| کد خبر: 57930 |

چه هواپیماهایی پس از تحریم وارد ایران می‌شوند؟

تین نیوز | معاون بازرگانی ایران ایر در پاسخ به این سوال که پس از تحریم چه هواپیماهایی وارد ناوگان ایرلاین های می شود، ‌گفت: معتقدم با توجه به مسیرهای پروازی داخلی هواپیماهای 900/737 و 800/737 از خانواده بویینگ و تایپ های 319،320 و 321 از خانواده ایرباس از مناسب ترین تایپ های مطرح در بازار هستند.
 
محمدرضا خوشنویسان با بیان اینکه وقتی درباره مسیرهای داخلی صحبت می کنیم تنها با یک تعریف کلان مسیر داخلی نمی توانیم نیاز به هواپیما برای مسیرهای داخل کشور را تدوین و تعریف کنیم،‌ادامه داد:‌ حتی برای مسیرهای داخلی کشور با توجه به حجم ترافیک،‌ ارتفاع فرودگاه مبدا و مقصد و طول مدت زمان پروازها و تقاضای موجود در بازار انواع و اقسام مدل های هواپیما برای ورود به ناوگان هوایی کشورمان مطرح می‌شود.
 
وی افزود:‌ اگر سقف حداکثری را برای پروازهای داخلی در نظر بگیریم که طول مدت زمان پرواز برای مسیرهای داخلی کمتر از 2 ساعت است، یقینا برای این مسیرها باید هواپیمای مناسب با همین مختصت و مشخصات تعریف کنیم که برای پروازهای داخلی رنج هواپیماهای بویینگ900/737 و 800/737  و در رنج ایرباس تایپ های ایرباس 319،‌ 320 و 321 از هواپیماهای مناسبی برای سقف مدت زمان پروازهای داخلی هستند.
 
خوشنویسان با بیان اینکه تمام مدل های هواپیمایی مناسب خطوط داخلی ایران نیستند،‌ گفت: هواپیماهای ایرباس مدل 330 و 340 و بویینگ‌های 787 و 777 هواپیماهای بزرگتری هستند و با توجه به مختصات فنی این تایپ هواپیماها نمی توانیم حداکثر بهره‌وری را ازآنها داشته باشیم.
 
معاون بازرگانی ایران ایر تاکید کرد: استفاده از هواپیماهای دور برد عملا برای مسیرهای داخلی به صرفه نیست و این هواپیماها هزینه‌های سرسام آوری را صرف هر بار نشست و برخاست می‌کنند بنابراین استفاده از این مدل هواپیماهای دور برد برای مسیرهای داخلی اصلا توصیه نمی‌شود.
 
خوشنویسان با بیان اینکه  در سطح پایین تر از نیاز خطوط هوایی داخلی کشور به نیاز منطقه‌ای و بین استانی می‌رسیم،‌ گفت: در حال حاضر در وزارت راه و شهرسازی مطالعات سنگینی در حوزه نیازهای منطقه‌ای و بین استانی به انواع تایپ‌های هواپیمایی در دست بررسی است که آیا نیازی که در خطوط هوایی منطقه‌ای وجود دارد باید با همان هواپیماهای مسیرهای داخلی پوشش داده شود یا اینکه باید مدل هواپیماها برای خطوط منطقه‌ای تغییر کند.
 
وی افزود:‌ نتیجه ای که به دست آمده این است که نیاز های منطقه‌ای باید با هواپیماهای کوتاه برد و با ظرفیت کمتر پوشش داده شود البته این طرح هنوز در دست بررسی است.
 
معاون بازرگانی ایران ایر گفت:‌ کارخانه‌های متفاوتی در دنیا در حوزه تولید هواپیماهای با برد کوتاه و ظرفیت پایین فعال هستند از جمله کارخانه‌ها و شرکت‌های کانادایی و برزیلی که می‌توانند هواپیماهایی با برد کوتاه و ظرفیت محدود تر برای پوشش مسیرهای منطقه ای عرضه کنند.
 
خوشنویسان در پاسخ به اینکه گفته می شود هواپیمای مد نظر وزیر راه و شهرسازی در مذاکره با شرکت‌های فرانسوی در حاشیه نمایشگاه هوایی در فرانسه فالکن است،‌ اظهار کرد: در جریان جزییات مذاکرات وزیر راه و شهرسازی با شرکت های فرانسوی قرار ندارم اما هواپیماهای فالکن از مدل هواپیماهایی هستند که برای پرواز در مسیرهای منطقه‌ای مطرح هستند.
 
وی ادامه داد: کنسرسیوم ایرباس یکی از کمپانی های اروپایی تولیدکننده هواپیما است که فرانسه هم در عضویت این کنسرسیوم قرار دارد و بیس این شرکت در فرانسه است.
 
معاون بازرگانی ایران ایر در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ای برای ورود ناوگان جدید به ایران ایر در دستور کار دارید،‌ گفت: معتقدم زمان صحبت از ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هنوز زود است و قضاوت‌هایی هم که در این‌باره می‌شود نمی‌تواند قضاوت درستی باشد.
 
خوشنویسان درباره نحوه خرید هواپیما و تامین هزینه قراردادهای خرید در ایرلاین ها، گفت: هیچ ایرلاینی نه در ایران و نه در دنیا به هیچ عوان با نقدینگی شرکت اقدام به خرید هواپیما نمی کند و در ایران هم تاکنون در ایرلاین ها هیچ هواپیمایی با نقدینگی ایرلاین خریداری نشده است. در تمام دنیا ایرلاین ها بااتکا به فاینانس‌ها و منابع ملی دولت‌ها نسبت به خرید هواپیما اقدام می‌کنند.   

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسین 0 0

    به نظر من باید دولت دخالت کند تا انواع مختلف خریداری نشود که‌ بعدا مشکل قطعه نداشته باشه! مثلا تمام هواپیما های میان برد از یه نوع باشه مثل ایرباس!

  • هومن 0 0

    هواپیماهای مسافری مناسب برای ایران اینها هستند بویینگ ۸۰۰-۷۳۷ بویینگ ۸۰۰-۷۴۷ بویینگ ۷۷۷ و ارباس ۳۲۰ و ۳۲۱ و ارباس ۳۳۰ وسلام.

  • کارشناس 0 0

    عزیزان خرید هواپیما یک مقوله کاملا تخصصی است که میبایست این انتخاب بر اساس شرایط ژئوپرفرمنسی و خاص کشور ما یعنی Hot& High صورت پذیرد تا کلاه انتونف و MD - ۸۰ بر سر صنعت نرود. برخی خریدها به رغم تبلیغات صورت گرفته انقدر نابخردانه بود که بیشتر به فکاهی و جک شباهت داشت تا خرید هوشمندانه! دوستانی در این وادی وجود دارند که فرق هواپیما و هندوانه را تشخیص نداده و مدعی خرید هواپیما هستند که شاهکار این دوستان خرید MD های خریداری شده از چین یا F - ۱۰۰ های خریداری شده از برزیل یا شاهکار خرید Airbus - ۳۱۰ از ترکیه یا خرید اخیر A۳۴۰-۶۰۰ های باشد که ناگفته های زیادی در خصوص انها وجود داشته ودارد که بماند و بماند و بماند…