| کد خبر: 54731 |

بی‌رغبتی بانک‌ها به پرداخت وام ۶۰ میلیونی مسکن

تین نیوز | مصوبه دو فصلی شورای پول و اعتبار در حالی علاوه بر وام ۸۰ میلیونی خانه اولی‌ها برای پرداخت ۶۰ میلیون تسهیلات به خرید و ساخت مسکن عامه مردم توسط بانک‌های تجاری و خصوصی هدفگذاری کرده بود، که بخش دوم تا این لحظه مورد اقبال نظام بانکی قرار نگرفته است.
 
از مصوبه شورای پول و اعتبار برای مصوبه وام 60 میلیونی خرید و ساخت مسکن 21 روز می‌گذرد، اما همچنان بخشنامه یا شیوه‌نامه اجرایی آن در سایت بانک مرکزی منتشر نشده است.
 
این در حالی است که از زمان تصویب شورای پول و اعتبار و علی‌رغم اظهار نظرهای فراوان و وارد فاز اجرایی شدن وام 80 میلیونی خانه اولی‌ها، اظهارنظر امروز رئیس کل بانک مرکزی در این باره را باید نخستین موضعگیری دانست که البته آنهم در پاسخ به پرسش خبرنگار مطرح و اعلام شد « بخشنامه تسهیلات 60 میلیون تومانی به همه بانک‌ها ابلاغ شده است ».
 
اما اینکه چرا بانک مرکزی قصد انتشار این بخشنامه را ندارد، سوالی است که پاسخ مشخصی به آن داده نشده است.
 
پیگیری و تماس‌‌های مکرر خبرنگار ما با مدیران بانکی برای کسب اطلاع از برنامه آنها برای پرداخت تسهیلات خرید مسکن بی‌نتیجه ماند،و اغلب مدیران بانکی تمایلی به صحبت در این باره نشان ندادند.
 
شواهد موجود نشان می‌دهد، نه بانک مرکزی به عنوان نهاد سیاست‌گذار و نه بانک‌ها و موسسات اعتباری تمایلی به شکل‌گیری جدی فرایند پرداخت تسهیلات 60 میلیون تومانی خرید مسکن بای عموم مردم را ندارند. نکته‌ای که اتفاقا در خروج بازار مسکن از رکود نقش بسزایی دارد و می تواند با انگیزه خرید و تعویض مسکن خانوارها تکاپو و رونقی را در بخش مسکن ایجاد کند.
 
نکته‌ای که رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به منابع محدود برخی بانک‌ها، تلویحا امروز در حاشیه آیین حساب پس‌انداز خانه یکم در جمع خبرنگاران، به آن اذعان کرد و گفت: در بحث افزایش سطح وام عوامل مختلفی از جمله امکان بازپرداخت از سوی وام گیرندگان و همچنین اتکای افزایش به منابع بانکی مدنظر بانک مرکزی قرار دارد.
 
به گفته وی برخی بانک‌ها به دلیل اینکه حساب آنها نزد بانک مرکزی قرمز شده بود، نتوانستند وارد پروسه پرداخت وام شوند البته تعدادی از بانک‌ها با برطرف شدن این مشکل اقدام به پرداخت تسهیلات کرده‌اند.
 
شاید در پس این سکوت و شانه خالی کردن نظام بانکی از ورود به عرصه جدید پرداخت تسهیلات باید به وضعیت عمومی نظام بانکی نظر انداخت. رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و افزایش بیش از 22 هزار میلیارد تومانی  بدهی بخش دولتی به بانک‌ها در 11 ماهه منتهی به بهمن سال گذشته و مطالبات معوق 94 هزار میلیارد تومانی، توان مالی بانک‌ها را برای پرداخت تسهیلات با چالش مواجه کرده و به نظر می‌رسد همین مساله، موجب استقبال سرد و عدم اصرار و تاکید بانک مرکزی به عملیاتی شدن وام 60 میلیون تومانی مسکن شده است.
 
در این رابطه باید این را نیز افزود که یکی از پیش‌شرط‌های مسئولان بانک مرکزی برای پذیرش پیشنهادات تامین مالی بخش مسکن، عدم استفاده از منابع بانک مرکزی بوده است و با توجه به وضعیت بانک‌ها، افزایش تقاضای تسهیلات با دریافت وام مسکن 60 میلیون تومانی و رونق گرفتن روند پرداخت تسهیلات به این منظور چندان مورد تمایل نظام بانکی نیست.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.