| کد خبر: 5900 |

تابستان زودرس برای بازار خودرو

تین نیوز | حال با وجود رشد تولیدات خودروسازان و درحالی‌كه طبق اعلام دولت و بانك مركزی ارز مورد نیاز خودروسازان تا اوایل هفته آینده به دست آنها خواهد رسید، به‌نظر می‌رسد نگرانی مشتریان بابت افزایش قیمت خودرو توجیهی نداشته باشد.
هرچند این انتظار وجود داشت كه با آغاز سیاست‌های حمایتی دولت از خودروسازان برای ثابت نگاه داشتن قیمت‌ها و همچنین افزایش تولید خودرو بازار روی آرامش به خود ببیند، اما به‌نظر می‌رسد بازار خودرو در جهت عكس این اتفاق‌ها حركت می‌كند.
 طی هفته‌ای كه حالا رو به اتمام است، دولت اعلام كرد زنجیره خودروسازی كشور از این پس می‌تواند برای خرید قطعات و مواد اولیه مورد نیاز برای تولید خودرو، از ارز دولتی استفاده كند. اعلام آمادگی دولت برای در اختیار گذاشتن ارز مورد نیاز خودروسازان این پیش‌بینی كارشناسان را به همراه داشت كه اقدام دولت ثبات قیمت خودرو را در پی خواهد داشت. رشد تولید خودرو از ماه‌های پایانی سال گذشته نیز به این پیش‌بینی كارشناسان قوت بخشید. 
بر این اساس روز گذشته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر عنوان کرده كه هم‌اکنون تولید خودرو با تیراژ خوبی در حال افزایش است و تولید یک گروه خودروسازی به تنهایی به 1800 دستگاه در روز رسیده است. 
در این زمینه برخی از فعالان بازار عقیده دارند مراجعه مشتریان به بازار برای خرید خودرو، با این نگرانی كه خودروسازان همچنان قصد افزایش قیمت دارند، در حالی ادامه دارد كه عرضه خودرو به بازار كافی نیست و هماهنگ نبودن عرضه و تقاضا باعث دامن زدن به رشد قیمت‌ها شده است. اما شافعی عدم عرضه از سوی خودروسازان را رد می‌كند و می‌گوید: تلاطمات قیمتی ربطی به عدم عرضه ندارد، ضمن اینکه اکنون تولید مناسب است و قرار است تا خردادماه، همه تعهدات از سوی خودروسازان پاسخ داده شود و تمامی افرادی که ثبت‌نام خودرو و پیش خرید کرده‌اند، می‌توانند خودرو خود را تحویل بگیرند. به گفته مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، تولید خودرو یكی از خودروسازان به 2500 دستگاه در روز خواهد رسید و خودروسازان به هیچ عنوان کاهش عرضه نخواهند داد. 
حال با وجود رشد تولیدات خودروسازان و درحالی‌كه طبق اعلام دولت و بانك مركزی ارز مورد نیاز خودروسازان تا اوایل هفته آینده به دست آنها خواهد رسید، به‌نظر می‌رسد نگرانی مشتریان بابت افزایش قیمت خودرو توجیهی نداشته باشد. 
هرچند خودروسازان طبق روال همیشگی درخواست افزایش قیمت خود را به شورای رقابت تقدیم كرده‌اند، اما به‌عقیده كارشناسان؛ رشد تولید به واسطه تزریق ارزی كه برای خودروسازان گران تمام نمی‌شود، اتفاقی است كه می‌تواند قیمت خودرو را به ثبات برساند. با ادامه پیدا كردن رشد تولید؛ عرضه خودروسازان به بازار نیز افزایش پیدا خواهد كرد و همین موضوع نیز تعادل را به بازار باز می‌گرداند. به عقیده كارشناسان بازگشت تعادل به بازار به مشتریان نیز بستگی دارد، به این ترتیب كه تحمل مشتریان برای عبور از شرایط فعلی می‌تواند تلاطم قیمت‌ها را در بازار كاهش داده و عرصه را برای سوءاستفاده دلال‌هایی كه به‌نظر می‌رسد بار دیگر راه ورود به بازار را باز دیده‌اند، تنگ كند. 
در این بین، رشد قیمت‌ها در بازار در حالی است كه هم تولیدات خودروسازان با رشد همراه بوده است و هم به واسطه آغاز شماره‌گذاری خودروهای وارداتی، افزایش عرضه آنها به بازار قابل پیش‌بینی است. 
هرچند در حال حاضر با توجه به اظهارات خودروسازان مبنی بر درخواست افزایش 10 درصدی قیمت خودرو، حالت انتظار تورمی در میان مشتریان ایجاد شده است، اما به‌نظر می‌رسد سیاست دولت تثبیت قیمت‌ها است و با وجود این سیاست؛ مشتری‌ها می‌توانند برای حفظ تعادل قیمت‌ها در بازار نقش تعیین كننده‌ای داشته باشند. 

بازار خودرو باز هم گرفتار حباب 
به‌نظر می‌رسد در بازار حبابی خودرو امكان رخ دادن هر اتفاقی وجود دارد، زیرا نگاهی به بازار خودروهای داخلی نشان می‌دهد به‌رغم پیش‌بینی هفته گذشته فعالان بازار مبنی بر اینكه قیمت داخلی‌ها بیش از این كشش رشد قیمت ندارد؛ زیاد درست از آب در نیامده است. 
رشد قیمت‌ها در بازاری كه راكد است به قدری زیاد بوده كه قیمت 206 را به 39 میلیون و 500 هزار تومان رسانده است؛ خودرویی كه در شب عید با قیمت 35 میلیون و 600 هزار تومان عرضه می‌شد. مدل V8 این خودرو نیز هم‌اكنون قیمتی برابر با 39 میلیون و 800 هزار تومان دارد. 
خودرو تندر90 كه مدل 93 آن هنوز به بازار عرضه نشده است، در مدل تولید ایران‌خودرو با 500 هزار تومان افزایش قیمت همراه بوده و به 39 میلیون تومان رسیده است درحالی‌كه مدل تولید پارس‌خودرو همچنان روی 40 میلیون و 500 هزار تومان ثابت مانده است. تندر90 دنده اتومات هم كه این روزها توسط یكی از دو خودروساز در حال تولید است، در بازار قیمتی برابر با 50 میلیون تومان دارد. 
اما خودرو 405 بنزینی در مدل یورو4 قیمتی برابر با 31 میلیون تومان دارد و یورو2 آن نیز 29 میلیون تومان است. مدل دوگانه‌سوز این خودرو نیز بدون تغییر بوده و روی 29 میلیون و 700 هزار تومان باقی مانده است. 
پارس سال مدل 93 در مدل یورو4 خود قیمتی معادل 44 میلیون دارد و مدل یورو2 آن نیز 37 میلیون تومان است. پارس دوگانه‌سوز هم 36 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد. 
سمند ال.ایكس مدل 93 طی هفته‌جاری با 200 هزار تومان افزایش قیمت به 32 میلیون تومان رسید و دومین خودرو ملی ایران‌خودرو، یعنی رانا نیز با رشدی 700 هزار تومانی به 33 میلیون تومان رسید. 
خانواده پراید نیز طی هفته‌جاری تحت تاثیر حباب بازار خودرو قرار گرفت و با رشد قیمت همراه بود. سایپا111 با 500 هزار تومان رشد تا 21 میلیون و 500 هزار تومان بالا آمد. 
مدل‌های دیگر این خانواده؛ یعنی 131 و 132 نیز هر كدام با 500 و 200 هزار تومان با قیمت 19میلیون و 500 و 18 میلیون و 900 هزار تومان معامله می‌شوند. 
تیبا نیز از هفته گذشته تغییری نداشته و روی سقف قیمت خود یعنی 24 میلیون تومان باقی مانده است. 
رشد قیمت‌ها در بازار خودرو در حالی همچنان ادامه دارد كه سکوت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از این اتفاقات عجیب به‌نظر می‌رسد. به گزارش خبرگزاری مهر در روزهایی كه این سازمان باید وارد عمل شده و با سوداگری در بازار خودرو برخورد کند، چند ماهی است که این سازمان هیچ واکنشی نسبت به تغییر و تحولات بازار نشان نمی‌دهد. در این میان مردم متضرران اصلی حضور دلال‌ها در بازار خودرو هستند، چراکه سازمان حامی وجود ندارد و این سازمان به‌طور کلی از فرآیند تاثیرگذاری خارج شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.