| کد خبر: 54657 |

تردید در کاهش مصرف سوخت خودرو هیبریدی

وبلاگ تین نیوز | تولید خودروهای هیبریدی در هر کشوری نیاز به تجربه و تخصص بالایی دارد. در حالی‌که تولید خودروهای معمولی داخلی در بخش فناوری همچنان با مشکل مواجه است، بنابراین با ورود به تولید خودروهای هیبریدی این مشکلات افزایش خواهد یافت.

در کشور، تولید خودروهای هیبریدی امکان‌پذیر نیست زیرا باتری، موتور الکتریکی و سیستم‌های کنترلی این خودروها از فناوری بالایی برخوردارند، بنابراین از آنجایی که این خودروها فناوری پیشرفته‌ای دارند، تولید آنها بیشتر به خارج وابسته است و تولیدشان به نوعی، مونتاژ خواهد بود. البته این در شرایطی است که شرکت‌های تولیدکننده خودروهای هیبریدی همکاری مناسبی با تولیدکنندگان کشور در زمینه تامین قطعات داشته باشند. شرکت‌های خارجی سازنده خودروهای هیبریدی نظیر شرکت «تویوتا» که نزدیک به ۱۵ سال است وارد این عرصه شده، در زمینه فعالیت خود بسیار متخصص هستند.

شرکت‌های سازنده خودروهای هیبریدی ادعا می‌کنند که این خودروها مصرف سوخت را پایین می‌آورند اما در دنیا این بحث مطرح است که خودروهای هیبریدی آنگونه که ادعا می‌شود، مصرف سوخت را کاهش نمی‌دهند. مصرف سوخت این خودروها به اقلیم نیز بستگی دارد، بنابراین برای واردات این خودروها خوب است که ابتدا تعدادی از آنها وارد کشور شود و پس از آزمایش در شرایط مختلف آب و هوایی ایران، میزان مصرف سوخت‌شان مشخص شود. همچنین در شهری نظیر تهران به‌دلیل شیب زیاد خیابان‌ها، امکان دارد این خودروها در زمینه مصرف سوخت تفاوت زیادی با خودروهای معمولی نداشته باشند. بنابراین زمانی می‌توان حکم قطعی درباره کاهش مصرف سوخت این خودروها صادر کرد که همه جوانب و شرایط مصرف سوخت خودروهای هیبریدی در کشور مورد آزمایش قرار بگیرد.

از سویی برای واردات این خودروها نیاز به بسترسازی کلانی نیست زیرا خودروهای هیبریدی متکی به خود هستند و تنها خدمات پس از فروش‌شان حائزاهمیت است، به گونه‌ای که قطعات یدکی آن باید از شرکت تولیدکننده وارد شود. البته موضوع آموزش تعمیرکاران این خودروها هم اهمیت دارد. هنگامی‌که قطعه‌ای از این خودروها مشکل پیدا کند، علاوه بر آنکه قطعه موردنظر باید در کشور وجود داشته باشد، تعمیرکاران هم باید برای تعمیر آن قطعه مهارت داشته باشند.

* استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.