| کد خبر: 50512 |

قیمت‌گذاری نادرست خودرو

وبلاگ تین نیوز | یک رویه قیمت‌گذاری غلط وجود دارد که در طرح تحقیق و تفحص از ابتدا آن را موردنظر وحتی انتقاد قرار داده و پیشنهاداتی هم ارائه کردیم، در کنار اینها مناظراتی هم درباره این موضوع صورت گرفت و همه این کارها توسط رسانه‌ها پوشش داده شد و درحال حاضر هم در مجلس

بر سر همان مواضعمان هستیم. روند قیمت‌گذاری فعلی خودرو غلط، غیراصولی و در نهایت به ضرر مردم است. این مشکل از مدیریت حاکم بر صنعت خودرو هم ناشی می‌شود و مجلس از وزارت صنایع و معادن پاسخی درباره این ایرادات ندیده است. در این مدت صرفا تکرار مکررات را شنیده شده است. از وزیر صنعت پرسش کرده بودیم و چون جوابی نشنیدیم روز سه‌شنبه این موضوع به صحن رفت و با جدیت پیگیر این موضوع هستیم که فعلا در هیات‌رئیسه است و منتظر اقدامات بعدی هستیم. برهمین اساس پس از اینکه به نتایجی برسیم به مردم گزارش خواهیم داد. اساسا مجلس به قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت اعتراض دارد چراکه تورم کشور توسط مراکز مرتبط با آمار آن، از 46 درصد به 15/14درصد کاهش یافته است پس این میزان افزایش قیمت برای چیست؟ و اصلا چه دلیلی دارد؟ افزایش قیمت که توسط خودروسازان در همان دوره تورم 46 درصد افزایش پیدا کرده بود اما حالا که چیزی حدود 25 درصد کاهش پیدا کرده است چه دلیلی بر افزایش نامعقول وجود دارد؟ ما دلایل مبنایی داریم که خودروسازان نمی‌توانند افزایش قیمت دهند. در گزارش ارسالی به هیات‌رئیسه مجلس هم اعلام شده است. به هیچ عنوان سزاوار مردم نیست قیمت خودرو افزایش یابد دلایل هم به‌طور شفاف ارائه شده که در روزهای آتی پیگیری هم خواهیم داشت. از طرفی هم موضوع ابهام در ارائه آمار در بحثی که با شورای رقابت داشتیم، مطرح شد که این شورا ادعا داشت قیمت‌گذاری ما درست است و ما گفتیم هم ورودتان به موضوع قیمت‌گذاری و هم نحوه این کار توسط شما غلط است. به این شورا گفتیم آقایان در نحوه قیمت‌گذاری به‌جای اینکه بیایند بر اساس قیمت پایه سال‌های گذشته و تورم محاسبه داشته باشند از نحوه محاسبه دقیق که در دنیا صورت می‌گیرد و بر اساس قاعده علمی و دانشگاهی است این کار را پیش ببرند. یعنی قیمت تمام‌شده را ملاحظه کنید و بعد مباحثی مانند بیمه و...را اعمال کنید.
 
شورای رقابت می‌گفت آماری مبنی بر قیمت تمام‌شده خودرو توسط سازندگان به ما داده نمی‌شود ما گفتیم شما این قیمت را خودتان بگیرید. شما که مدعی قدرت و شورای بالادستی هستید قیمت را خودتان استعلام کنید و ابزار قانونی هم می‌تواند در این راه به کمکتان بیاید. قیمت واقعی و تمام‌شده روز را بگیرید و به آنها بگویید اینکه شما با قواعد خودتان یعنی قیمت سال‌های گذشته و میزان تورم، قیمت تعیین می‌کنید برای خدمات بازرگانی است و نه بخش تولید که در هیچ جای دنیا چنین محاسبه‌ای صورت نمی‌گیرد. این اساس بحث اختلافی بین ما و شورای رقابت بوده که موضوع عدم ارائه آمار در این بخش مطرح شد و این آمار نگرفتن توسط شورا از خودروسازان ناشی از ناکارآمدی‌های این بخش است.
* عضو شورای رقابت

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.