| کد خبر: 53106 |

۱۶ درصد کل تجارت کشور در خوزستان انجام می‌شود

تین نیوز | رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: حجم تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خارجی استان خوزستان از نظر ارزشی ۱۷ میلیارد دلار بوده که معادل ۱۶ درصد کل تجارت کشور است.
 
یونس حسین نژادیان اظهار داشت: حجم تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خارجی استان خوزستان از نظر ارزشی 17 میلیارد دلار و از نظر وزنی 35 میلیون تن است که 16 درصد کل تجارت کشور محسوب می‌شود.
 
وی درباره صادرات خارجی خوزستان بیان کرد: صادرات غیر نفتی خوزستان در سال93 به وزن16 میلیون و 538 هزار تن و به ارزش7میلیارد و 141 میلیون دلار است که نسبت به سال 92 از نظر وزنی 34 درصد و ارزشی72 درصد رشد داشته است.
 
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان افزود: در سال93 صادرات به عراق به وزن5 میلیون و 360 هزارتن و به ارزش یک میلیارد و 432 میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه در سال92 از نظر وزنی42 درصد و از نظر ریالی 53 درصد رشد داشته است.
 
وی با اشاره به اینکه ارزش افزوده برخی از اقلام افزایش داشته است، عنوان کرد: رتبه صادرات خوزستان در سطح کشور از نظر وزنی دوم و از نظر ارزشی سوم بوده است که سهم صادرات استان از کل صادرات کشور از نظر وزنی 17 درصد و ارزشی 15 درصد است.
 
حسین نژادیان درباره واردات استان خوزستان در سال 93 گفت: 18 میلیون و 820 هزار تن واردات استان بوده که از نظر ارزشی 9 میلیارد و362 میلیون دلار است و به نسبت سال 92 از نظر وزنی35 درصد و ارزشی 5 درصد افزایش داشته است.
 
وی با اشاره به اینکه بیش از60 درصد کالاهای وارده را مواد اولیه تشکیل می‌دهد، افزود: واردات استان خوزستان در سطح کشور از نظر وزنی رتبه نخست و از نظر ارزشی رتبه سوم را کسب کرده است که سهم واردات خوزستان نسبت به واردات کل کشور از نظر ارزشی بیش از 18 درصد و از نظر وزنی46 درصد است.
 
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان بیان کرد: تیمی به منظور اجرای برنامه‌ای راهبردی برای توسعه صادرات غیر نفتی استان خوزستان تشکیل شده که در جلسه کارگروه 23 اردیبهشت ماه امسال اجرایی شدن طرح مطرح شد و مورد تصویب قرار گرفت.
 
وی درباره هدف از اجرای این طرح عنوان کرد: از آنجا که در سال گذشته7 میلیارد دلار ارزش صادرات غیر نفتی استان بوده با هدف گذاری بر کسب 8 میلیارد دلار ارزش صادرات غیرنفتی در سال94 این طرح تصویب شده است.
 
حسین نژادیان با بیان اینکه امیدواریم امسال مشکلات ومعضلاتی که بر سر راه صادرات استان است کنار رود، گفت: مسئولان استانی و کشوری با توجه به چشم انداز موردنظر مقام معظم رهبری و تاکیدات ریاست جمهوری بر توسعه صادرات غیر نفتی برای برطرف کردن مشکلات و معضلات صادرکنندگان در بحث‌های زیر ساختی حمایت‌های لازم را به عمل بیاورند.
 
وی افزود: استان خوزستان توانایی و توانمندی بسیاری نسبت به مبحث صادرات دارد که کشور می‌تواند از آن بهره‌مند شود به طوری که در افزایش اشتغال، خطوط تولید و رفاه موثر است.
 
رئیس اداره خارجی صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان اظهار داشت با بیان اینکه ما انتظار داریم مسئولان مشکلاتی که در مرزهای شلمچه و چذابه وجود دارد را حل کنند، عنوان کرد: سازمان منطقه آزاد اروند خود مبادرت به صدور کالا می‌کند و براساس قوانین این کار باید از سوی اتاق بازرگانی انجام شود.
 
وی افزود: تا زمانی که شهرداری بستان در امور چذابه دخالت دارد پیشرفتی در این زمینه حاصل نمی‌شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.