| کد خبر: 57927 |

تغییر روش مهار شن‌های روان در خط‌آهن کرمان - بم - زاهدان / ‌بهره‌برداری زود‌هنگام دردسرساز شد

تین نیوز | معاون ساخت و توسعه راه‌‌آهن گفت: قرار بود برای مقابله با شن‌‌های روان که موجب بسته شدن این خط ریلی در منطقه شوره‌گز می‌شود، گالری نصب شود اما بتن در مقابل شن‌های روان دوامی ندارد بنابراین مقرر شد کامپوزیت به جای باکس بتنی، روی این خط ریلی نصب شود.
 
سید مسعود نصر آزادانی اظهار داشت: توسعه حمل و نقل ریلی‌ یکی از نیازهای زیربنایی کشور است و با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک کشور در منطقه، یکی از ظرفیت‌های قابل توجه برای تولید ثروت و ایجاد نقش کلیدی در محورهای ترانزیتی، توسعه ریلی است.
 
وی ادامه داد: ایران تنها پل خشکی بین شرق و غرب است که بین دو دریای عمان و خلیج فارس در جنوب و دریای خزر در شمال قرار دارد؛ همه کشورهای شرق دریای خزر و شرق دنیا فقط از دو کریدور زمینی امکان دسترسی به کشورهای غرب را دارند که یکی از آنها محور سیبری در شمال دریای خزر است و دیگری محور عبور از کشور ایران است.
 
معاون ساخت و توسعه راه‌‌آهن خط‌آهن زاهدان-بم-کرمان را یکی از خطوط اصلی کریدور ترانزیتی شرق-غرب معرفی کرد و افزود: اتصال کشورهای جنوب شرق آسیا و شبه‌قاره هند نظیر بنگلادش، هندوستان و پاکستان‌ به کشورهای قفقاز، ترکیه و اروپای شرقی از طریق مرزهای آستارا، جلفا و رازی‌ و اتصال به شبکه راه‌آهن‌های آسیای میانه از طریق مرز سرخس از دستاوردهای اجرای این خط‌آهن است.
 
وی با تأکید بر اینکه درآمد حاصل از ترانزیت، از مصادیق‌ اقتصاد مقاومتی است، گفت: ایجاد مسیر جدید در کریدور شرقی-‌غربی کشور و اتصال کشورهای جنوب شرق آسیا و شبه‌قاره هند (بنگلادش، هندوستان و پاکستان) به کشور عراق، سوریه و دریای مدیترانه از طریق مرز خسروی، از دیگر مزایای اجرای این خط ریلی است.
 
معاون ساخت و توسعه راه‌‌آهن اضافه کرد:‌ امکان ایجاد انشعاب از خط‌آهن کرمان - بم - زاهدان‌ به سمت بندر چابهار برای اتصال آن بندر به شبکه و اتصال استان سیستان و بلوچستان به شبکه ریلی کشور را از دیگر دستاوردهای اجرای این خط ریلی است.

نصر آزادانی تأکید کرد: به هر حال احداث این خط‌آهن به محرومیت‌‌زدایی‌، توسعه اقتصادی، عمرانی و ایجاد اشتغال در قسمت شرق و جنوب شرقی کشور‌ می‌انجامد.
 
نصب گالری برای مقابله با شن‌های روان در خط‌آهن کرمان-بم-زاهدان‌ منتفی شد
وی به مشکلات فعلی این خط‌آهن اشاره کرد و بیان کرد: با وجود بهره‌برداری خط‌آهن کرمان - بم - زاهدان از سوی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در حال حاضر این خط ریلی ‌‌هنوز تحویل راه‌آهن جمهوری اسلامی نشده و جزو پروژه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل است.
 
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن با بهره‌برداری زودهنگام این مسیر ریلی در دولت قبلی و مشکلات بعدی آن اشاره کرد و افزود: ‌هم‌اکنون عملیات تکمیل ایستگاه‌ها و مهار طوفان شن برای قطعه‌ای از مسیر توسط شرکت ساخت در حال انجام است.
 
وی با بیان اینکه این مسیر ریلی‌ دارای‌ 20 دهنه تونل و 686 دستگاه پل است، افزود: مقرر شده بود در منطقه شوره‌گز از خط‌آهن بم تا زاهدان گالری‌هایی نصب شود تا خط‌آهن در این منطقه با حرکت شن‌های روان دچار مشکل نشود، اما نصب گالری در مسیرهای شن‌زار‌ اجرا نمی‌شود بلکه در حال بررسی راهکارهای جدید، ارزانتر و دقیق‌تر هستیم و هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم.
 
نصرآزادانی گفت: در بخش نصب گالری‌ها قبلاً تصمیم بر این بود که باکس‌های بتنی روی ریل ایجاد شود تا از هجوم شن‌های روان در امان بماند اما این پروژه بسیار پرهزینه بود ضمن آنکه بتن در مقابل یون‌های موجود در شن‌‌های روان، دوام نداشت.
 
معاون ساخت و توسعه راه‌‌آهن توضیح داد: در حال حاضر تراورس‌های بتنی در مسیر بافق به بندرعباس حداکثر تا 3 سال دوام دارد و این به دلیل وجود ین در ماسه‌های موجود و ایجاد زوال در تراورس‌ها است.
 
هدفگذاری نصب فریم‌های کامپوزیت در منطقه شور‌ه‌گز برای مقابله به شن‌‌های روان
نصر آزادانی اظهار داشت: از موضوعاتی که برای مبارزه با شن‌های روان، خط آهن زاهدان - کرمان در نظر داریم استفاده از فریم‌های کامپوزیت است که در حال رایزنی با مراکز تحقیقاتی هستیم تا با همکاری آنها در این مسیر ریلی نصب شود.
 
معاون ساخت و توسعه راه‌‌آهن بیان کرد: قطعاً دوام کامپوزیت نسبت به باکس‌های بتنی بیشتر است و ضمن آنکه از نظر اجرایی سریع‌تر نسب می‌شود.

اواخر فعالیت دولت نهم بود که خط‌آ‌هن کرمان-بم-زاهدان با تأکید و دستور رئیس دولت وقت، بهره‌برداری زودهنگام شد؛ در این مسیر ‌‌طوفان‌های 120 روزه سیستان و کانون‌های بحران بیابان منطقه موجب شده است این خط آهن بارها زیر خروارها شن قرار گیرد و حرکت قطار مسافری با مشکل مواجه شود.
 
حدود 60 کیلومتر از این مسیر در محدوده‌ای به نام شوره گز قرار دارد که طوفان‌های شن این منطقه و حرکت ماسه‌های بادی آن معروف است؛ در خط آهن زاهدان-بم-کرمان ایستگاهی به نام ایستگاه نمکزار هم وجود دارد که مشکل طوفان‌های شنی و پوشاندن ریل توسط ماسه‌های روان از این ایستگاه شروع شده و تا ایستگاه فهرج ادامه دارد.
 
بنا به گفته کارشناسان خط‌آهن کرمان - بم - زاهدان می‌توانست فقط‌ از این منطقه عبور کند؛ عبور ریل از منطقه شوره‌گز غیرقابل اجتناب است حتی هواپیماهایی هم که از سیستان و بلوچستان به سمت کرمان حرکت می‌کنند باید از محدوده شوره گز عبور کنند؛ جاده شوسه نیز از این منطقه عبور می‌کند؛ اما لازم است هر چه زودتر فکری به حال این منطقه شنزار کرد تا قطارهای این مسیر ریلی با مشکل مواجه نشوند.
 
به هر حال این خط ریلی ‌توجیه مسافری و بیشتر از آن توجیه حمل بار دارد و لازم است در راستای توسعه هر چه بیشتر ترانزیت از مرزهای شرقی و جنوب شرقی کشور، این خط‌آهن به سرعت تکمیل شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • دوستدار صداقت 0 0

    سلام آقای نصر ازادانی در مسیر طبس به بافق که در دولت اصلاحات افتتاح شد مشکل ورود شن به داخل خط وجود دارد به طوریکه بر طبق شنیده ها قطارها ۳۰ کیلومتر از مسیر را با سرعت ۳۰ کیلومتر وکمتر طی می کنند ولی ما در طول این همه سال از مسوولین دولت های نهم و دهم نشنیدیم که چرا دولت قبلی قبل از افتتاح برای حل این مشکل کاری نکرده است نکته دیگر اینکه شما که مورد شوره گز دولت قبلی را در بوق می کنید و می گویید، منصف باشید و مورد طبس دولت اصلاحات را هم بگویید تا اولا در انتقاد جوانمردانه و منصف باشید و دوما این مورد(طبس) هم حل شود این محور طبس در حال حاضر چون بیشتر حمل بار کشور در آن انجام می پذیرد از محور شوره گز مهمتر است باید از این تفکر من نبودم دستم بود تقصیر آستینم بود بجای کار وتلاش مجاهدانه وعلمی دوری کرد والا وقت تمام می شود و مشکلات پابرجا خواهد بود و شما زیانکار دو دنیا خسته نشدید از این همه بهانه جویی و غر زدن و آویزان کدخدا شدن به خدا اگر این قدر که در خانه کدخدا را زده اید یک هزارمش را خالصانه در خانه خدا را می زدید جواب می شنیدید راهکار مقصر جلوه دادن دیگران دیگر نتیجه عکس می دهد باید همت کنید و دست به کار شوید

  • فدایی خادمان ملت 0 0

    اگر واقعا افتتاح این خط در دولت قبل غلط بوده است چرا مسئولان کنونی وزارت راه یا مدعی العموم از مدیران قبلی وزارت راه که باعثاین افتتاح نادرست بودند و باعثخسارات عمده شدند در دادگاه ها اقامه دعوی نمی کنند؟ آیا بیت المال را می توان فدای منافع گروهی و تبلیغات کرد؟ از وزیر راه می خواهم که سنت حسنه ای بگذارید که اگر واقعا کار مدیران سابق با اهمال یا خیانت بوده به آن رسیدگی شود. و گرنه هر مدیری مدیران سابق را لفظا محکوم می کند و چه بسا خودش هم کارهای خلاف دیگری را بی مهابا انجام می دهد تا مدیر بعدی بیاید و او را محکوم کند. در این شرایط تشخیص دوغ از دوشاب سخت می شود.

  • hamid 0 0

    تعدادی اساتیددانشگاه علم وصنعت یک شرکت کمپوزیت دایر کردندکه مدعی هستند درمقابل رادار هواپیما نامریی است درنتیجه قیمت آن بسیاربالاست وباهزینه هرمتر آن میتوان دهها متر محور جدیداحداثکرد که درمقابل شنهای روان مصون باشدومضافا گالری باعثمیشود درورودی وخروجی تونل به میزان زیادی شنهای روان جمع شده وباعثانسداد خط شود. که وضع را از آنچه که هست خطرناکترمیکند. ضمن اینکه بحثآقای نصر آزادانی رادر خصوص غیر مقاوم بودن بتن در مقابل شنهای روان ومقاومت کمپوزیت در مقابل آنرا یک بحثتبلیغاتی برای توجیه این اقدام مضحک دانست.