| کد خبر: 50856 |

روزنوشت دوشنبه ٧ و سه شنبه ٨ اردیبهشت ٩۴

خسارات توقف سوآپ

وبلاگ تین نیوز، سید حمید حسینی | دوشنبه صبح در نشست مشاورین اقتصادی اتاق تهران شرکت کردم، ازاعضا هیئت نمایندگان اتاق آقای مهندس برخوردار حضور داشتند و در اواسط جلسه آقایان خوانساری و میر محمد صادقی نیز به جمع پیوستند. موضوع نشست " اصلاحات مقرراتی، تجربیات سایر کشورها و توصیه آنها به ایران" بود که مرکز تحقیقات اتاق ایران گزارش خود را ارائه کرد.
یکی از روش های توصیه شده توسط بانک جهانی " one in tow out " یعنی در مقابل وضع یک قانون جدید دو قانون قبلی باید ملغی گردد، این روش می تواند برای ایران نیز کارگشا و موثر باشد. در بعضی از کشورها نظیر انگلستان اعتبار قوانین فقط برای هفت سال می باشد مگر اینکه اعتبار آن تمدید گردد. کشورهای نوظهور نظیر ترکیه، کره جنوبی و مکزیک اقدامات موفقی در این رابطه انجام داده اند و عمدتا از طریق یکی سیستم متمرکز صورت گرفته است.
من با اشاره به مطالعاتی که کمیسیون اصل ۴۴ اتاق تهران در رابطه با شورای رقابت و تكمیل قانون اجرای سیاست های اصل ۴۴ انجام داده است به نظرات آقای دکتر عباس آخوندی اشاره کردم که معتقد است کارکرد شورای رقابت از قیمت گذاری کالاها باید به اصلاح و لغو قوانین ضد رقابت تغییر کند و این نهاد به وظیفه اصلی خود که رقابتی کردن اقتصاد کشور می باشد بپردازد.
من با اشاره به مطالعه صورت گرفته در رابطه با "ابعاد ضد رقابتی ارکان حکومت در ایران "اولویت اصلاح قوانین را در این حوزه دانسته و خواستار بحث و گفتگوی مشاورین اقتصادی در این رابطه شدم، ضمنا خواستار دعوت از طاهر احمدی شادمهری استاد دانشگاه فردوسی مشهد شدم تا تحقیق فوق را ارائه کند.
پس از آن در میزگرد خبرگزاری شانا ( شبکه اطلاع رسانی وزارت نفت ) در رابطه با سوآپ نفت خام شركت کردم .
در این میزگرد آقایان آستانه از شرکت نیکو و پیروز موسوی از سازمان پایانه های نفت حضور داشتند ، در ابتدا آقایان موسوی و آستانه به سرمایه گذاری كلان كشور جهت احداث خط لوله ری- نكا، توسعه بندرنكا و ساخت مخازن در شمال اشاره كرده و خواستار پاسخگویی مدعیان دروغین ارزشها که به غلط سوآپ را شو-آپ می نامیدند شده و این خسارت را میلیون دلاری همراه با از بین رفتن اعتبار كشور دانسته و اعتقاد داشتند یك روزی ایشان باید در یک محکمه قضایی پاسخگوی تصمیمات غلط خود باشد ودر مجموع این تصمیم را برخلاف منافع ملی و احمقانه دانستند.
من خسارت توقف سوآپ را در سه مورد برجسته دانستم:
- خسارت اقتصادی ناشی از درامد سواپ (ده دلاری در هرتن) كه روزانه بین ٢ تا ٥ هزار دلار می باشد.
- اخلال در روابط سیاسی و اقتصادی با همسایگان و ایجاد بی اعتمادی و از دست دادن فرصت دور زدن تحریم ها و صادرات نفت ایران به عنوان معوض با اسناد آسیای میانه.
- ارسال نفت خام از جنوب کشور به پالایشگاه های تهران، اراك و تبریز و اجبار به حمل فراورده های نفتی از پالایشگاه فوق به پایانه های صادراتی با كامیون با هزینه، استهلاك و ترافیك سنگین.

پس از پایان میزگرد از این خبرگزاری بازدید و با کارکنان آن صحبت کردم و یک مصاحبه نیز درباره ضرورت تصمیم گیری وزارت نفت جهت راه اندازی سوآپ گاز و گاز مایع انجام دادم.
در نظر داشتم در پایان این هفته یک سفر به شرق آفریقا داشته باشم ولی به علت برگزاری مجدد جشن تولد امیر مومنان آن را به تأخیر انداختم تا انشالله این مراسم در روز دوشنبه ١٦ رجب برگزار نمایم و پس از آن عازم سفر شوم.
دوشنبه شب در فضای وایبری "اتاق هفتم" مباحثی در رابطه با اتاق مطرح شد و من از لحن مصاحبه آقای خسرو تاج گلایه نمودم که خوشبختانه ایشان اعلام نمود که قصدش تحقیر دوستان نبوده و اعلام آمادگی نمود كه سه شنبه قبل از جلسه دیوان عدالت یک نشست با من و دوستان داشته باشد که به علت ضیق وقت و لزوم هماهنگی جهت حضور در جلسه دیوان عدالت اداری ملاقات میسر نشد.
ساعت یازده سه شنبه یک نشست خوب و كارشناسی با حضور جمعی از اعضاء، رئیس اتاق ایران، رئیس و معاون دیوان عدالت و آقایان نعمت زاده و خسرو تاج برگزار شد و دیوان نظرات حاضرین را استماع نمود.
با توجه ادامه داشتن مذاكرات قرار شد مطالب جلسه مطبوعاتی نشود و انشالله با مدیریت آقای شافعی به زودی این مشکل حل گردد.
پس از جلسه دیوان فرصتی فراهم شد تا برای عید دیدنی به دفتر آقای شافعی برویم و با ایشان در باره جلسه و انتخابات اتاق ایران مذاکره و تبادل نظر نماییم.
زمانی که از جلسه دیوان عدالت خارج شدیم دوست عزیزم آقای مهندس پورقاضی را جلوی دیوان زیارت کردیم، ایشان كه در شفافیت، صداقت و پایبندیش به اصول شكی وجود ندارد و از سرمایه های اتاق می باشد، مخالف حل مسئله از طریق سایر قوا است و آن را عامل تضعیف بخش خصوصی می داند، توضیح دادم كه انشاالله با كمك ایشان و سایر دوستان مسئله در داخل اتاق حل خواهد شد.
پس از دیدار با آقای شافعی به دفتر پالایشگاه آمدم چند خبرگزاری خارجی از جمله فرانسه تماس گرفتند و خواستار اطلاعات بیشتر از سفر هیات بانوان ایرانی به امریكا هستند كه مصاحبه را به هفته آینده موكول كردم و فقط مصاحبه ای با تجارت فردا درباره ضرورت اطلاع رسانی و كار با رسانه و افکار عمومی ایران و امریكا را متذكر شدم.
مقاله ای درباره آینده صادرات بدون نفت برای آینده نگر نوشتم و صادرات سال گذشته را بررسی و تحلیل كردم و راهكارهای افزایش صادرات در سال ٩٤ را بیان كردم.
علیرغم افزایش ١٨ درصدی صادرات بدون نفت در سال ٩٣ ولی با هدف ٨ میلیارد دلاری برنامه فاصله داریم، از صادرات ٥ میلیاردی سال ٩٣ ،حدود ١٤ میلیاردان محصولات پتروشیمی و فراورده نفتی بوده ( اقلام مهم عبارتند از گاز مایع، متانول ، قیر وانواع پلی اتیلن) بیش از ١٤ میلیارد دلار میعانات گازی و٢٢ میلیارد اقلام صنعتی، معدنی ، كشاورزی وخدمات بوده است .

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.