| کد خبر: 54643 |

در بررسی علت و میزان تاخیر ایرلاین‌ها عنوان شد:

بیش از ۴۰ دلیل برای تاخیر پروازها وجود دارد

تین نیوز | تاخیر پرواز به امری عادی در فرودگاه‌های کشور تبدیل شده و کمتر مسافری امیدوار است که هواپیما در زمان مقرر از مبدا برخیزد و در مقصد فرود آید؛ این تاخیرها نه‌تنها برای مسافران در برنامه سفر اختلال ایجاد می‌کنند بلکه عاملی برای کاهش حجم پروازها و زیاندهی ایرلاین‌ها نیز هست.

بر اساس آمار رسمی سازمان هواپیمایی کشوری، سالانه بیش از ۲۸ میلیون مسافر در فرودگاه‌های ایران جابه‌جا می‌شوند که در این میان، فرودگاه مهرآباد با بیش از ۱۳ میلیون مسافر، پرترددترین فرودگاه کشور است. از سوی دیگر بنا بر آمار منتشر شده درباره تاخیرهای پروازی، در اسفند سال ۹۳ در مجموع ۴ هزار و ۳۶۴ پرواز از طریق فرودگاه مهرآباد، ۲ هزار و ۶۱۳ مورد آن با تاخیر انجام شده؛ این یعنی نیمی از پروازهای این فرودگاه تاخیر داشته است. بخش دیگری از آمار سازمان هواپیمایی درباره میزان تاخیر شرکت‌های هواپیمایی مختلف است که نشان می‌دهد شرکت‌های آسمان، ایران‌ایر و ماهان با داشتن بیشترین پروازها در اسفندماه گذشته، به ترتیب سهمی ۲۲درصدی، ۱۴ درصدی و ۱۱ درصدی از تاخیرها داشته‌اند.

تاخیر به هزار و یک دلیل
براساس آمار انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (یاتا) روزانه ۱۰۰ هزار پرواز در دنیا انجام می‌شود که اگر یک درصد این پروازها هم تاخیر داشته باشد، هزار پرواز خواهد بود. دلایل زیادی برای تاخیر پرواز شرکت‌های هواپیمایی بیان می‌شود؛ دلایلی که از فرسودگی ناوگان تا مشکلات آب‌وهوایی را شامل می‌شود. براساس آمار رسمی اعلام شده از سوی شرکت ایران‌ایر، در سال ۹۲ حدود ۲۸ درصد تاخیرهای این شرکت به دلیل عوامل برون‌سازمانی، ۱۱ درصد عوامل درون‌سازمانی و فنی و ۶۱ درصد به دلیل تاخیر پروازهای عکس‌العملی بوده است.

سیدعلی‌اکبر میری روشن، خلبان ایران‌ایر اعلام کرد که بیش از ۴۰ دلیل می‌توان برای تاخیر پروازها بیان کرد؛ ازجمله تعمیرات، شرایط نامناسب آب‌وهوایی، یخ‌زدایی از هواپیما در زمستان، محدودیت‌های مدیریت ترافیک هوایی، بازرسی‌های انتظامی و اضافه بار و افزایش وزن هواپیما. به گفته وی، گیر کردن هواپیما در صاعقه از بدترین شرایط جوی است که هواپیما باید از این شرایط دور شده و حتی به مقصد بازگردد که این مسئله نیز باعث تاخیر می‌شود.

محدودیت‌های مدیریت ترافیک هوایی هم از دلایل بروز تاخیر در پروازهاست؛ به گفته این کارشناس، در تاخیرات واکنشی یا عکس‌العملی وقتی یک پرواز ایرلاین از صبح دچار تاخیر می‌شود، همه پروازهای دیگر این هواپیما در طول روز با تاخیر مواجه خواهد شد.

وقتی پروازی دچار تاخیر می‌شود، مردم به مدیریت هوایی کشور و عکس‌العمل آنها در مقابل تاخیرها چشم می‌دوزند؛ محمد خداکرمی معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است، بیشترین دلیل تاخیرهای پروازی، نقص فنی هواپیماست و بعد از آن به بدی آب‌وهوا و کاهش دید خلبان برای نشست و برخاست بستگی دارد.

به گفته خداکرمی هیچ شرکتی از تاخیرات پروازی سود نمی‌کند زیرا در زمان تاخیر، تعداد پروازهای یک هواپیما کاهش می‌یابد. از سوی دیگر ایرلاین باید نارضایتی مسافران را هم تحمل کند. وی تاکید کرد: سازمان هواپیمایی کشوری تا زمانی که از ایمنی هواپیما مطمئن نباشد اجازه پرواز صادر نمی‌کند.

تشکیل کمیته رسیدگی به تاخیر در ایرلاین‌ها
تاخیرهای ایرلاین‌های بزرگ و سایر شرکت‌های هواپیمایی کشور در مقاطع مختلف زمانی، انتقاداتی را نسبت به این شرکت‌ها برانگیخته است، که به نظر می‌رسد شرکت‌ها در تکاپوی رسیدگی بیشتر برای سر و سامان دادن به این وضعیت هستند.

مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی توضیح داد: ایرلاین‌ها کمیته‌هایی تشکیل داده‌اند تا دلایل تاخیرها را بررسی کرده و برای رفع آنها تلاش کنند. اسعدی‌سامانی تاخیر در پروازها را اجتناب‌ناپذیر دانسته و افزود: این تاخیرها هیچ‌گاه به صفر نمی‌رسد و گرچه برای به حداقل رساندن آن تلاش می‌شود اما باید گفت اگر تاخیری اتفاق می‌افتد تحمیلی و اجتناب‌ناپذیر است.

اجرای آیین‌نامه حقوق مسافر
دستورالعمل حقوق مسافران در پروازها به تازگی در سازمان هواپیمایی کشوری تدوین شده و قرار است به مدت ۶ ماه به‌طور آزمایشی در شرکت‌های هواپیمایی اجرا شود، یکی از مهم‌ترین محورهای این آیین‌نامه، تعیین حقوق مسافران در زمان تاخیرهاست که مسئولان و مسافران امید دارند با اجرای این آیین‌نامه، گامی در جهت کاهش تاخیرها برداشته شود.

در این آیین‌نامه، تاخیرهای پروازی به زیر دو ساعت، ۲ تا ۴ ساعت و بیش از ۴ ساعت تقسیم و نوع و میزان خدماتی که ایرلاین‌ها موظف به اجرای آن هستند، مشخص شده است. به عنوان مثال آن‌طور که در این دستورالعمل آمده، برای پروازهای بیش از ۴ ساعت، ایرلاین موظف به پرداخت خسارت است، همچنین درباره پروازهای ابطالی، اگر زمان باطل شدن پرواز ۲۴ ساعت قبل اعلام شود، ایرلاین‌ها موظف به پرداخت خسارت هستند. جبران خسارت‌ها در زمان تاخیر نیز نکته دیگری است که با اجرای دستورالعمل حقوق مسافران در پروازها محقق خواهد شد.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری در هفته گذشته با اعلام این مطلب، افزود: طبق قوانین بین‌المللی، تمام شرکت‌های هوایی عرضه‌کننده بلیت، موظف به جبران همه خسارت‌ها هستند.

علیرضا جهانگیریان افزود: در صورتی که دلایل تاخیر پروازها، دیگر دستگاه‌های اجرایی باشند، باز هم شرکت‌های هوایی مسئول تامین خسارت‌های احتمالی مسافران هستند و باید در این زمینه به مسافران پاسخگو باشند. به گفته وی، در صورتی که شرکت‌های هوایی به مسافران خود خسارتی پرداخت کردند، آنها نیز می‌توانند طبق قراردادی که با دستگاه‌های اجرایی دیگر منعقد کرده‌اند، ضرر و زیان خود را طبق قرارداد از دستگاه موردنظر مطالبه کنند.اگرچه برخی شرکت‌های هواپیمایی به اجرای آیین‌نامه رعایت حقوق مسافران هوایی اعتراض و اعلام کرده‌اند، با توجه به اینکه عوامل ایجاد تاخیرها، فقط ایرلاین‌ها نیستند، مسئولیت تامین خسارت مسافران با آنها نیست اما رییس سازمان هواپیمایی معتقد است براساس مقررات بین‌المللی، تمام مسئولیت‌ها با شرکت‌های صادرکننده بلیت است و اعتراض شرکت‌های هوایی در این زمینه وارد نیست.

براساس این گزارش، با توجه به اینکه شرکت‌های هواپیمایی بزرگ و دولتی کشور، سهم اصلی را در تاخیرهای پروازی دارند، نقش بخش حاکمیتی هوایی کشور در ساماندهی به تاخیرهای پروازی و جلوگیری از ضرر و زیان ایرلاین‌ها در این بخش، ضروری به نظر می‌رسد؛ از سوی دیگر کارشناسان و مسئولان امیدوارند با اجرای آیین‌نامه حقوق مسافر در پروازها، بخشی از حقوق از دست رفته مسافران تأمین شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.