| کد خبر: 59323 |

بازنگری طرح جامع بنادر کشور؛ در دستور کار

وبلاگ تین نیوز، محمد سعیدنژاد |  طرح جامع بنادر کشور تهیه و تصویب شده است، البته از آنجا که مطالعات این طرح مربوط به سال ۸۴ است، اکنون بازنگری طرح در دستور کار قرار دارد.

همچنین با توجه به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در بخش برنامه ششم توسعه، متن پیشنهادی و برنامه‌های سازمان تدوین شده است که آمادگی داریم گزارش اجمالی و مقدماتی از طرح جامع بنادر کشور با رویکرد تعیین تکلیف بنادر و شبکه بندری کشور در جلسات آینده شورایعالی ترابری ارائه دهیم.

با توجه به اینکه مدل بازرگانی دنیا متغیر است ما نیز مجبور به تغییر در مدل بازرگانی خود هستیم کما اینکه برای استفاده از مزیت رقابتی باید امکان پهلوگیری کشتی‌های بزرگ وجود داشته باشد در حالی که در حال حاضر امکان پهلوگیری کشتی‌های بزرگ در هر بندری وجود ندارد.

یکسری از بنادر کشور مانند بندر گناوه، درگهان، تیاب و لنگه از بنادر تاریخی به شمار می‌روند که بعد از تشکیل بنادر اصلی مانند بندر عباس از حیز انتفاع افتاده‌اند، بخش عمده‌ای از کاهش فعالیت این بنادر به دلیل از دست رفتن مزیت رقابتی در حوزه بنادر کشور است.

همچنین یکی از موضوعاتی که برای حوزه حمل و نقل دریایی نگرانی ایجاد کرده و از مباحث روز بخش دریایی به شمار می‌رود عدم ظرفیت بنادر ایران برای پهلوگیری کشتی‌های با ظرفیت بیش از ۱۸ هزار TEU کانتینر است.

امروز در بنادر مطرح دنیا کشتی‌هایی با ظرفیت بیش از ۱۸هزار TEU کانتیر پهلوگیری می‌کنند در حالی که بنادر ما ظرفیت پهلوگیری این کشتی‌ها را ندارند. در حال حاضر تنها کشتی‌ها با ظرفیت حدود ۱۴ هزار TEU کانتیر امکان پهلوگیری در بنادر ایران را دارند و اگر نتوانیم این ظرفیت را افزایش دهیم مزیت رقابتی خود را از دست می‌دهیم.

برگرفته از خبر پایگاه خبری وزارت راه

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.