| کد خبر: 54650 |

ایران عامل جدید تعیین مسیر قیمت نفت خواهد بود

تین نیوز | تعهد ایران برای افزایش صادرات نفت خود بیانگر این است که اعضای اوپک به تولید نفت بالاتر از هدفگذاری این سازمان ادامه خواهند داد و این امر باعث تشدید اشباع بازار خواهد شد.
 
مهدی عسلی نماینده ایران در سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت(اوپک) می‌گوید: ایران می‌تواند ظرف شش ماه پس از لغو تحریمها صادرات نفت خود را دو برابر کند.
 
آدام لانگسان تحلیلگر نفتی موسسه مورگان استنلی می‌گوید: احتمال عرضه بیشتر نفت در بازار وجود دارد.
 
اوپک که حدود 40 درصد نفت جهان را تامین می‌کند در نشست وزرای خود در وین تصمیم گرفت که سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه‌ای خود را تغییر ندهد و در عوض از سهم بازار خود دفاع و تولید‌کنندگان پرهزینه‌ای نظیر شرکت‌های نفت شیل آمریکایی را به کاهش حفاری‌ها مجبور کند.
 
این سازمان یکسال است که بالاتر از سقف تولید خود نفت تولید می‌کند و باعث افزایش اشباع بازار و جلوگیری از بهبود قیمت نفت برنت نسبت به قیمت‌های ماه ژانویه شده است.
 
ویکتور شام نایب رییس موسسه مشاور انرژی IHS می‌گوید: اگر توافق هسته‌ای حاصل شود و تحریم‌های نفتی ایران تقریبا یا کاملا لغو شوند شاهد افزایش صادرات نفت ایران در بازار خواهیم بود.
 
عربستان برای دفاع از سهم بازار خود مصمم‌تر خواهد شد و بنابراین احتمال کمتری وجود دارد که تولید کاهش پیدا کند. عرضه نفت اوپک از جمله ایران افزایش خواهد یافت.
 
قدرت‌های جهانی از جمله روسیه و آمریکا قصد دارند گفتگوها با ایران را تا سی‌ام ژوئن به پایان برسانند و به بن‌بست یک دهه‌ای در خصوص برنامه هسته‌ای ایران پایان دهند.
 
عسلی گفت: ایران که در حال حاضر مجاز به صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت است، ممکن است پس از لغو تحریم‌ها حتی اگر قیمت‌ها کاهش یابد، صادرات خود را افزایش دهد.
 
نفت برنت در سال 2014 به دلیل عرضه بیش از حد که دو تا 2.5 میلیون بشکه در روز برآورد شده تقریبا 50 درصد قیمت خود را از دست داد.
 
قیمت‌ها در سال جاری به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری‌های نفتی ناشی از اشباع بازار و کاهش تعداد سکوهای حفاری نفت در آمریکا 9.7 درصد افزایش یافته است.
 
در حال حاضر نفت برنت در محدوده 62 دلار و نفت آمریکا در مرز 58 دلار در هر بشکه دادوستد می‌شود.
 
تحلیلگران مورگان استنلی از جمله لانگ سان امروز در گزارش جداگانه‌ای اعلام کردند که با توجه به این‌که نشست اوپک به پایان رسیده سرمایه‌گذاران به دنبال فاکتور دیگری برای تعیین مسیر قیمت نفت هستند.
 
بازار به شکل روز‌افزونی توجه خود را به سمت نتایج بازگشت صادرات نفت ایران به بازار معطوف خواهد کرد.
 
بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در نشست اوپک اعلام کرد که ایران از قیمت‌های کنونی نفت راضی نیست و بیشتر اعضای اوپک نفت 75 دلاری را عادلانه می‌دانند.
 
آمار بلومبرگ نشان می‌دهد: ایران در ماه می روزانه دو میلیون و 800 هزار بشکه نفت (بالاتر از ونزوئلا و نیجریه) تولید کرد.
 
مورگان استنلی می‌گوید: عرضه نفت ایران احتمالا افزایش خواهد یافت، زیرا اختلاف قابل توجهی بین صادرات نفت کنونی ایران و مقدار آن در گذشته وجود دارد.
 
زنگنه پس از بازگشت از نشست اوپک گفت: روسیه احتمالا واردات نفت خام از ایران را در هفته جاری در راستای یک توافق نفت و کالا شروع می‌کند.
 
مهدی عسلی اظهار کرد: اوپک در حال حاضر روزانه 800 هزار بشکه بیشتر از سهمیه جمعی خود تولید می‌کند.
 
اعضای اوپک توافق کردند که این هدف‌گذاری را برای یک دوره شش ماهه دیگر تغییر ندهند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.