| کد خبر: 59388 |

بندهایی که به پای تولید بسته است

وبلاگ تین نیوز | در دو‌ سال اخیر دولت اقدامات مناسبی را در بخش تجارت بین‌الملل و در زمینه گمرک انجام داده است. مقررات‌زدایی و به تعبیری تسهیل قوانین تجارت و کاهش ردیف تعرفه‌ها از اقدامات مثبتی بوده که در بخش تجارت انجام شده است اما در حوزه کلان و در بخش صنعت همچنان مشکلات زیادی وجود دارد.

با وجود این‌که آمار‌های منتشرشده گویای خروج اقتصاد از رکود است؛ اما واقعیت این است که این آمار‌ها بیشتر تحت‌تأثیر شرکت‌ها و صنایع بزرگ دولتی و شبه‌دولتی است و شرکت‌های غیردولتی نقش کمتری در این بخش دارند و همچنان با رکود دست به گریبان هستند.

بنابراین در این زمینه کارنامه دولت قابل قبول نیست و رکود موجود در صنایع کوچک همچنان تعمیق شده است. روح رکود همچنان در بازار‌های ایران حاکم است و قدرت خرید متقاضیان در نقطه‌ ضعیفی ایستاده است. پر شدن انبار‌ها یکی از بحران‌های جدیدی است که بسیاری از تولید‌کنندگان و به‌خصوص بخش خصوصی با آن روبه‌رو است.

پر شدن انبار‌ها به‌طور مشخص روی تولید این بنگاه‌ها تأثیر گذاشته است و این شرکت‌ها را مجبور کرده است تا زیر ظرفیت تولید کار کنند. باید به نقش بنگاه‌های متوسط و کوچک در اشتغال و رونق اقتصادی توجه داشت اما این بنگاه‌ها با مشکلات عدیده‌ای برای گرفتن تسهیلات بانکی روبه‌رو هستند.

البته در بخش تجارت نیز موانعی وجود دارد. به‌عنوان مثال واردکنندگان در تخصیص ارز و برای واردات بسیاری از محصولات واسطه‌ای و پایه‌ای با مشکل روبه‌رو هستند. همچنان برای واردات از دو نرخ ارز ارزان و گران استفاده می‌شود، این در حالی است که باید فارغ از دخالت دولت در تعیین نرخ ارز، مکانیزم بازار قیمت مناسب را تعیین کند.

مداخله دولت در اقتصاد همچنان به‌عنوان مانعی برای فعالیت فعالان و صنایع مطرح است. ازجمله نمونه‌ این مداخلات را می‌توان تعیین دستوری نرخ سود بانکی و صدور مصوبه برای کنترل قیمت‌ها توسط معاون اول رئیس‌جمهوری نام برد. با این وجود باید توجه داشت که دست و بال دولت بسته است و به نظر می‌رسد نهاد‌های تصمیم‌گیری در اقتصاد وجود دارند که در بعضی از موارد قدرت آنها از دولت بیشتر است. همه اینها ازجمله مشکلاتی است که دولت با آن مواجه است. فارغ از علل و چرایی عملکرد دولت، نتیجه عملکرد آن نمی‌تواند مورد قبول باشد.

* نایب‌رئیس اول اتاق بازرگانی ایران و چین

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.