| کد خبر: 54393 |

تاثیرچالش‌های سیاسی بر اقتصاد

وبلاگ تین نیوز | وضعیت اقتصادی در سال‌های اخیر چندان بسامان نبوده است. چالش‌های سیاسی، مشکلات ساختاری اقتصاد و سوءمدیریت در کشور را می‌توان منشاء این آشفتگی دانست. تحریم‌ها، مذاکرات هسته‌ای، موافقت و مخالفت‌های داخلی با آن از مهم‌ترین چالش‌های سیاسی خارجی پیش روی اقتصاد ایران است. 

تورم، تک‌محصولی بودن، انحصارات، مشکلات سیستم بانکی، دخالت‌های دولت در اقتصاد از مهم‌ترین مشکلات ساختاری اقتصاد به‌شمار می‌رود. فساد اقتصادی، برخی‌تصمیمات غلط، قوانین ناهمگون و... نیز ناشی از سوءمدیریت است. مشکلات ساختاری اقتصاد از دیرباز بوده اما چالش‌های سیاسی و سوءمدیریت‌ها در چند سال اخیر رشد فزاینده‌ای داشته است. موضوعات فوق می‌تواند منجر به عدم تصمیم‌گیری، یا به تاخیر انداختن تصمیم و یا حتی خروج فعالان اقتصادی از صحنه اقتصاد کشور شود. فعالان اقتصادی منتظر نتایج چالش‌های سیاسی‌اند. مشکلات اقتصادی از دیرباز بر تصمیمات فعالان اقتصادی موثر بوده و هزینه‌های فعالیت‌های آنها را افزایش می‌داد. اما اندازه آن به قدری نبود که همه فعالان اقتصادی را دچار یاس و ناامیدی نماید. 

در حال حاضر هزینه‌های ناشی از چالش‌های سیاسی برای کشور گران تمام شده است. کشور در پیچ تصمیم‌گیری سختی است. مخالف‌خوانی‌های داخلی و خارجی با مذاکرات بر بحران اقتصادی کشور افزوده است. بورس کشور به‌دلیل همین مخالفت‌های داخلی با نتایج مذاکرات بود که حرکتی معکوس را باردیگر تجربه کرد. سیستم اقتصادی اعم از مسائل بانکی، اجرای طرح‌های عمرانی، مسائل ارزی دچار وقفه ناشی از تحریم‌ها و مذاکرات هستند.
 
تمامی منابع مالی خارجی تامین کننده مالی فعالیت‌های بزرگ اقتصادی یا متوقف شده‌اند و یا هزینه‌های سر بار از تحریم آنها به قدری بالا رفته که برای سرمایه‌گذار دولتی هم مقرون به صرفه نمی‌باشد. اجرای طرح‌های عمرانی کشور به‌دلیل بلوکه‌شدن ارز حاصل از صادرات نفتی با مشکل اعتبار مواجه شده‌اند. بخش مهمی از بیکاری کشور به دلیل عدم عملکرد دو موضوع فوق است. 

بخشی از فساد گسترده اقتصادی در پرونده‌های اختلاس ناشی از همین چالش‌های سیاسی است. وضعیت خاص کشور و دنبال کردن راه‌های پرخطر دورزدن از تحریم و... باعث گردیده که مباحث اختلاس و تضییع بیت‌المال در کشورمطرح شود. برخی تصمیمات غلط اقتصادی نیز در این وضعیت زیاد می‌گردد. مذاکرات و نتایج آن، اقتصاد کشور را یک‌شبه از سرگردانی نجات نمی‌دهد اما نتایج مثبت آن می‌تواند وضعیت اقتصاد را به پیش از تحریم رهنمون سازد و شرایط برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی درست را هموار سازد.

* کارشناس اقتصاد

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.