| کد خبر: 57623 |

شهر فرودگاهی نیازمند حمل و نقل چند وجهی است

وبلاگ تین نیوز، عباس آخوندی |  شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بر اساس برنامه پنجم توسعه مصوبه مجلس شورای اسلامی احداث می‌شود. خوشبختانه دولت یازدهم سریعا اساسنامه شهر فرودگاهی را تصویب کرد و هیات مدیره آن نیز تعیین شد.

در فاز اول دو ترمینال بسیار بزرگ در شهر فرودگاهی فرودگاه امام(ره) با عنوان ترمینال «سلام» و ترمینال «ایران شهر» برای افزایش ظرفیت مسافری احداث می شود. ظرفیت این دو ترمینال ۲۵ میلیون مسافر در سال است و امیدوارم ترمینال در دست ساخت سلام برای تابستان سال آینده قابل بهره‌برداری باشد. درباره ساخت ترمینال ایران شهر نیز فراخوان بین‌المللی دادیم و امیدوارم با اعتبار صندوق توسعه ملی و سرمایه گذاری خارجی طی سه سال آینده این ترمینال نیز مورد بهره برداری قرار گیرد. در مجموع با ساخت دو ترمینال سلام و ایران شهر ظرفیت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی به ۶ برابر افزایش می‌یابد.

در حال حاضر ۸۲ شهر فرودگاهی در جهان وجود دارد، شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) باید با شهرهای فرودگاهی جهان رقابت کند. شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ هکتار مساحت دارد که ۲۵۰۰ هکتار منطقه ویژه و ۱۵۰۰ هکتار از آن نیز منطقه آزاد است بنابراین یک منطقه سرمایه‌گذاری بزرگ در موقعیت بسیار استراتژیک در حاشیه شهر تهران ایجاد خواهد شد.

در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) انواع کاربری‌های مختلف مانند صنعتی، تجاری، آموزشی، گردشگری و تفریحی قابل لحاظ شدن است که تمام این طراحی‌ها توسط مشاوران ایرانی و مشارکت مشاوران ژاپنی انجام شده و از حدود یک ماه گذشته رسما آغاز به کار کرد.

با توجه به اینکه شهر فرودگاهی امام خمینی جهان شهر ایران است و باید بتواند بر اساس قواعد بین‌المللی و جهانی فعالیت کند امیدواریم از ابتدا تمام طراحی‌های این شهر فرودگاهی در حوزه‌های مدیریت، مهندسی و عملیات در مقیاس‌های بین المللی بر مبنای رقابت با همتایان خود در اروپا، آمریکا و آسیا باشد. در کشورهای حاشیه خلیج فارس چندین شهر فرودگاهی وجود دارد که شهر فرودگاهی امام خمینی باید بتواند با این شهرها رقابت کند.

شهر فرودگاهی نیازمند یک حمل و نقل چند وجهی است، در واقع ما باید حمل و نقل هوایی در فرودگاه امام به حمل و نقل زمینی و ریلی متصل شود لذا تمام طراحی بر مبنای حمل و نقل ترکیبی و چند وجهی است و پیش بینی کردیم بتوانیم یک لجستیک پارک در کنار شهر فرودگاهی داشته باشیم تا به سایر خطوط حمل و نقل از جمله زمینی و ریلی متصل شویم.

همزمان برای ارتباط خط آهن تهران به فرودگاه امام خمینی (ره) برنامه ریزی کردیم تا مردم از طریق قطار بتوانند به این فرودگاه تردد کنند که امیدوارم در سال آینده امکان این اتصال ریلی فراهم شود.

با توجه به اینکه ۱۳ هزار و ۷۰۰ هکتار مساحت شهر فرودگاهی فضای بسیار بزرگی است ما یک شبکه ریلی در داخل شهر فرودگاهی نیز در دست طراحی داریم تا دسترسی به ترمینال‌های مختلف در داخل فرودگاه تسهیل شود.

بر اساس پیش‌بینی‌های بین‌المللی میزان مسافران هوایی جهان از حدود ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۰۸ به ۱۲ میلیارد نفر در سال ۲۰۲۸ افزایش می‌یابد که این میزان حجم مسافر هوایی که بخش عمده‌ای از آنها می‌توانند بر فراز ایران عبور کنند می تواند منجر به افزایش سهم ایران از بازارهای بین‌المللی و درآمد در صنعت هوانوردی شود.

افزون بر این اقدامات بسیار مهم دیگری برای استفاده از موقعیت جغرافیای ایران رخ داده به طوریکه طی سال های اخیر حدود ۶ هزار کیلومتر راه هوایی جدید بر فراز آسمان ایران ایجاد شد تا تمام هواپیماهای عبوری شمال-جنوب و شرق - غرب که از آسمان ایران عبور می کنند بدون تلاقی پرواز کنند؛ این یکی از اقدامات بسیار مهم به حساب می‌آید.

برگرفته از خبر پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.