| کد خبر: 59350 |

غول‌های هوایی آماده ورود به آسمان ایران

تین نیوز| درست در اوج چانه‌زنی‌های مربوط به پرونده هسته‌ای و در حالی که تحلیل‌گران سیاسی از ناهمراهی‌های فرانسه در مذاکرات می‌گفتند روزنامه فرانسوی لوپوئن از قول عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نوشت: «در سال گذشته به دلیل اوضاع عراق، تعداد پروازهای بین المللی از حریم هوایی ایران به ۲ برابر افزایش یافت و ما خود را با این وضعیت کاملا وفق دادیم. به عنوان مثال، پروازهای بین‌المللی در فرودگاه تهران ۱۸درصد بیش از سال گذشته است و این فقط یک آغاز است. نیازعمده‌ای به نوسازی ناوگان داریم. ناوگان هوایی ما در حال حاضر دارای ۲۴۷ هواپیما است. متوسط سن آنها ۲۰سال است، بنابراین باید ناوگان جدید جایگزین شود. در سال‌های آینده نزدیک به ۴۰۰ فروند هواپیما سفارش خواهیم داد.»

این جملات در واقع خط و نشان وزیر ایرانی برای یکی از دو غول بزرگ صنعت هوایی جهان بود که برای گرفتن سهم از بازار پرجاذبه صنعت هوایی ایران فشار خود را به دولتمردان فرانسه بیشتر کند.
پیش از این در اردیبهشت‌ماه امسال و پس از توافق لوزان نیز رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به موضوع رفع تحریم صنعت هوایی ایران اعلام کرده بود: «بر اساس مطالعات انجام شده، تا افق 1404 بین 400 تا 500 فروند هواپیما مورد نیاز است. به گفته رئیس سازمان هواپیمایی شرکت‌های تولید‌کننده هواپیما با جدیت به دنبال این هستند که اگر شرایط تغییر کرد با ایران تعامل کنند و از رقابت عقب نمانند؛ شرکت‌های سازنده هواپیما در طول یک سال گذشته مکرراً به ایران آمدند و مذاکراتی با ایرلاین‌ها و سازمان هواپیمایی در حوزه ارزیابی بازار حمل و نقل ایران داشتند.

دورخیز غول‌های بزرگ آسمان یعنی بوئینگ و ایرباس برای تصاحب بازاری که در طی دهه آینده دست کم 20 میلیارد دلار بنای خرید دارد تا خود را به استانداردهای جهانی برساند در حالی است که شرکت‌های روسی و آسیای شرقی نیز با اتکا به رابطه خوب دولتمردانشان با مقامات ایرانی در جستجوی سهم مناسب خود از بازار صنایع هوایی ایران‌اند.
اما این سرمایه‌گذاری انبوه و چشمگیر چه فرایندهایی را برای تحقق باید طی کند و منابع آن چه محلی تأمین خواهد شد؟ سهم دولت و سهم بخش خصوصی در این حجم بزرگ سرمایه‌گذاری چقدر خواهد بود؟ اینها سؤالاتی است که پاسخی روشن از سوی استراتژیست‌های اقتصادی و صنعتی ایران می‌طلبد. در عین حال آنچه که تا حدود زیادی می‌توان برآورد کرد قیمت پرندگان آهنین و سامانه‌های پروازی است.

عصر ایران گزارشی از برآورد قیمت ناوگان هوایی بوئینگ و ایرباس منتشر کرده و نشان داده است که نوسازی صنعت هوایی ایران چقدر هزینه دارد.
بررسی این قیمت‌ها می‌تواند کلیاتی از هزینه نوسازی ناوگان هوایی ایران را پیش روی مخاطب قرار دهد. هر چند ایران به انواع هواپیماها نیاز دارد ولی عمده نیازهای آن برای پروازهای داخلی، هواپیماهایی با ظرفیت 100 تا 200 مسافر است. 
موضوع مهمی که می‌توان به نقل از فعالان بازار خرید و فروش هواپیما ذکر کرد این است که قیمت‌های اعلامی سازندگان هواپیماها، تابعی از بازار ، میزان خرید و قدرت چانه‌زنی است و لذا می توان حتی هواپیماهای نو را با قیمت‌هایی بسیار پایین از آنچه در این گزارش آمده خریداری کرد. 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.