| کد خبر: 54665 |

آخرین وضعیت ابلاغ آیین‌نامه ایجاد حساب امانی پیش‌فروش مسکن

تین نیوز | مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه پرداخت تسهيلات براساس صندوق پس‌انداز مسكن علاوه بر خريد برای ساخت و پيش‌فروش نیز قابل استفاده است گفت: وزارت راه و شهرسازی در حال تدوین برنامه‌هایی برای توسعه بخش عرضه و رونق ساخت مسکن است تا در زمان پرداخت تسهیلات به متقاضیان، بازار با کمبود مسکن مواجه نشود.
 
به گزارش تین نیوز از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی چگنی  درباره انتقاد برخی کارشناسان مبنی بر افزایش قیمت مسکن با افزایش سقف تسهیلات مسکن گفت: شورای پول و اعتبار علاوه بر تعیین سقف تسهیلات مسکن به ۸۰ میلیون تومان برای کلانشهر تهران، ۶۰ میلیون تومان برای شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و ۴۰ میلیون تومان برای سایر مناطق، ممنوعیت اعطای تسهیلات خرید مسکن و ساخت توسط بانک‌ها را لغو و امکان اعطای تسهیلات خرید و ساخت مسکن توسط تمامی بانک‌های دولتی و خصوصی را از محل منابع خود فراهم کرد تا انحصار بانک مسکن در پرداخت این نوع از تسهیلات شکسته شود.
 
وی ادامه داد: سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن که توسط تمام بانک‌ها قابل پرداخت است برای شهر تهران ۶۰ میلیون تومان، شهرهای بزرگ بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۵۰ میلیون تومان و سایر مناطق شهری ۴۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی تعیین شده است؛ بنابراین تنها به تقاضای مسکن توجه نشده است بلکه بخش عرضه و تولید مسکن نیز مورد توجه قرار دارد.
 
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: پرداخت تسهيلات براساس صندوق پس‌انداز مسكن نيز صرفاً برای خريد نيست، بلكه براي ساخت و پيش‌فروش نيز خواهد بود كه دستورالعمل آن در روزهای گذشته به شعب بانک مسکن ابلاغ شد.
 
وی با تاکید بر اینکه بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش سقف تسهیلات مسکن، حداقل مدت انتظار (سپرده گذاری) برای دریافت تسهیلات یک سال و حداکثر سه سال در نظر گرفته شده است گفت: این امر موجب می‌شود تقاضا به یکباره وارد بازار نشود و از افزایش قیمت مسکن جلوگیری شود.
 
افزایش تسهیلات به رونق فعالیت‌های اقتصادی حوزه مسکن کمک می‌کند
 
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی درباره اثرات تورمی افزایش تسهیلات مسکن نیز گفت: بخشی از این منابع از سپرده‌های مردم و در مجموع از منابع مالي موجود است و خلق پول صورت نمي‌گيرد، بنابراین به معنای تزریق پول پرقدرت و افزایش نقدینگی نیست.
 
چگنی با بیان اینکه طبیعتا افزایش تسهیلات مسکن مقداری باعث تحریک تقاضا می‌شود اما این تقاضا مدیریت شده است ادامه داد: یک سیاست اقتصادی همیشه آثار مختلفی دارد که برآیند آثار آن مهم است؛ برآیند سیاست افزایش تسهیلات مسکن هم در اقتصاد خرد و خانوار و هم در حوزه اقتصاد کلان مثبت است؛ همچنین به رونق بخش‌های مختلف اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی حوزه مسکن در بخش های صنایع پایین دستی و بالا دستی نیز کمک می‌کند.
 
وی توانمند شدن اقشار میان‌درآمد جامعه برای تامین مسکن را برآیند آثار اقتصادی افزایش تسهیلات مسکن از منظر اقتصاد خرد عنوان کرد و گفت: از سوی دیگر در حوزه اقتصاد کلان نیز فرهنگ پس‌انداز در جامعه نهادینه می‌شود. بنابراین علاوه بر اینکه امکان خانه‌دار شدن اقشار میان‌درآمد فراهم می‌شود، سمت عرضه و تولید مسکن نیز تقویت خواهد شد.
 
خروج مسکن از رکود با افزایش سقف تسهیلات 
 
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه میزان صدور پروانه‌های ساختمان در فرودین ماه امسال نسبت به فروردین سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافت به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: این به معنای ادامه رکود است که در این شرایط افزایش تسهیلات برای كمك به تقاضا و عرضه ضروری است. ضمن اینکه تسهیلات در تمام دنیا بخش عمده‌اي از قيمت مسكن را مهيا مي‌کند و خانه با پول نقد كمتر خريداري مي‌شود.
 
چگنی با تاکید بر اینکه افزایش تسهیلات مسکن ممکن است اندکی ٖآثار سوءقیمتی داشته باشد افزود: اما آثار مثبت آن به مراتب بیشتر است؛ به ویژه وزارت راه و شهرسازی در حال تدوین برنامه‌هایی برای توسعه بخش عرضه و رونق ساخت مسکن است تا در زمان پایان سپرده‌گذاری دوره اول و پرداخت تسهیلات به متقاضیان، بازار با کمبود مسکن و کاهش عرضه مواجه نشود.
 
وی درباره تجربه کاهش توان خرید همزمان با افزایش تسهیلات طی سنوات گذشته به پایگاه خبری گفت: این آثار بستگی به زمان افزایش تسهیلات دارد؛ لزوما نمی‌توان کاهش توان خرید را به افزایش تسهیلات مسکن مرتبط دانست، بلکه عوامل اقتصادی دیگری در افزایش قیمت می‌تواند موثر باشد؛ بنابراین ممکن است افزایش تسهیلات مسکن طی سال‌های گذشته در زمان مناسبی نبوده و سایر شاخص‌های اقتصادی منجر به کاهش توان خرید شده باشد.
 
مدیرکل برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: اگر با طراحی یک مدل اقتصادی ضریب اهمیت هر یک از شاخص‌ها در قیمت مسکن سنجیده شود مشاهده می‌شود ضریب «شاخص تسهیلات» تاثیر قابل توجهي در قيمت اين كالا ندارد.
 
چگنی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره آخرین وضعیت ابلاغ آیین‌نامه ایجاد حساب امانی پیش‌فروش مسکن نیز به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: دستورالعمل ایجاد این حساب توسط بانک مسکن در حال تدوین است.
 
وی با بیان اینکه با ایجاد حساب امانی، پیش فروش مسکن رونق می‌یابد افزود: البته قرارداد پیش فروش نیازمند صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان است که در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قراردارد، همچنین این قرارداد باید توسط سازمان ثبت اسناد و املاک نهایی شود.
 
مدیرکل برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: با آغاز پیش فروش گام جدیدی در حوزه حمایت از تولید و سازندگان برداشته می‌شود. در همين راستا از اين تسهيلات مي‌توان براي پيش‌فروش هم استفاده كرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.