| کد خبر: 57079 |

تروریسم‌های هواپیمایی آمریکا / «خطای انسانی» عامل بروز است یا مشی سیاسی؟ + اسناد

تین نیوز | مقام‌های آمریکایی بعد از گذشت ۲۷ سال از ترور مسافران پرواز ۶۵۵ هواپیمایی ایران‌ایر در حالی تلاش می‌کنند عامل بروز این واقعه را «خطای انسانی» معرفی کنند که تروریسم هواپیمایی بخشی از مشی سیاسی این کشور را تشکیل می‌دهد.
 
مقام‌های آمریکایی بعد از گذشت 27 سال از حادثه شلیک موشک هدایت‌شونده از یک ناو نیروی دریایی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران در حالی تلاش می‌کنند خطای انسانی را عامل زیربنایی این جنایت جنگی معرفی کنند که شواهد و قرائن متعدد نشان می‌دهند توسل به تروریسم علیه مسافران هواپیمای غیرنظامی از دیرباز یکی از ابزارهای پیشبرد سیاست خارجی این کشور قلمداد می‌شده است.
 
دولت آمریکا پس از حادثه 12 تیرماه سال 1367 که با شلیک موشک از ناو «یو‌اس‌اس وینسنس» موجب مرگ 290 سرنشین پرواز مسافربری شماره 655 شرکت هواپیمایی «ایران‌ایر» شد ادعا کرد خدمه این رزم‌ناو هواپیما ایرانی را با جنگنده اف‌14 اشتباه گرفته و آن را سرنگون کرده‌اند.
 

 
نادرستی این ادعا در پرتو اسناد و شواهد متعددی که از آن زمان به دست آمده و منتشر شده‌اند اکنون کمتر مورد تردید است. اما علاوه بر قرائن مستقیم موجود درباره حادثه 12 تیرماه، اسنادی نیز وجود دارند که نشان می‌دهند شلیک به پرواز شماره 655 تنها تروریسم هواپیمایی موجود در کارنامه آمریکا نیست و این کشور چندین بار برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی‌اش برای اقدامات مشابه دست‌کم برنامه‌ریزی کرده است.
 
به عنوان مثال، مطابق اسناد از رده محرمانه خارج شده، پنتاگون در سال 1962 برای آنکه بتواند بهانه‌ای برای جنگ با دولت کوبا پیدا کند این پیشنهاد را مطرح کرد که در عملیاتی موسوم به «نورثوودز»، خودش یک هواپیمای حامل مسافران غیرنظامی آمریکا را ساقط کرده و سپس دولت کوبا را به ارتکاب این جنایت متهم کند.
 
در این عملیات که البته به دلیل مخالفت «جان اف‌کندی»، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا اجرایی نشد، ستاد مشترک ارتش آمریکا این پیشنهاد را مطرح کرده بود که هواپیمایی حامل «گروهی از دانشجویان آمریکایی» در یک صحنه‌سازی هدف قرار گرفته و سپس دولت کوبا با حملات تبلیغاتی عامل بی‌ثباتی و تروریسم در نیمکره غربی معرفی شود.

 

 

عملیات «نرث‌وودز» هرگز اجرا نشد، اما واشنگتن سالها بعد بالاخره با هدایت یک عملیات تروریستی علیه هواپیمای مسافربری این کشور به دولت آن هشدار داد.
 
4 اکتبر سال 1976 پرواز شماره 455 هواپیمایی کوبا با انفجار دو بمب ساعتی سقوط کرد و تمامی 73 سرنشین آن جان باختند. دو مخالف دولت کوبا که تحت حمایت سازمان سیا بودند به نامهای «پوسادا» و «اورلاندو باش» عاملان اصلی این حمله معرفی شدند و سالها بعد یعنی در سال 2005 اسناد از طبقه‌بندی خارج شده از نقش سازمان سیا در طراحی این عملیات پرده برداشتند. (منبع: آرشیو اسناد امنیت ملی آمریکا، 2005)
 

 
در 11 آوریل سال 1955 هم یک هواپیمای مسافربری خطوط هوایی هند با انفجار یک بمب ساعتی در دریای جنوبی چین سقوط کرد و بر اثر آن 16 نفر کشته شدند. نتایج تحقیقات درباره سقوط این هواپیما در آن زمان فاش کرد هدف از انجام این عملیات تروریستی ترور «چو ان‌لای»، نخست‌وزیر وقت چین بود که قرار بود مسافر این پرواز باشد اما در لحظات آخر برنامه سفرش را تغییر داد.
 
دولت چین پس از انجام تحقیقات، سازمان سیا که در آن زمان ترور نخست‌وزیر این کشور را در دستور کار قرار داده بود را به انجام این عملیات تروریستی متهم کرد.

 
  غیر از این موارد، دولت آمریکا  یک بار دیگر هم در سال 2003 تلاش کرده بود با هم‌دستی انگلیس صدام حسین، دیکتاتور اسبق و معدوم عراق را به شلیک به سمت یک هواپیمای جاسوسی آمریکا که همانند هواپیماهای سازمان ملل رنگ‌آمیزی شده بود تحریک کند.
 
یادداشتی فاش شده از ملاقات بین جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا با تونی بلر،  نخست‌وزیر وقت انگلیس نشان می‌دهد که آنها برای فراهم کردن مقدمات جنگ از این طریق تلاش کرده‌اند. مطابق این یادداشت «بوش» در این دیدار گفته است: «آمریکا در حال بررسی این است که یک هواپیمای شناسایی  U2 که مانند هواپیماهای سازمان ملل رنگ‌آمیزی شده را با اسکورت یک جنگنده بر فراز عراق به پرواز درآورد. اگر صدام این هواپیما را بزند، قطعنامه سازمان ملل را نقض کرده است.»
 
این یادداشت حاکی است که در این نشست که در تاریخ 31 ژانویه سال 2003 انجام شده تصمیم حمله به عراق کاملاً گرفته شده بود و این در حالی بود که دولت انگلیس در تلاش بود تا با صدور یک قطعنامه دوم علیه عراق جنگ با این کشور را مشروع جلوه دهد. (منبع، روزنامه دیلی‌تلگراف، 3 فوریه 2006)
 
«آلن ایر» سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا روز جمعه گفت که شلیک موشک از ناو «یواس‌اس‌وینسنس» در تاریخ 12 تیرماه سال 1367 یک خطای انسانی بوده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.