| کد خبر: 59120 |

◄ وضعیت بخش حمل و نقل پس از لغو تحریم‌ها و توافقات سیاسی

تین نیوز | اعضای اتاق فکر حمل و نقل در شبکه اجتماعی لینکدین، در یکی از مباحث گروهی خود به بررسی وضعیت حمل و نقل  پس از لغو تحریم های بین المللی پرداخته اند  و با طرح این موضوع که " قطعا وضعیت جدید می تواند تاثیرات مهمی بر اقتصاد کشور داشته باشد که در این بین بخش حمل و نقل نیز از این وضعیت بهره مند خواهد شد" به این پرسش پاسخ داده اند که " رفع تحریم‌ها چه تاثیرات مثبتی بر حوزه حمل و نقل خواهد داشت؟"

سعید قصابیان کارشناس ریلی:
یکی از گشایش هایی که قرار است رخ دهد آزاد شدن دارایی های کشور است و سهولت تجارت با دنیا. بهانه خیلی از مدیران فعلی و قبلی کشور برای پیش نرفتن کارها وجود تحریم ها بود که اگر ما این دارایی ها را در اختیار داشتیم چنین و چنان می کردیم. این ادعا امروز نشان می دهد که تحریم ها کاغذ پاره نبوده اند و البته این سوال را هم به وجود می آورد که مگر با مابقی دارایی هایی که در اختیار داشتیم چه کردیم؟ مگر چند درصد از دارایی های ما بلوکه هستند؟ با در آمد نفت بی سابقه صد دلاری ده سال اخیر چه کردیم؟ با بخش حمل و نقل چه رفتاری کردیم؟ با بخش ریلی چه کردیم؟

مگر غیر از این است که برای ریلی سینه زدیم اما بودجه را به بخش های دیگر دادیم؟ مگر غیر از این است که برای ریلی اشک ریختیم اما وام ها را به بخش های دیگر دادیم؟ مگر غیر از اینست که دنبال تثبیت قیمت ها بودیم و سالها بخش ریلی را از درآمد طبیعی خود محروم کردیم و در عوض این بخش را جیره خور سوبسید دولتی کردیم( که آن را هم بموقع پرداخت نکردیم) ؟ چه کرده ایم که امروز به رغم تشویقهای زبانی، هیچ آدم عاقلی نمی آید پولش را در ریلی سرمایه گذاری کند؟ 

اگر قرار است بعد از رفع تحریم ها هم با همین نگرش فعلی بخش حمل و نقل را اداره کنیم همین نتیجه ای را بدست می آوریم که تا حالا بدست آورده ایم.اگر باد بکارید جز طوفان برداشت نمی کنید. آیا شواهدی وجود دارد که تغییر نگرش در مدیریت این بخش را نشان دهد؟ آیا شواهدی از وجود یک برنامه نو برای اداره این بخش بعد از رفع تحریمها وجود دارد ؟ داشتن پول و برنامه نداشتن خیلی مخرب تر از حالتی است که برنامه باشد و پول نباشد.

رضا ضرغامی کارشناس ریلی:
در سالهای اخیر به علت وجود تحریمها؛ شاهد اتفاقات ناخوشایندی در بخش ناوگان ریلی بودیم. عدم دسترسی به قطعات یدکی لکوموتیو؛ پرداخت هزینه های چند برابر برای دستیابی به قطعات از طریق کشورهای ثانی؛ استفاده از قطعات دست دوم برای راه اندازی مجدد لکوموتیوها و ....... موجب گردید تا ضمن بروز خسارت به ناوگان لکوموتیوها؛ نظاره گر توقف چندین دستگاه از لکوموتیوها که نقش مهمی در نیروی کشش راه آهن دارند باشیم.

از دست رفتن نیروی کشش بهینه و وجود تاخیرات و توقفات بالا موجب شد تا صاحبان بار اعتماد خود را از بخش حمل و نقل ریلی از دست داده و به ناچار ( با وجود ریسکهای بالاتر) به حمل و نقل جاده ای روی آورند. در زمانی که دولتمردان و مدیران راه آهن تلاش نموده تا تعادلی در زمینه تامین قطعات و ساماندهی توقفات و تاخیرات قطارها برقرار سازند؛ متاسفانه صاحبان بار مقدار عظیمی از بار خود را به حمل و نقل جاده ای سپرده بوده و فرصت رقابت راه آهن برای تصاحب جابجایی کالا کم رنگ و کم رنگتر گردید.

با توجه به توضیحات بالا؛ با از میان رفتن تحریم ها و دستیابی به بازارها و برقراری ارتباط با کشورهای تولید کننده شرایط ذیل قابل پیش بینی است: دستیابی مجدد به قطعات یدکی اورجینال موجب احیای لکوموتیوها شده و چه بسا بتوان با یک مدیریت جامع ؛ الباقی لکوموتیوهای از دست رفته و متوقف را به چرخه حمل و نقل باز گردانید. با بالاتر رفتن تعداد نیروهای کشنده می توان شاهد حمل و نقل روانتر در شبکه ریلی راه آهن باشیم. ( که صد البته فارق از بحث تحریمها ؛ نیازمند یک مدیریت بالا با استفاده از نیروهای  متخصص و دلسوز می باشد) همانگونه که در بالا ذکر گردید ؛ خرید قطعات از کشورهای ثانی و ثالث موجب بالا رفتن هزینه های راه آهن گردیده بود.

با دستیابی به کشورهای سازنده بدون وجود واسطه ها شاهد کاهش هزینه ها در بخش پشتیبانی و تدارکات خواهیم بود. این کاهش هزینه ها می تواند تاثیر مستقیم در کاهش نرخ حمل و نقل گذاشته و موجب بازگرداندن اعتماد به صاحبان بار گردد. با مرور اجمالی آمار لکوموتیوهای راه آهن؛ از سال ٨٦  به بعد لکوموتیوهای آلستوم از تعداد ١۰۰ دستگاه شروع به تقلیل کرده تا جایی که در حال حاضر تعداد این لکوموتیوها به متوسط ۳۵ دستگاه رسیده است.

در ۴ سال اخیر به علت عدم دستیابی به قطعات اورجینال در بخش ناوگان لکوموتیوهای جی ام؛ تعداد لکوموتیوهای بخش باری از ۶۲ دستگاه به ۵۰ دستگاه تقلیل نموده است. خرابی میلنگ؛ توربوشارژها و ..... از جمله خرابی هایی بوده که به واسطه عدم تعویض قطعات و فقدان قطعات اورجینال شاهد بوده ایم. حال بیایید تصور کنیم که این تعداد لکوموتیو متوقف با ناوگان ریلی باز گردد. با وجود عدم تحریم ها و ارتباط با سایر کشورها و وجود بازاریابی منطقه ای ( که در تخصص ادارات کل مرتبط می باشد) می توان شاهد تحولی عظیم در بخش حمل و نقل ریلی بود.

خوشبختانه با وجود پیشینه درخشان حمل و نقل ریلی و فاصله قیمتی بسیار زیاد آن نسبت به حمل و نقل جاده ای؛ دریایی و هوایی؛ بازگشت مجدد صاحبان بار به این عرصه دور از ذهن نیست. با این رودیکرد؛ ضمن درآمد بیشتر با کاهش هزینه های تامین و نگهداری میتوان آینده درخشانتری برای حمل و نقل راه آهن جمهوری اسلامی ایران تصور نمود.  

تابان رضایی کارشناس ریلی:
به طور حتم با وجود تحريم ها رفتن به سمت مهندسی معكوس در حمل و نقل ريلی كمی شتاب گرفت اما متاسفانه در برخی موارد منجر به تحميل هزينه های بالا به ناوگان شد زيرا امكان توليد كل تجهيز وجود نداشت و برخی قطعات پرمصرف توليد شد كه سازگاری كامل با آن تجهيز را نداشت و به كل قطار يا ساير تجهيزات مرتبط آسيب رسانده است.

نگهداری و تعميرات ناوگان نياز به قطعات و حفظ كنترل موجودی دارد. خريد تجهيرات و قطعات يدكی مورد نياز طی سال های تحريم با هزينه های بالا يا عدم خريد مواجه بوده است. به طور حتم برداشته شدن تحريم ها هزينه های خريد را كاهش و كيفيت خريد را افزايش خواهد داد و اين خود می تواند جهش خوبی جهت بازگشت كيفيت به ناوگان باشد.

فرزاد ضمیری کارشناس ریلی:
پس از شدت گرفتن تحریم ها متاسفانه اکثر تاجرین راه آهن به ناچار روی به تامین قطعات بی کیفیت چینی و حتی بوردهای شبیه سازی ساخت کشور چین کردند که متاسفانه عمر مفید این اقلام در مقایسه با نمونه همتای آمریکایی خود یک به 50 سال هم شاید نمی رسید. با این وجود شرکتها و متخصصین مربوطه تمامی تلاش خود را اتفاقا دلسوزانه انجام دادند تا فقط شاهد خرابی و توقف و خسارات نباشیم و راه آهن به زمین نخورد اما در برخی موارد متاسفانه کار از کارستان گذشته بود و شاهد توقف تعدادی لکوموتیو بودیم.

جمشید شریعت کارشناس حمل و نقل دریایی:
به جز خطوط کشتیرانی ون هاس و پی آی ال که اعزام شناورهای مادر خود را از آگوست پارسال آغاز نمودند، ظرف سه ماه اخیر، خطوط کشتیرانی بزرگی همچون هیوندای، اورگرین، هنجین و... نیزاعزام شناورهای مادر خود به بندر عباس را هر چند محدود، شروع کرده اند.

بازگشت خطوط بزرگ به ایران یک فرصت بزرگ را برای اقتصاد ایران احیا می کند و آن افزایش درخواست بازرگانان خارجی به بهره گیری از ظرفیت های ترابری ایران در کریدور شمال-جنوب است. توجه همکاران را به این مهم جلب می کنم، این فرصت ذی قیمت را از دست ندهیم. ایران ارزان ترین و امن ترین دالان حمل و نقل بین کشورعای سی آی اس از یکسو و کشورهای آسیای جنوبی، آسیای جنوب شرقی، کشورهای عرب حوزه آبراهه پارس(خلیج فارس)و حتی سواحل شرقی افریقا است.
 
ضمنا پیشنهاد می کنم نهادی در وزارت راه و یا سازمان حمل ونقل پایانه ها نظارت بر قیمت گذاری و تعرفه رادر هر چهار حوزه حمل و نقلل ملی (دریایی، جاده ای ، ریلی و هوایی)به عهده بگیرد تا با ارزیابی بازار، از ارائه نرخ های غیر اقتصادی به مشتریان خودداری شود، به عبارتی دچار فرصت سوزی نشویم.

عی جلیلوند کارشناس حمل و نقل جاده ای:
بسیاری از تجهیزات هوشمند جاده‌ای در این سال ها به دلیل تحریم‌ها در داخل کشور ساخته شدند و می‌توان آینده‌ روشنی برای ادامه‌ تولید ملی این تجهیزات متصور شد.  با این وجود، برداشته شدن تحریم‌ها و تسهیل روابط اقتصادی خارجی، در حالیکه می‌تواند باعث افزایش کیفی تولیدات داخل در سطح استانداردهای بین المللی شده و منجر به صادرات تجهیزات و دانش سامانه‌های هوشمند شود؛ تهدیدی نیز برای توقف رشد و تولید این دانش در داخل کشور خواهد بود.  قطعا سیاست‌گذاری‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای می‌تواند در تبدیل این تهدید به فرصت، تأثیر گذار باشد.

قصابیان:
تکنولوژی و تولید دانش مرز ندارد. اگر تکنولوژی را در مرز جغرافیائی محدود کنید و آن را از بقیه دنیا ایزوله بفرمائید قطعا کیفیت محصولات شما چیزی در حد محصولات بلوک شرق سابق خواهد بود. برای اینکه بتوانید کیفیت قابل رقابت عرضه کنید باید در زنجیره بین المللی تولید دانش و تکنولوژی و مبادله آنها قرار بگیرید. بده و بستان پیوسته تکنولوژی با بیرون از مرزها باعث تضمین کیفیت و بقای کسب و کار خواهد شد
 اینکه میبینید که ما نمیتوانیم محصول قابل رقابت با دنیا عرضه کنیم حتما یک جای کار می لنگد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.