند کاهشی نرخ تورم محسوب میشود، بدهی بانکها به بانک مرکزی است. بانکهای کشور در شرایط نامساعدی به سر میبرند و تراز مالی آنها با مشکل مواجه است که باعث افزایش اضافه برداشت بانکها از بانک مرکزی شده است. همچنین بخش واقعی اقتصاد در طرف عرضه با تنگنای مالی و در طرف تقاضا با کمبود تقاضای موثر مواجه
است.»
رئیس موسسهعالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، خوشبینی ایجاد شده در جامعه را مثبت ارزیابی کرد و افزود: «شاید بتوان این فرضیه را مطرح کرد که احتمالاً در پی حصول نتیجه در مذاکرات هستهای، مردم دید مثبتی نسبت به آینده اقتصاد پیدا کردهاند. این عامل البته با دیگر شاخصها نیز قابل اندازهگیری است و نشان میدهد که این خوشبینی احتمالاً تحرکی مثبت در سمت تقاضا ایجاد خواهد کرد؛ بهعلاوه اینکه به کاهش انتظارات تورمی میانجامد که برای حفظ روند کاهشی تورم به کمک بانک مرکزی خواهد آمد. همانطور که کاهش انتظارات تورمی بعد از انتخابات
سال ۱۳۹۲ به کاهش نرخ تورم در آن سال بهطور قابلتوجهی یاری رساند». بر اساس توضیحات ارائهشده، بهبود شرایط اقتصاد در سال جاری، تحت تاثیر توافق، کاملا غیرمستقیم خواهد بود.
مشکلات کنونی اقتصاد ایران چه هستند؟
مسعود نیلی با اشاره به اینکه اثرات عملی تحریمها در سال ۱۳۹۵ نمود پیدا میکند، تاکید کرد که باید از شرایط ایجاد شده برای رفع مشکلات ساختاری اقتصاد استفاده کرد. مشاور ارشد اقتصادی رئیسجمهور، مشکلات کنونی اقتصاد ایران را در زیر سه سرفصل عمده مشکلات ساختاری بلندمدت، مشکلات مربوط به سیاستگذاری در دوره وفور درآمدهای نفتی و مشکلات مربوط به دوره تحریم طبقهبندی کرد. او توضیح داد که این مشکلات بهطور زنجیروار به هم وابستهاند و مشکلات ساختاری اقتصاد تحت تاثیر دو عامل دیگر ابعاد بزرگتری پیدا کردهاند. مشاور اقتصادی رئیسجمهور گفت: «اقتصاد
ما قبل از دوره اخیر سیاستگذاری در کشور هم با مشکلاتی مزمن مواجه بوده است. این مشکلات در دوره وفور درآمدهای نفتی ابعاد بزرگتر و تنوع بیشتر پیدا کرد و به دنبال آن، در دوره تحریم هم مسائل تشدید شد. مشکلات ساختاری بلندمدت در سه دهه گذشته باعث شده ما نتوانیم رکوردهای خوبی بهجا بگذاریم. برای مثال رشد اقتصادی ما به طور متوسط حدود 3/3 درصد بوده است که نرخ رشد خوبی محسوب نمیشود».
وی، مشکلات ساختاری اقتصاد را ذیل هفت سرفصل طبقهبندی کرد و با تشریح موارد مرتبط با هریک از آنها توضیح داد که چگونه سیاستهای دوره وفور درآمدهای نفتی و متعاقب آن، اعمال تحریمهای ظالمانه، این مشکلات را تحت تاثیر قرار داده است.نیلی به عنوان یک نمونه به ضعف سیستم اداری و حاکمیت قانون اشاره کرد و توضیح داد که ایفای نقش توزیع رانت در مقیاس بزرگ توسط دولت در دوره وفور، منجر به بروز فساد مالی شده و به دنبال آن، در دوره تحریم همین مجموعه مسائل باعث شکلگیری یک اقتصاد غیررسمی و غیرشفاف تحتعنوان دورزدن تحریم شده است.
اقتصاد ایران در معرض یک انتخاب
مشاور ارشد اقتصادی رئیسجمهور در ادامه نشست با طرح این سئوال که توافق هستهای چگونه میتواند موانع توسعه اقتصادی ما را رفع کند، گفت: «اگر این توافق را صرفاً به عنوان کانالی برای تزریق منابع ارزی به اقتصاد ببینیم با توجه به مشکلات ساختاری و مواردی که ذکر شد، در ساختار غلط موجود، تنها دستاورد ما هزینهکرد غلط و با بهرهوری پایین و یک دوره بهبود کوتاهمدت خواهد بود.» او با بیان این که اقتصاد ایران در معرض یک انتخاب مهم قرار دارد افزود: «این انتخاب تنها در اختیار دولت نیست و جامعه باید به این انتخاب
دست بزند». این اقتصاددان، گزینههای کنونی در مقابل اقتصاد ایران را انتخاب گزینه «اقتصاد برونزا و درونگرا» یا «اقتصاد درونزا و برونگرا» ذکر کرد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.