| کد خبر: 45208 |

تحریک تقاضای سفر با ساماندهی تعطیلات

تین نیوز | روز دوشنبه، ستاد هماهنگی خدمات سفر از مردم خواست برای سفرهای نوروزی خود مقاصد کمترشناخته‌شده را برگزینند.
 
 تعریف بسته‌های جدید سفر در تورها و تمرکز بر مقاصد کمتر دیده شده داخلی، در سالی که گذشت یکی از محورهای اصلی مباحث مطرح شده توسط متولیان سازمان میراث فرهنگی و مرتبطین و فعالان حوزه سفر بود. به نظر می‌آید پیوند این بحث با مقوله ساماندهی تعطیلات که قرار است زمان لازم را برای رفتن به این مقاصد جدید در اختیار گردشگران بگذارد، یکی از دلایل معطل ماندن آن است. در وضعیتی که با افزایش گردشگران خارجی بالاخص در ایام اوج سفر، کمبود و ضعف زیرساختی برای ارائه خدمات و حفظ منابع گردشگری در مقاصد سنتی وجود دارد، تعریف مقاصد جدید و اطلاع‌رسانی درباره آن ضروری به‌نظر می‌رسد. اکنون اطلاعیه‌های ستاد هماهنگی خدمات سفر که از مسافران می‌خواهد به مقاصد جدید بروند، از برقراری امکانات پذیرایی از گردشگران در این مقاصد خبر می‌دهد؛ حال اینکه این مقاصد تا چه اندازه در جذب گردشگران موفق خواهند بود و در صورت توفیق تا چه میزان پاسخگوی نیازهای گردشگران هستند، هنوز مشخص نیست.
 
 زیرساخت‌ها باید فراهم باشد
مدیرکل برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در این‌باره می‌گوید: ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی ایران بسیار زیاد و متنوع است و اقلیم‌های مختلف این امکان را می‌دهد که سفرها را در مکان و زمان مختلف در ایران مدیریت کنیم. ما تقسیم‌بندی مقاصد سفر را در سه سطح محلی، ملی و بین‌المللی انجام دادیم که سعی‌شده متناسب با این تقسیم‌بندی امکانات و زیرساخت‌هایی فراهم شود. محمدرضا پوینده خاطرنشان می‌کند: بنا بود بعد از این تقسیم‌بندی و معرفی مقاصد جدید، با همکاری رسانه‌های گروهی، ظرفیت اطلاع‌رسانی خوبی را مهیا کنیم تا در زمان اوج سفر بتوانیم از فشار به مقاصد سنتی بکاهیم. 
وی یکی از شرایط استقبال از این مقاصد و بازگشت گردشگر به آن را استقرار امکانات استاندارد در این مقاصد دانسته و می‌افزاید: باید امکانات مهیا شود تا اگر حجم عظیم سفر انجام شد، هم به جامعه میزبان و هم میهمان فشار نیاید و گردشگر از انتخاب این مقصد پشیمان نشود.
پوینده تاکید می‌کند: با توجه به منابع محدود دولت، بخش خصوصی باید به نوعی به مدیریت عرضه و تقاضا در این حوزه بپردازد تا برای تجهیز این شهرها بعد از نیازسنجی، توزیع منابع صورت گیرد. وی اضافه می‌کند: فرض کنید در یک استان کم‌برخوردار با اختصاص منابع، زیرساخت ایجاد شود و به دلایل مختلف از عدم اطلاع‌رسانی گرفته تا انتخاب مکان نامناسب، تقاضایی برای این استان شکل نگیرد که در این وضعیت کمبود منابع فعلی اساسا توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
به گفته مدیرکل برنامه‌ریزی سازمان میراث فرهنگی، هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی باید همزمان با مطالعه مقاصد و انتخاب آن با اتخاذ سیاست‌هایی به تحریک تقاضا دامن بزنند تا در نهایت بتوانند مقصد جدیدی به مقاصد گردشگری بیفزایند.
مدیرکل برنامه‎ریزی سازمان میراث فرهنگی، ساماندهی تعطیلات را نیز مولفه موثری در به نتیجه رسیدن طرح توزیع سفر می‌داند و تاکید می‌کند: تاثیر این عامل بر توزیع سفر انکارناپذیر است، اما مساله این است که به نتیجه رسیدن طرح ساماندهی تعطیلات فقط در اختیار سازمان میراث نیست و دستگا‌ه‌ها و سازمان‌های موثر بر آن متعددند و این قانون باید در نهایت به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.
وی اعلام می‌کند: هرچند به نظر می‌رسد ما جزو کشورهایی هستیم که بیشترین تعطیلات را داریم و گفته می‌شود که باید بخشی از آن حذف شود اما کارهای کارشناسی و مطالعاتی که در این حوزه انجام شده نشانگر آن است که ما بیشتر نیازمند سروسامان دادن این تعطیلات هستیم تا در نهایت با همکاری مجلس بتوانیم به این وسیله توزیع مکانی و زمانی سفر را محقق کنیم.
مساله اساسی دیگر از نگاه پوینده بحث اطلاع‌رسانی و شناساندن این مقاصد است که موازی با تکمیل زیرساخت‌ها باید پیگیری شود تا این چرخه کامل شده و به نتیجه مطلوب برسد. وی خاطرنشان می‌کند: بحث دسترسی‌های محلی، جاده، اقامت و... باید در یک هماهنگی بین بخشی ایجاد شود و مهم‌تر از آن، اینکه اطلاعات به هر روش ممکن در اختیار گردشگر قرار گیرد و مطمئنا صدا و سیما در این مسیر می‌تواند در کنار سایر انواع اطلاع‌رسانی، مانند چاپ بروشور و اختصاص سامانه‌هایی برای این کار، بسیار موثر عمل 
کند. به نظر می‌رسد از رهگذر تعریف این مقاصد و ورود آنها به چرخه گردشگری داخلی و خارجی ایران، هم عواید ناشی از این رشد به شکل معقول‌تری در مناطق مختلف و مستعد گردشگری ایران به شکل مویرگی وارد شود و هم فرصتی در اختیار مقاصد سنتی قرار گیرد تا به تکمیل زیرساخت‌های خود بپردازند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.