| کد خبر: 51045 |

◄ نسخه دوخطه کردن را نمی‌توان برای همه خطوط ریلی تجویز کرد

تین نیوز | انتشار مطلبی د رتین نیوز با عنوان " جای خالی طرح جامع و آمایش سرزمین در بخش حمل و نقل " که در بخشی از آن آمده بود : "...سياست توسعه ريلی بايد با برنامه همراه باشد و از دستورات فرمايشی پرهيز شود. ممكن است بعضی خطوط حومه تهران نياز به چند خطه شدن داشته باشند يا نداشته باشند، ممكن است چند خطه كردن محور ديگری در شبكه راه آهن اولويت بالاتری نسبت به محدوده تهران داشته باشد. بايد طرح جامع حمل و نقل داشته باشيم و پايبند به آن حركت شود وگرنه هر كسی حسب قضاوت و ظن خود بعضی پروژه‌ها را جلو می‌اندازد و بعضی را عقب می‌اندازد..." موجب شد، تعدادی دیگر از کاربران تین نیوز نیز در این مورد به ارایه نظر بپردازند.
این نظرات به شرح زیر است:
1-  توسعه ظرفیت شبکه موجود پیشنهاد طرح جامع است. آخرین گزارشی که از مطالعات توسعه ریلی طرح جامع وجود دارد تایید می کند که توسعه شبکه ریلی باید متمرکز بر توسعه ظرفیت شبکه موجود باشد و نه توسعه خطوط جدید. البته این قاعده عمومی است و استثناء هم دارد اما این رویکرد کاملا مورد تایید است.
درخصوص محور کرمان نیز هم اکنون مراکز صنعتی متعددی در حوزه نفوذ آن مور در حال توسعه هستند و طی سالهای نزدیک بار قابل توجهی به آن محور اضافه خواهد شد. به خصوص درصورت تکمیل اتصال آن به چابهار.

2- هدف طرح جامع پاسخگويی به تقاضاست و در محورهايی كه تقاضای ترابری بيش از ظرفيت وجود داشته باشد بايد افزايش ظرفيت صورت گيرد و گرنه توسعه خطوط موجود به ذات خود هدف نيست و بنابراين در طرح جامع حمل و نقل اصلا "دوخطه كردن همه خطوط موجود" معنايی ندارد و توصيه نشده است و دوخطه كردن برای برخی محورهايی كه كمبود ظرفيت دارند توصيه شده است.
در محور كرمان زاهدان هم هروقت كمبود ظرفيت داشته باشيم با يد به فكر روش های افزايش ظرفيت باشيم و گرنه با كلی گويی بر اساس توسعه احتمالی آتی نبايد از اكنون دوخطه كردن آن را تجويز نمود.
حتی اگر در يك محور كمبود ظرفيت وجود داشته باشد بايد روش مناسب افزايش ظرفيت را با توجه به شرايط همان محور مطالعه و پيدا كرد و هميشه نمی توان نسخه دوخطه كردن را پيشنهاد نمود.

3-  امسال از زبان مديرعامل راه آهن بيان شده است كه همه خطوط ريلی دوخطه می شوند.  اين موضوع كه ظاهرا مفيد است ولی برخی از خطوط ريلی نياز به دوخطه شدن ندارند مثل كرمان زاهدان.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.