| کد خبر: 54655 |

در بررسی تولید و واردات خودروهای با انرژی پاک تاکید شد

ورود هیبریدی‌های ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع

تین نیوز | چندی پیش اعلام شد تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و برقی با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی‌سی به صفر رسیده است.

خودروهایی که از هزینه ساخت بالایی برخوردار هستند و به همان نسبت در ردیف خودروهای گرانقیمت قرار خواهند گرفت. ماهیت استفاده از خودروهای هیبریدی در کشور، کاهش آلایندگی هوا عنوان شده است. به‌گونه‌ای که سازندگان خارجی این خودروها از کاهش ۵۰ درصدی مصرف سوخت این محصولات خبر داده‌اند که به‌طور قطع کاهش مصرف سوخت با کاهش آلودگی هوا ارتباط مستقیم خواهد داشت. با این حال ساخت خودروهای هیبریدی و تولید انبوه این خودروها و تامین زیرساخت‌های لازم برای استفاده از آن، نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار زیادی دارد. در این میان اما حذف تعرفه واردات این خودروها، توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت به واردات خودروهای هیبریدی و تاثیر آن بر کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هوا را روایت می‌کند.

موتور ۲۵۰۰ سی‌سی هیبریدی مد نظر ما نیست
در همین حال مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره برنامه‌های این وزارتخانه در زمینه تولید و واردات خودروهای هیبریدی گفت: در این‌باره بسته حمایتی را به هیات دولت فرستاده‌ایم تا مصوب شود، زیرا تولید خودروهای برقی نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی است که اگر این بسته مصوب شود، خودروسازان و واردکنندگان در زمینه خودروهای هیبریدی برنامه خواهند داشت.

امیرحسین قناتی افزود: ما از خودروسازان برنامه تولید خودروهای هیبریدی برای سال آینده را گرفته‌ایم که البته متاثر از بسته حمایتی و زیرساختی است. همچنین قرار است این موضوع در کمیسیون زیربنایی مجلس شورای اسلامی نیز مطرح شود. وی با تاکید بر این موضوع که به نظر ما هر خودرویی که نام هیبریدی روی آن می‌گذارند، هیبریدی نیست، اظهار کرد: موتور ۲۵۰۰ سی‌سی هیبریدی مدنظر ما نیست بلکه پایه موتور باید الکتریکی باشد و یک موتور احتراق داخلی فقط برای شارژ باتری در آن کار گذاشته شود. اینکه خودرویی هم موتور احتراق داخلی به عنوان موتور اصلی و هم موتور الکتریکی را در کنار آن گذاشته باشد، این نوع موتورها از نظر ما هیبریدی نیستند.

ساخت خودروهای هیبریدی نیازمند سرمایه‌گذاری بالا
اگرچه ساخت یا واردات خودروهای هیبریدی در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر خواهد بود اما تصمیم قطعی برای حضور این خودروها در کشور نیاز به تحقیقاتی موشکافانه دارد. به اعتقاد استاد دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت، ورود به عرصه خودروهای هیبریدی چه در بخش تولید و چه در بخش واردات، به‌صرفه نیست زیرا به‌جای صرف هزینه در این زمینه می‌توان از طرح‌های دیگری نظیر توجه به خودروهای گازسوز و بازنگری در وضعیت حمل‌ونقل عمومی در کشور، میزان آلودگی هوا را کاهش داد.

امیرحسن کاکایی درباره وضعیت ساخت خودروهای هیبریدی در کشور بیان کرد: تاکنون دو نمونه خودرو هیبریدی در ایران طراحی و ساخته شده است. آنچه مردم از خودروهای هیبریدی می‌شناسند و انتظار دارند که مصرف سوخت را کاهش دهد، نیازمند امکاناتی است که در ایران وجود ندارد و سرمایه‌گذاری سنگینی را می‌طلبد.

وی افزود: عده‌ای گمان می‌کنند که خودرو هیبریدی نجات‌دهنده است، درحالی که در کشوری نظیر چین، برنامه تولید خودرو هیبریدی وجود ندارد و توجه خودروسازان این کشور به ساخت خودروهای برقی است، زیرا هزینه‌های ساخت خودروهای هیبریدی به اندازه‌ای سرسام‌آور است که برنامه‌ریزی برای تولید آن مقرون به صرفه نخواهد بود، به‌گونه‌ای که هزینه‌های تولید خودروهای برقی شاید منطقی‌تر باشد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ابتدا باید ظرفیت‌های یک کشور مورد توجه قرار بگیرد و سپس تصمیم به ساخت خودروهای هیبریدی گرفته شود، گفت: تولید خودروهای هیبریدی در ایران به دلیل هزینه‌های اقتصادی بالا به‌صرفه نیست. به گفته کاکایی خودورهای هیبریدی از نظر ظاهری تفاوت زیادی با خودروهای معمولی ندارند. تفاوت این خودروها در موتور، ژنراتور و باتری است. در بخش موتورهای هیبریدی شاید امکان ساخت آن در کشور وجود داشته باشد اما در تولید ژنراتور و موتورهای الکتریکی بسیار عقب هستیم و باید روی آن سرمایه‌گذاری کنیم، به‌گونه‌ای که حتی واردات آن به سادگی انجام نخواهد شد.

فرهنگ‌سازی لازمه استفاده از خودروهای هیبریدی
ساخت خودروهای هیبریدی هزینه‌بر است و این خودروها جزو خودروهای گرانقیمت به حساب می‌آیند. از آنجایی که مشتریان از توان اقتصادی بالایی برای خرید این خودروها برخوردار نیستند، به نظر می‌رسد واردات یا تولید خودروهای هیبریدی مقرون به صرفه نباشد.

کارشناس تحقیقات خودرویی شرکت پارس‌خودرو درباره دلایل گرانی قیمت این خودروها اظهار کرد: قیمت خودروهای هیبریدی نسبت به خودروهای بنزینی گران‌تر است زیرا خودروهایی با فناوری بالا هستند و برای تحقیقات‌شان هزینه‌های سنگینی پرداخت شده است. علاوه‌بر آن نسبت به خودروهای بنزینی از امکانات بیشتری برخوردارند. در این خودروها سیستم هوشمندی وجود دارد که به‌صورت خودکار و بدون دخالت راننده تشخیص می‌دهد که خودرو با موتور الکتریکی حرکت کند یا با موتور بنزینی یا به‌طور همزمان سوخت هر دو موتور را مورد استفاده قرار دهد.

امیرحسین مومن افزود: عامل دیگر در گران بودن قیمت خودروهای هیبریدی که باعث شده این خودروها همه‌گیر نشوند، به باتری آنها ارتباط دارد. باتری این خودروها گرانقیمت، سنگین و جاگیر است و از طرف دیگر عمر مفید کوتاهی دارد و بعد از گذشت مدت زمانی از مصرف باید تعویض شود. همچنین وزن خودروهای هیبریدی بالاست و این مسئله هم در قیمت‌شان موثر است.

وی با اشاره به این نکته که در کشورهای مختلف برای خودروهای هیبریدی معافیت مالیاتی درنظر گرفته‌اند، گفت: در ایران هم تخفیفات ویژه‌ای برای عوارض گمرکی این خودروها تعیین شده اما استفاده از این خودروها در بین مردم هنور فرهنگ‌سازی نشده است. از طرف دیگر قیمت سوخت در ایران نسبت به دیگر کشورها بالا نیست بنابراین مردم به خرید خودروهای هیبریدی ترغیب نمی‌شوند زیرا اهمیتی که این خودروها در بخش زیست‌محیطی دارند، برای مردم نهادینه نشده است. به گفته مومن برای استفاده از خودروهای هیبریدی در کشور نیاز به ساختارسازی ویژه نیست، فرهنگ‌سازی مصرف و ارائه خدمات پس از فروش از اهمیت بالایی برخوردار است.

خودروهای هیبریدی دوستدار محیط‌زیست
خودروهای هیبریدی مزیت‌هایی را به همراه دارند که نمی‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد. کارشناس تبلیغاتی و بازاریابی یک شرکت نمایندگی رسمی خودروهای وارداتی در گفت‌وگو با صمت درباره مزیت خودروهای هیبریدی اظهار کرد: بحث زیست‌محیطی در تولید خودروهای هیبریدی بسیار اهمیت دارد. با درنظر گرفتن وضعیت آلودگی آب‌وهوای کشور و تمایل مسئولان کارخانه‌ها به افزایش سبد محصولات خود، خودروهای هیبریدی چه در ایران و چه در جهان موردتوجه قرار گرفته‌اند.

یاشار فرونچی درباره عوامل موثر در قیمت‌گذاری خودروهای هیبریدی گفت: آنچه مردم به ظاهر در ارتباط با قیمت این خودروها می‌بینند، فقط برای تعداد محدودی از امکانات خودرو درنظر گرفته نشده است. عده‌ای به سایت مراجعه کرده و برای نمونه قیمت یک خودرو را ۳۰هزار دلار دیده و از قیمت آن تعجب می‌کنند.
وی افزود: در قیمت‌گذاری عوامل مختلفی تاثیرگذارند؛ به هرحال کشور قانون دارد، تعرفه‌ها و عوارضی مشخص شده است و این عوامل در کنار هم قیمت خودرو را تعیین می‌کند.

براساس این گزارش تدوین بسته حمایتی، حذف تعرفه واردات خودروهای هیبریدی از برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید و واردات این خودروهاست و موفقیت در برنامه‌ریزی برای این خودرو در کشور نیاز به دقت‌نظر و توجهی عالمانه دارد. بی‌شک ثمردهی این طرح بر مبنای کارشناسی همه‌جانبه، به‌عنوان برگ زرینی در صنعت خودرو کشور رقم خواهد خورد.

خبر خودرو: رییس سازمان توسعه تجارت گفت: هیچ‌گونه تصمیم جدیدی درباره ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی گرفته نشده است. مجوز ثبت سفارش خودرو با سازمان توسعه تجارت است که ما هم به هیچ عنوان خودرو با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی را ثبت سفارش نمی‌کنیم، اگر به نام هیبریدی هم باشد زیر ۲۵۰۰ سی‌سی است نه بالای ۲۵۰۰ سی‌سی.

ولی‌الله افخمی‌راد همچنین افزود: اطلاعی از اینکه خودرو جدیدی با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به کشور وارد شده باشد، ندارم مگر اینکه ورود موقت باشد که ورود موقت هم بر اساس فرمول خاصی است که اجازه چنین کاری را نمی‌دهیم، یعنی به ثبت سفارش نیازی ندارد و مطمئن باشید اتفاق نمی‌افتد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • بازرگان 0 0

    این تکذبیه فایده ندارد مطابق اخبار ذیل واردات خودرو لوکس انجام شده است http: / / www. tinn. ir / vdcftydt. w۶djyagiiw. html