| کد خبر: 47226 |

مهمترین مصوبات و روزهای مجلس نهم در سال ۹۳

تین نیوز | مجلس شورای اسلامی درسالی که گذشت روزهای مهمی را پشت سرگذاشت که قطعا در تاریخ مجالس نه گانه شورای اسلامی ماندگار خواهد بود.
 
از دادن هفت کارت زرد به وزرای دولت یازدهم و استیضاح وزیر علوم به عنوان اولین استیضاح در دولت یازدهم تا نیمه‌تمام گذاشتن نطق علی مطهری از جمله وقایع ماندگار مجلس در سال 93 به شمار می‌رود.
 
در این گزارش به بررسی اجمالی مهمترین روزهای مجلس نهم در سال اخیر پرداخته شده است.
 
1-آخرین روز فروردین ماه سال جمعی از خانواده‌های زندانیان بند 350 زندان اوین در اعتراض به آن‌چه برخورد خشن فیزیکی با زندانیان این بند می‌خواندند، مقابل مجلس تجمع کردند. آنها با در دست داشتن تصاویری از زندانیان این بند مدعی شدند که در جریان بازرسی دوره‌ای این بند زندانیان مورد برخورد خشن قرار گرفتند و بعضا مصدوم شدند.
 
اسماعیلی رییس سازمان زندان‌ها نیز عصر همان روز در کمیسیون امنیت مجلس حاضر شد و گفت که تیم بررسی سازمان زندان‌ها طبق برنامه برای بررسی زندان اوین اقدام کرده و در جریان این بازرسی زندانیان دو اتاق حاضر به خروج از اتاق‌های خود نشدند و شروع به مقاومت و ناسزا گویی علیه تیم بررسی کردند. اما وی تاکید کرد که در جریان خارج کردند زندانیان از اتاق‌هایشان هیچ‌کس از سوی بررسی کنندگان مورد ضرب و جرح قرار نگرفته و مجروح نشده است.
 
2-سی و یکم فروردین ماه طرح سوال مهرداد بذرپاش، نادر قاضی‌پور و فاطمه رهبر از وزیر آموزش و پرورش در مورد علت به کارگیری افرادی که در سن بازنشستگی قرار دارند در دستور کار قرار گرفت. بعد از ارائه توضیحات فانی، مجلس پاسخ‌های وی را قانع کننده ندانست و به وزیر آموزش و پرورش کارت زرد داد.
 
3-چهارم خرداد ماه انتخابات هیات رییسه برای سال سوم فعالیت مجلس برگزار شد و علی لاریجانی مجددا به عنوان رییس مجلس ابقا شد.
 
در این انتخابات ضرغام صادقی، محمد حسین فرهنگی، مهرداد بذرپاش، محمد دهقان، علیرضا منادی سفیدان و حسین سبحانی‌نیا به عنوان دبیران هیات رئیسه، سید شریف حسینی ، محمد آشوری و بهروز نعمتی به عنوان ناظر یا کارپرداز و محمد حسن ابوترابی فرد و محمدرضا باهنر به عنوان نواب رئیس اول و دوم مجلس انتخاب شدند.
 
البته هیات رییسه مجلس نهم در سال سوم، شاهد دو تغییر بود و مهرداد بذرپاش جایگزین شاهین محمدصادقی و بهروز نعمتی جایگزین عبدالرضا مصری شد.
 
4-بیست و هفتم خرداد ماه در انتخابات سالانه کمیسیون‌های مجلس غلامرضا تاجگردون به جای مصباحی مقدم به ریاست کمیسیون برنامه و وبودجه و علی مروی به جای مسعود میرکاظمی به ریاست کمیسیون انرژی رسید.
 
5-سوم تیر طرح سوال علی مطهری از وزیر کشور در خصوص عملکرد این وزارت‌خانه در برخورد با ناقضان قانون عفاف و حجاب در دستور کار بود. این جلسه که با نمایش تصاویر بانوان ساپورت پوش همراه بود نظرات مخالف وموافقی را برانگیخت. در این جلسه مجلس از پاسخ‌های وزیر قانع نشد.
 
6-نمایندگان مجلس روز 24 تیرماه نیز پاسخ های وزیر صنعت، معدن و تجارت به سوال حسن کامران در مورد بازنشستگان صنعت فولاد را قانع کننده ندانستند و به او کارت زرد دادند.
 
7- اول مرداد جنجال مجلس بر سر انتخاب عضو هیات نظارت بر مطبوعات به صحن علنی کشیده شد و گفته شد که کمیسیون فرهنگی برای معرفی کاندیداهای عضویت در هیات نظارت بر مطبوعات به حداقل اکتفا کرده و رسایی و نبویان را به عنوان گزینه‌های پیشنهادی خود به مجلس معرفی کرده این در حالی است که اگر قرار بود کمیسیون فرهنگی سه نفر را معرفی می‌کرد نفر سوم علی مطهری بود. البته مطهری چند روز بعد اعلام کرد که برای جلوگیری از ایجاد شائبه از کاندیداتوری انصراف می‌دهد.
 
8- بیست و نهم مرداد ماه جلسه استیضاح فرجی دانا وزیر علوم در غیاب رییس جمهور در مجلس برگزار شد. استیضاح‌کنندگان بازگشت عناصر بی‌صلاحیت به دانشگاه و بکارگیری برخی از مسئولان وزارتخانه بدون رعایت قانون استعلام نظر وزارت اطلاعات برای منصوب نمودن در جایگاه‌های مدیریتی را از دلایل استیضاح عنوان می‌کردند. مجلس در این جلسه رای به عزل فرجی دانا داد.
 
9-اول مهرماه مجلس از بین حمید رسایی، سیدمحمود نبویان و کامران، حسن کامران را به عنوان عضو هیات نظارت بر مطبوعات انتخاب کرد.
 
10-نهم مهرماه گزارش کمیسیون اصل 90 از اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانه‌ها در جلسه علنی مجلس قرائت و تخلفات صورت گرفته و نادیده گرفتن قوانین و مقررات در اجرای مرحله اول هدفمندی به قوه قضاییه ارسال ‌شد.
 
11-هفتم آبان مجلس به نیلی احمد آبادی گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم رای اعتماد نداد.
 
12-بیست و هفتم آبان مجلس به فخرالدین احمدی دانش آشتیانی گزینه پیشنهادی دولت هم اعتماد نکرد.
 
13-چهارم آذر ماه نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی به سوال پورابراهیمی نماینده‌ی کرمان در مورد انتخاب و انتصاب مدیران صندوق‌های زیرمجموعه وزارت تعاون قانع نشدند و به وی کارت زرد دادند.
 
14-پنجم آذر ماه مجلس بالاخره با گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم موافقت کرد و به محمد فرهادی رای اعتماد داد.
 
15-شانزدهم آذر رییس جمهور با حضور در جلسه علنی مجلس لایحه بودجه 94 را به نمایندگان ارائه کرد.
 
16-نهم دی ماه سوال از وزیر صنعت درباره علت واردات بی ضابطه کالاهای اساسی و واردات بی‌رویه برنج و خودروی سواری لوکس در مجلس مطرح شد و نمایندگان مجلس برای دومین بار به نعمت زاده کارت زرد دادند.
 
17-بیست و یکم دی نطق علی مطهری و تکرار دوباره مواضع وی درباره وقایع سال 88، جلسه پارلمان را به تنش کشید. در این جلسه نمایندگان علیه مطهری شعار «مرگ بر منافق» و «مرگ بر فتنه‌گر» سر دادند و اصرار مطهری به اتمام نطقش حتی بعد از اعلام تنفس در جلسه علنی درگیری هایی را بین مطهری و برخی نمایندگان دیگر ایجاد کرد.
 
18-هفتم بهمن سوال از وزیر آموزش و پرورش در مورد تعیین تکلیف معلمان پیش دبستانی و شرکتی، برگزاری آزمون استخدامی و مطالبات فرهنگیان در جلسه علنی مطرح شد و نمایندگان پاسخ های وزیر را قانع کننده ندانستند و به فانی کارت زرد دادند.
 
19- هشتم بهمن و در پی ادعای محمدرضا رحیمی مبنی بر پرداخت کمک مالی به 170 کاندیدای مجلس نهم، جمعی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به لاریجانی خواستار اعلام اسامی این 170 نفر شدند. البته امضاکنندگان این نامه عصر همان روز از پیگیری این موضوع انصراف دادند.
 
20- دوازدهم بهمن ماه نمایندگان مجلس با تحقیق و تفحص از سهام عدالت موافقت کردند.
 
21- وزیر اقتصاد و امور دارایی در جلسه علنی 14 بهمن مجلس در پاسخ به سوال رسایی در مورد بازار سرمایه نتوانست نمایندگان را قانع کند و کارت زرد دوم خود را گرفت.
 
22- 15 بهمن گزارش تفریغ بودجه 92 کل کشور از سوی دیوان محاسبات تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
 
مجلس نهم در سالی که گذشت همچنین مصوبات مهمی را گذراند. از طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور تا انتقال پایتخت و الزام دولت به حفظ و صیانت از دستاوردهای هسته‌ای از جمله مهمترین این طرح‌ها و مصوبات به شمار می‌آید.
 
مهمترین مصوبات مجلس نهم در سال 93 را می توان اینگونه مرور کرد:
 
1-یکشنبه یکم تیرماه مجلس به دو فوریت طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر رای داد.
 
2-نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی سوم تیرماه نیز به کلیات طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور رای دادند. در جزییات این طرح مجازات 2 تا 5 سال حبس برای انجام عمل‌های جراحی جهت پیشگیری از بارداری (وازکتومی و توبکتومی)‌ پیش‌بینی شده بود. البته مجلس پس از تصویب کلیات این طرح را جهت بررسی بیشتر به کمیسیون بهداشت ارجاع کرد.
 
3- 15 تیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کلیات طرحی رای دادند که در صورت تصویب نهایی جزییات آن، استعلام از وزارت اطلاعات برای انتصاب افراد به مشاغل حساس الزامی خواهد شد. البته این طرح نیز دو روز بعد برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.
 
4- 17 تیر ماه در حالی که 10 روز از ماه رمضان گذشته بود مجلس با فوریت طرح کاهش ساعت کاری کارکنان دولت در ماه رمضان مخالفت کرد. در این طرح که از سوی حمید رسایی نماینده مردم تهران پیشنهاد شده بود، کاهش ساعات کاری از 44 ساعت به 34 ساعت در هفته پیش‌بینی شده بود.
 
5-نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 18 تیر با کلیات طرح نحوه تشکیل و فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی موافقت کردند. البته مجلس در تاریخ 29 تیر نیز به مسکوت ماندن این طرح تا اصلاح آن در کمیسیون شوراها رای داد.
 
6- 19 مرداد نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزییات طرح افزایش نرخ باروری و کاهش رشد جمعیت کشور مقرر کردند پزشکان پیشگیری دائمی از بارداری مجازات ‌شوند. همچنین مجلس محکومیت رسانه‌هایی که در خصوص پیشگیری از بارداری تبلیغ کنند را تصویب کرد. مجلس 15 مهر با اصلاح مواردی برای رفع ایرادات شورای نگهبان این طرح را نهایی کرد.
 
7- 21 مرداد مجلس وارد بررسی جزییات طرح انتقال پایتخت شد.
 
8- 4 شهریور نمایندگان مجلس با یک فوریت برداشت 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای پرداخت وام ازدواج موافقت کردند.
 
9- 16 مهرماه مجلس کلیات طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را به تصویب رساند و از 27 مهر رسیدگی به جزییات این طرح آغاز شد و بررسی آن 18 آذر به اتمام رسید.
 
10-در همین روز نمایندگان برای تامین نظر شورای نگهبان در خصوص طرح اصلاح ماده 5 قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب کردند که کارگران ساختمانی با پرداخت 7 درصد حق بیمه توسط سازمان تامین اجتماعی بیمه شوند.
 
11- 4 آبان نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح بهینه سازی مصرف آب شرب موافقت کردند.
 
12- 18 آبان کلیات طرح دائمی کردن احکام بودجه در مجلس تصویب شد تا برخی احکام بودجه که ماهیت بودجه ای ندارد و صرفا شکل قانون گذاری دارد به قانون جداگانه ای تبدیل شود و از متن بودجه های سالانه حذف شود.
 
13-نمایندگان مجلس در این روز همچنین با دو فوریت طرح افزایش اختیارات وزیر دادگستری موافقت کردند و بعد از تصویب کلیات آن در روز 21 آبان جزییات این طرح را نیز به تصویب رساندند.
 
14- 9 آذر مجلس با فوریت طرح استانی شدن انتخابات مجلس موافقت کرد.
 
15- 16 آذر طرح ممنوعیت اشتغال بیش از یک شغل که از سوی کمیسیون اجتماعی مورد رسیدگی قرار گرفته بود از دستور کار مجلس خارج شد و به کمیسیون اجتماعی بازگردانده شد.
 
16- 7 دی بررسی جزییات لایحه رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور در مجلس آغاز شد.
 
17- 14 بهمن نمایندگان به یک فوریت طرحی رأی دادند که دولت را ملزم به حفظ و صیانت از دستاوردهای هسته‌ای می‌کند. به موجب این طرح در صورت تشدید تحریم‌ها در کنگره آمریکا تمام توافقنامه ژنو ملغی و فعالیت‌های هسته‌ای به حالت قبل باز می‌گردد.
 
18- نمایندگان مجلس در جلسه علنی 26 بهمن کلیات لایحه بودجه 94 را تصویب کردند و بعد از بررسی سه هفته‌ای جزییات آن تا 13 اسفند، در روز 24 اسفند ایرادات شورای نگهبان در این لایحه را مرتفع و آن را نهایی کردند.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.