| کد خبر: 57184 |

کامیون هایی که جان شهروندان را می گیرند

تین نیوز | مطابق مطالعات صورت گرفته در ایران اگر چه سه عامل خطای انسانی ، راه و وسیله نقلیه در بروز تصادفات نقش دارند اما در این میان نقش خودروهایی نظیر کامیون ها به دلیل ساختار ویژه و بلند بودن شاسی و عدم نصب حفاظ ایمنی در جلو ، عقب و طرفین نقش پر رنگ تری در تصادفات جاده ای و  مرگ و میر دارند؛ کامیون هایی که در هنگام بروز تصادف خودروی مقابل را به زیر خود کشیده و باعث کشته شدن سرنشینان خودروی مقابل و یا پشت خود می شوند.

 

متأسفانه شاهد هستیم که در اینگونه تصادفات گاهی تمامی سرنشینان خودروی مقابل که در میان آنها زنان و کودکان نیز هستند در همان دقایق اولیه جان خود را از دست داده اند و این حوادث در حالی به وقوع می پیوندکه با نصب یک حفاظ ایمنی در این کامیون ها می توان از بروز  تلفات در هنگام تصادف جلوگیری کرد .
 
در سال های گذشته پلیس راهنمایی و رانندگی طرحی را برای ایمن سازی کامیون ها مطرح و اجرایی کرد که مطابق آن حفاظ ویژه ای از جنس فایبرگلاس در جلو ، عقب و طرفین کامیون های قدیمی نصب می شد تا در هنگام بروز تصادف نقش ضربه گیر را ایفا کرده و از بروز تلفات سنگین جلوگیری نماید.

 

این طرح در ابتدا با جدیت دنبال شد ولی در ادامه  روند اجرایی کندی را در پیش گرفت به طوری که با گشتی در جاده ها و خیابان ها می توان دریافت که اغلب کامیون ها  این استاندارد را رعایت نکرده اند.
 
سرهنگ جهانگیری رئیس پلیس ترافیک شهری راهور ناجا در مورد لزوم نصب این حفاظ محافظ  در کامیون ها گفت: کامیون ها علاوه بر اینکه باید در زمینه ترمز ، شاسی و مسایل موتوری دارای ایمنی باشند، در زمینه ظاهری نیز باید متناسب بوده تا در هنگام تردد و یا تصادف باعث تهدید سایر وسایل نقلیه کوچک و عابرین پیاده نشوند.

 

وی با بیان اینکه نصب حفاظ جلو ، عقب و طرفین در کامیون ها از اصول اولیه ایمنی در این خودروهاست خاطر نشان کرد: در بحث تردد برون شهری به علت اینکه کامیون ها در این معابر با سرعت بیشتری در حال تردد هستند درصورت نداشتن حفاظ در طرفین خودرو جریان هوا باعث ایجاد مکش شده و خودروی کناری کامیون را به زیر خود می کشد.
 
وی ادامه داد: خودم شاهد بودم که در آزاد راه کرج، قزوین یک پراید بعد از سبقت گرفتن از یک کامیون به دلیل همین مکش که ناشی از نداشتن حفاظ طرفین کامیون بود تعادل خود را از دست داده و به شدت تصادف کرد .
 
رئیس پلیس ترافیک شهری راهور ناجا نصب حفاظ در جلو ، عقب و طرفین کامیون ها را اجباری توصیف کرد و در پاسخ به پرششی مبنی بر اینکه پلیس چه تدبیری برای نصب این حفاظ ها برای کامیون هایی که در سالهای گذشته تولید شده و فاقد این حافظ ها هستند دارد؟ گفت: پلیس در دو مقطع می تواند وسیله نقلیه را کنترل کند که یکی در زمان شماره گذاری اولیه بوده و دیگری در زمان ارائه خدمات بعد از شماره گذاری مانند نقل و انتقال است.

در زمینه شماره گذاری هم اکنون پلیس راهنمایی و رانندگی کامیون هایی را که این حفاظ ها را نداشته باشند شماره گذاری نخواهد کرد و لذا در این مورد می توان گفت که کامیون هایی که جدید شماره گذاری می شوند همگی  دارای ایمنی لازم در این زمینه هستند.
 
 وی ادامه داد: در مورد ایمن سازی کامیون هایی که در گذشته تولید شده اند و دارای این حفاظ نیز نیستند با هماهنگی با وزارت صنعت معدن و تجارت و راه و شهرسازی اقداماتی مبنی بر معرفی این خودروها به کار گاه های مجاز برای ایمن سازی انجام گرفت که بسیاری از رانندگان این کار را انجام دادند.
 
وی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه با تردد در سطح جاده ها و شهر ها خصوصا در ساعات پایانی می توان کامیون هایی را مشاهده کرد که این حفاظ را ندارند و چرا پلیس با این خودروها  برخوردی نمی کند گفت: طرحی برای کنترل شبانه کامیون ها و برخورد با خودروهای نا ایمن در دستور کار پلیس قرار گرفته که در چندین نوبت نیز اجرایی شد ولی بعضی از کامیون ها که عمدتا هم کمپرسی ها هستند  هنوز نصب حفاظ  را انجام نداده اند که برخورد با این خودروها در دستور کار قرار دارد.
 
وی با تشکر از پیگیری در این مورد گفت:  چندین بار طرح هایی از سوی پلیس برای برخورد با اینگونه کامیون ها  اجرایی شده و ممکن است در مقطعی اجرای قاطع رعایت نشده باشد ولی از این پس، برخورد با این خودروها را با جدیت در دستور کار قرار می دهیم .
 
سرهنگ جهانگیری خاطر نشان کرد: با تشدید اجرای این طرح از تردد کامیون هایی که مالکان آنها با عدم رعایت موارد ایمنی جان دیگران را به خطر  می اندازند جلوگیری و این خودروها به پارکینگ منتقل می کنیم و تا رفع نقص و ایمن سازی اجازه تردد را نخواهند داشت.
 
عصر ایران امیدوار است با پیگیری این موضوع بتواند گامی هر چند کوچک در زمینه کاهش تلفات ناشی از تصادفات خصوصا  تصادفاتی که یک سر آن را کامیون های نا ایمن تشکیل می دهند بردارد.

هرچند که در زمینه پیشگری در تصادفات و کاهش مرگ و میر ناشی از آن حتی اگر ایمن ترین خودروها و  جاده ها را نیز در اختیار داشته باشیم باز هم عامل انسانی نقش تعین کننده ای را ایفا می کند و لذا بجاست تا رانندگان زحمتکش عرصه حمل و نقل در کشور با رعایت مسائل ایمنی نقش موثری را در این مورد ایفا کنند.
 
عصر ایران موضوع را با جدیت تمام پیگیری می کند به زودی گزارش کامل و مصوری را از برخورد پلیس با کامیون هایی که با عدم رعایت مسائل ایمنی جان شهروندان را یه خطر می اندارند منتشر خواهد کرد.      

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.