| کد خبر: 57607 |

تحلیلی غلط از برداشته شدن تحریم‌ها

وبلاگ تین نیوز، هادی حق‌ شناس | آنچه مسلم است اینكه امروز ما برای نقل‌وانتقال پول دچار مشكل هستیم و حتی حق عضویت ایران در برخی از سازمان‌های بین‌المللی پرداخت نمی‌شود چون مجاز به انتقال پول نیستیم.

بسیاری از صنایع ما از آنجا كه پول را نمی‌توانند منتقل كنند ناچار هستند كه از طریق صرافی‌ها و برخی كانال‌های غیررسمی و غیربانكی این كار را انجام دهند و زمانی كه پول از هر كانالی غیر از سیستم بانكی به فروشنده یا شركتی در جهان منتقل شود هزینه آن افزایش پیدا می‌كند و هرگونه افزایش هزینه و نقل‌وانتقال پول منجر به افزایش قیمت تمام‌شده كالا و خدمات می‌شود و تازه این هزینه‌های آشكار است.

وقتی در شرایط تحریم به‌سر می‌بریم به دلیل اینكه برخی از شركت‌ها و برخی از مسئولین به دلیل اینكه ممكن است كاربری دوگانه داشته باشند و به ما بلیت نفروشند به همین دلیل كالاهای خود را گران‌تر به ایران می‌فروشند. لذا به نظر می‌رسد كه در شرایط پساتحریم هم برخی از هزینه‌های پنهان و هم برخی از هزینه‌های آشكار كم خواهد شد و این منجر به این می‌شود كه كالای نهایی تولیدی در داخل كشور بعد از حذف تحریم‌ها سیر نزولی داشته باشد.

اینكه در جامعه باب شده كه در صورت لغو تحریم‌ها قیمت دلار كاهش می‌یابد درست نیست چراكه اگر قیمت دلار كم شود، طبیعی است كه قیمت تمام‌شده كالای خارجی در ایران كم خواهد شد و اینكه گفته می‌شود در صورت لغو تحریم‌ها خودرو گران می‌شود حتما تحلیلی غیرواقعی است.

در زمانی كه ما تحریم هم نداشتیم یعنی بین سال‌های پس از جنگ و سال‌های قبل از آمدن دولت احمدی‌نژاد (یعنی در دوره اصلاحات و دوره سازندگی تحریم نبود منتهی با استان‌های تخریب‌شده از جنگ مواجه بودیم) بخشی از مشكلات ما این بود كه زیرساخت برای تولید كالا و خدمات فراهم نبود و طبیعی است كه هزینه تولید كالا و خدمات افزایش پیدا كرده بود چراكه زیرساخت‌ها هم باید تكمیل می‌شد.

بعد از سال‌های جنگ ما با بحران روبه‌رو بودیم؛ تكنولوژی‌ها در 8 سال جنگ وارد كشور نشده بود و تكنولوژی موجود را باید نوسازی می‌كردیم و به همین دلیل هزینه‌های خیلی زیادی انجام گرفت. منتهی به دوران احمدی‌نژاد كه می‌رسیم هم درآمد نفتی داشتیم و هم تحریم داشتیم، درنتیجه با وجود اینكه بیش از 50 درصد پول در دوره دولت‌های نهم و دهم نصیب ایران شد از آنجا كه برنامه‌ای درداخل كشور نبود و تحریم بیرونی هم داشتیم منجر به این شد كه میزان كل اشتغال در سال‌های 84 و 92 با هم یكسان باشد.

اما پس از تحریم طبیعی است كه دولت برنامه دارد و برنامه دولت هم این خواهد بود كه هم از درآمد‌های نفت و گاز به درستی استفاده كند، بالاخره ما یكصدوچهل‌وپنجاه هزار دلار پول بلوكه شده در هند و چین داریم كه هم از این به درستی استفاده بشود و هم‌اینكه از مخازن مشترك نفت و گاز كه در سال‌های گذشته سهم بیشتر را طرف مقابل (قطر) برداشت كرده است به درستی برداشت كنیم و افزایش تولید داشته باشیم كه در كنار آن اشتغال و كاهش بیكاری را نیز خواهیم داشت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.