| کد خبر: 57107 |

‌راه‌اندازی قطار حومه‌ای در ۴ مسیر ریلی پرتردد از مبدأ تهران / بلیت قطار افزایش قیمت ندارد

تین نیوز | قائم‌مقام راه‌آهن با تأکید بر اینکه نرخ بلیت تابستانی قطار افزایش نمی‌یابد، به هدفگذاری راه‌‌آهن برای توسعه قطار‌های حومه‌ای اشاره کرد و گفت: در گام اول از مبدأ تهران به چهار مقصد قم، گرمسار، پرند و هشتگرد قطار حومه‌ایِ سامان‌دهی شده و راه‌اندازی می‌شود.
 
احمد خدایی در نشست خبری با تأکید بر برنامه‌ریزی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای قطار‌های حومه‌ای، اظهار داشت:‌ توسعه سریع قطار‌های حومه‌ای در شهر‌های بزرگ در دستور کار راه‌آهن جمهوری اسلامی قرار دارد.
 
وی ادامه داد: البته تعدادی قطار‌ حومه‌ای هم‌اکنون در ناوگان ریلی بین شهری کشور فعال است اما سیاست توسعه‌ بیشتر این قطارها در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و این نیازمند گذشت زمان هم است.
 
قائم مقام راه‌آهن‌ با تأکید بر اینکه توسعه قطار‌های حومه‌ای ‌نیازمند ارتباط همه ارگان‌های متولی است، افزود: به عنوان مثال لازم است شهرداری‌ها در این‌باره همکاری مطلوبی داشته باشند تا ایستگاه‌های قطار‌های حومه‌ای به مترو، تاکسی و اتوبوس شهری وصل شود، در واقع باید سرویس‌های جانبی برای قطار ایجاد شود و خطوط ریلی راه‌آهن در شهرها به خطوط مترو و اتوبوس و تاکسیرانی متصل شود تا حمل و نقل ترکیبی شکل گیرد و مردم برای استفاده از قطارهای حومه‌ای‌ با مشکلی مواجه نباشند.
 
خدایی بیان کرد: در حال حاضر بخشی از ناوگان شبکه ریلی کشور به قطارهای حومه‌ای اختصاص داده شده است و قطارها حومه‌ای جزو بهترین قطارها هستند؛ قطارهای خودکشش از نظر سرویس و تهویه جزو بهترین ناوگان ریلی راه‌آهن ایران است و در دنیا نیز، بهترین ناوگان‌ها‌ی ریلی، در خدمت پروژه قطارهای حومه‌ای است.
 
محدودیتی در اختصاص قطار حومه‌ای برای شهرهای بزرگ نداریم
 
قائم‌مقام راه‌آهن با تأکید بر اینکه هیچ محدودیتی برای تعداد قطارهای حومه‌ای قائل نیستیم، بیان کرد:‌ به میزانی که تعداد مسافر بیشتری جذب قطارهای حومه‌ای شود و تقاضا افزایش یابد، می‌توان به همین میزان تعداد قطارها را افزایش داد‌.
 
خدایی درباره ضریب اشغال صندلی‌های قطار‌های حومه‌ای اظهار داشت:‌ به عنوان مثال در مسیر ریلی تهران - قم اشغال صندلی قطارها حدود 35 درصد است، اما هر میزان افزایش تقاضا وجود داشته باشد به همان میزان تعداد قطارها افزایش می‌یابد و ظرفیت خطوط ریلی موازی با این موضوع، افزایش می‌یابد.
 
وی اضافه کرد: نیاز ظرفیتی در شبکه ریلی از طریق سیستم‌های متعدد که وجود دارد افزایش می‌یابد ضمن آنکه ناوگان هم تخصیص داده می‌شود.
 
اختصاص قطار حومه‌ای به چهار خط ریلی پر تردد کشور در گام اول
 
قائم‌مقام راه‌آهن بیان کرد:‌ مسیر قطارهای حومه‌‌ای هم به بسته به میزان تقاضا است و سرویس‌دهی قطارهای حومه‌ای بر این میزان انجام می‌شود مثلاً در گام اول از تهران به سمت قم، تهران - پرند، تهران به هشتگرد و تهران به ورامین، پیشوا و گرمسار قطار حومه‌ای راه‌اندازی می‌شود.
 
وی ادامه داد:‌ اگر در ادامه مسیر مثلاً شهر قزوین هم خواهان قطار حومه‌ای باشد، مسیر هشتگرد تا قزوین در قالب ریلی و قطارهای حومه‌ای راه‌اندازی می‌شود و این شامل سرویس‌های روزانه پرتردد است بنابراین قزوین هم در گام بعد به هدف سرویس قطارهای حومه‌ای تبدیل می‌شود.
 
قائم مقام راه‌آهن با بیان اینکه در حال حاضر طول برخی از مسیر‌های قطارهای حومه‌ای تا 140 کیلومتر هم است، افزود: به عنوان مثال خط‌آهن تهران - قم یک مسیر حومه‌ای محسوب می‌شود زیرا سرویس خدمات‌دهی روزانه دارد و روزانه بین تهران و قم و بالعکس قطار جابه‌جا می‌شود.
 
خدایی بیان کرد: برای مسیر ریلی بین تهران و قم تعداد چهار رام قطار پیش‌بینی کرده‌‌ایم.
 
تأمین مالی توسعه قطار‌های حومه‌ای از محل اعتبارات دولتی
 
قائم‌مقام راه‌آهن با بیان اینکه قطارهای حومه‌‌ای به دلیل دارا بودن نرخ پایین بلیت زیان‌ده هستند، گفت: اهمیت و اولویت قطار‌های حومه‌ای نرخ بلیت ارزان، خدمات مناسب و سرعت جابه‌جایی است؛ اخیراً‌ وزارت راه و شهرسازی هدفگذاری گذاری کرده است که شرکت قطارهای حومه‌ای در بطن شرکت راه‌آهن احداث که سرویس‌دهی و مدیریت در این بخش کاملاً توسط دولت انجام می‌شود.
 
خدایی با بیان اینکه نرخ بلیت قطارهای حومه‌ای بسیار پایین است، گفت: در مقایسه با انواع مدل‌های حرکتی نظیر، تاکسی شهری، مترو و اتوبوس، هزینه بلیت قطارهای حومه‌ای بسیار کمتر است.
 
قائم مقام راه‌آهن بیان کرد: در حال حاضر پروژه بسط قطارهای حومه‌ای در ساختار راه‌آهن پیگیری می‌شود، واگن‌ها‌ و ظرفیت همه از طریق راه‌آهن تأمین می‌شود و تأمین مالی از محل منابع دولتی است.
 
نرخ بلیت قطار‌ها برای تابستان افزایش نمی‌یابد
 
وی با بیان اینکه نرخ بلیت قطارهای معمولی در هر مسیر متفاوت است، گفت: نرخ قطارها از سوی بخش خصوصی برای قطارهای شرکت‌های خصوصی تأمین می‌شود و صاحبان واگن‌های مسافری نرخ را به راه‌‌آهن پیشنهاد می‌دهند و پس از آن به تأیید راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران می‌رسد.
 
قائم مقام راه‌آهن گفت:‌ نرخ بلیت هر مسیر ‌به تقاضا، ظرفیت موجود و کیفیت خدمات بستگی دارد و اگر قرار باشد نرخ‌ها بدون کار کارشناسی افزایش یابد منطقی نیست.
 
خدایی بیان کرد: شرکت‌های ریلی درخواست‌های برای افزایش قیمت بلیت قطار دارند اما این درخواست‌ها در حال بررسی است و در تابستان امسال هم افزایش قیمتی در نرخ بلیت‌ها نخواهیم داشت؛ البته این موضوعی کلی است و شاید بسته به استقبال و میزان تقاضا با افزایش کیفیت، نرخ‌ها هم در برخی مسیرها تا حدی افزایش یابد.
 
وی ادامه داد: به عنوان مثال در قطار زندگی که در مسیر تهران - مشهد فعال است استقبال مطلوبی از سوی مسافران انجام شد‌ و اگر این استقبال در مسیرهای دیگر هم باشد و چنین سرویس مناسبی برای مسافران فراهم شود، نرخ‌ها بسته به خدمات‌ تعیین شده مشخص می‌‌شود.
 
قائم‌مقام راه‌آهن با تأکید دوباره بر اینکه‌ قیمت بلیت قطار برای ایام تابستان امسال افزایش پیدا نمی‌کند بیان کرد: افزایش قیمت متناسب با کیفیت و ظرفیتی است که شرکت‌ها ‌در مسیرهای متفاوت ارائه می‌دهند.
 
در حال رفع مشکل فاینانس برقی‌سازی خط‌آهن تهران-مشهد هستیم
 
خدایی ‌درباره برقی‌سازی خط آهن تهران - مشهد هم گفت که در حال حاضر قرارداد برقی‌سازی منعقد شده است و پروژه در حال حل مشکل فاینانس با کشور چین است.
 
قائم‌مقام راه‌آهن یادآور شد: رقم فاینانس برقی‌سازی خط‌آهن تهران-مشهد 1.5 میلیارد یورو است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.