| کد خبر: 50690 |

یک‌بام و دو‌هوای سیاستهای اقتصادی

وبلاگ تین نیوز | با آنكه سال‌هاست مسئولین اقتصادی كشور از تقبیح و رشد بخش غیرمولد اقتصاد كشور (بخش  دلالی و بورس و سفته‌بازی و واردات كالاهای غیرضروری) در برابر بخش مولد اقتصاد سخن می‌گویند ولی عملكرد اقتصادی دولتمردان بعضا باعث تقویت بخش غیرمولد اقتصاد ایران شده است. 

در شرایط فعلی كه تورم منفی انتظاری در بازار‌ها پس از بیانیه لوزان مشهود است و انتظار می‌رفت بازار ارز با یك كاهش حداقل 10 یا 15 درصدی رو‌به‌رو شود، بانك مركزی به اسم ثبات بازار‌ها از كاهش نرخ ارز جلوگیری می‌كند، این عدم كاهش نرخ ارز یك حاشیه امنیت برای سفته‌بازان و خریداران ارز در قیمت‌های پایین‌‌تر سال‌های 90 و ٩١ به‌وجود می‌آورد و از طرف دیگر واردكنندگان كالاهای تجاری نیز با عدم ریسك در سود واردات كالا روبه‌رو می‌شوند كه باعث تقویت بخش غیرمولد اقتصاد می‌شود، حال همین مسئولان اقتصادی در بازار سرمایه با عنوان كردن اینكه به عرضه و تقاضا بازار احترام می‌گذارند، عملا از زیر بار فشار سفته‌بازان و بورس‌بازان كه در دوره طولانی ركود بازار سرمایه با كاهش دارایی‌ها رو‌به‌رو بودند خود را خارج كرده و البته بیشترین افزایش قیمت سهام را در بخش بانكی  بازار بورس شاهد هستیم، سوال‌های اساسی این می‌باشد، چرا نباید اجازه داد در شرایط این‌چنینی بورس‌بازان و بخش غیرمولد اقتصاد حداقل مقداری ضرر كنند تا در دوره‌های شوك به بازار‌ها، شاهد هجوم افراد حقیقی و حقوقی به بازار‌ها نباشیم؟ 

سوال دوم، چرا برخی به بهانه مقابله با تفكرات پوپولیستی، اصول علمی اقتصاد را زیر پا گذاشته و در بازار‌ها دخالت می‌كنند؟ در اینجا ذكر چند نكته ضروری است:1- یكی از اصلی‌ترین وظایف بانك مركزی حفظ ارزش و قدرت پول ملی است. ٢-دغدغه افزایش شاخص بورس را بیشتر در افزایش قیمت سهام حقوقی‌ها گاه روابطی را شاهد هستیم. ٣- تحقیقات علمی و رساله دكتری و كارشناسی ارشد تعداد زیادی از محققان اقتصادی داخل كشور ثابت كرده است افزایش نرخ ارز تاثیری در افزایش صادرات نداشته است و بهانه تشویق صادرات و واردكردن ارقام محصولات نفتی به سبد كالا‌های صادراتی، جهت نشان دادن حجم زیاد صادرات، بهانه و توجیه خوبی برای نگه داشتن نرخ ارز در قیمت بالا نمی‌باشد. 4-  وظیفه بازار پول (بانك‌ها) به‌خوبی درجهت افزایش قدرت تولید و تامین مالی بخش مولد اقتصاد ایران مكتوب شده است، ولی  در عمل بعضا بانك‌ها از وظیفه اصلی خود بنا به گفته مسئولین تخطی كرده و وارد بنگاه‌داری و كار‌های تجاری و دلال‌بازی و سفته‌بازی شده‌اند و یكی از مشتریان پر و پا قرص بازار‌های ارز و سكه در زمان بحران‌ها هستند و مقادیر زیادی از دارایی آنها به ارز و طلا نگهداری می‌شود. 

* استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.