| کد خبر: 45191 |

توسعه پایدار منطقه‌ای نیازمند مدیریت نسبتاَ مستقل محلی است

تین نیوز |  وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌كه ۱۱۰۰ شهر كشور كمتر از ۵۰ درصد جمعیت شهری را در خود جای داده‌اند گفت: توسعه پایدار منطقه‌ای نیازمند مدیریت نسبتاَ مستقل محلی است.

به گزارش تین نیوز از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در همایش ملی الگوی توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای كه با حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی و استانداران برگزار شد اظهار كرد: بعد از گذشت 36 سال از پیروزی انقلاب اسلامی٬ تجربه مدیریت‌های مختلف و همچنین پشت سر گذاشتن جنگ و شرایط آن باید مروری سریع بر وضعیت مدیریت مناطق كشور داشت. هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران تعالی معنوی و رفاه اجتماعی، ایجاد تعادل و پایداری بین آحاد ملت ایران و همچنین ایجاد تعادل منطقه‌ای بود.

وی ادامه داد: ‌قرار بود بعد از گذشت 36 سال از گذشت پیروزی انقلاب اسلامی سرزمین ایران آباد شود اما اكنون در محدوده تهران و پیرامون آن با حدود ۱۵ میلیون نفر جمعیت، مشهد و پیرامون آن حدود ۵ میلیون نفر و اصفهان و محدوده آن نیز حدود ۵ میلیون نفر و در كلانشهرهای شیراز و تبریز شاهد یك تمركز جمعیتی بسیار زیادی هستیم به طوری كه بیش از ۵۰ درصد جمعیت شهرنشینی ایران در حدود ۱۰ شهر متمركز شده است و حدود هزار و ۱۰۰ شهر كشور، كمتر از ۵۰ درصد جمعیت شهری را در خود جای داده‌اند.

حاشیه‌نشینی ۳۰ و ۴۰ درصدی جمعیت در مشهد و بندرعباس/مسكن مهر حاشیه‌نشینی مدرن ایجاد كرد
آخوندی با اشاره به حاشیه نشینی در ایران گفت: بیش از ۳۰ درصد جمعیت مشهد و بیش از ۴۰ درصد جمعیت بندرعباس حاشیه‌نشین هستند. درباره میزان حاشیه نشینی تهران گزارش رسمی اعلام نشده اما بسیاری از محدوده‌های پیرامون تهران حاشیه نشین هستند ضمن اینكه با تشكیل شهرهای جدید برای ساخت مسكن مهر شاهد ایجاد حاشیه نشینی مدرن بوده ایم.

این عضو كابینه دولت یازدهم ادامه داد: ‌اولین پیامی كه امام خمینی (ره) در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ صادر كرد پیام تأسیس حساب صد و بنیان¬گذاری بنیاد مسكن انقلاب اسلامی بود، این فرمان قبل از فرمان تشكیل جهاد سازندگی بود. عمده بحث ایشان ساماندهی امر مسكن و جلوگیری از حاشیه‌نشینی بود كه نمی‌توان به سادگی از آن گذشت.

آخوندی افزود: اگر تأملی در ارتباط با كیفیت زندگی در شهرهای ایران داشته باشیم مشاهده می شود علی‌رغم حجم سرمایه گذاری گسترده‌ای كه در شهرهای ایران تحت عنوان آبادانی صورت گرفت كمتر از ۱۰ روز در سال شاهد هوای سالم در پایتخت هستیم بنابراین مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده منجر به یك رفاه پایدار نشده است.

وی با اشاره به اینكه شاهد تمركز جمعیتی وحشتناك در شهرهای بزرگ هستیم گفت: این در حالیست كه در حاشیه دریای عمان و خلیج فارس تمركز جمعیتی پنج نفر در هر كیلومتر است بنابراین در شاخص‌های كلی موضوع رفاه پایدار بحث بسیار مهمی است.

شهرفروشی؛ عامل شلوغی سرسام‌آور منطقه یك تهران
وزیر راه و شهرسازی به وضعیت سكونت در شمال تهران اشاره كرد و افزود: در دهه ۷۰ جمعیت منطقه یك در شمال تهران ۴۰ نفر در هر هكتار بود كه در آن زمان خلوت‌ترین منطقه تهران به شمار می‌آمد اما الان به بركت فروش شهر جزء شلوغ‌ترین مناطق تهران است.
آخوندی ادامه داد: امروزه كیفیت‌ زندگی حتی در شمال تهران تنزل پیدا كرده و زندگی در قفس‌های مجلل بدون امكانات زیستی متناسب را شاهد هستیم؛ اگر شاخص‌های تعادل پایدار و رفاه اجتماعی را بازخوانی نكنیم دوباره شاهد ادامه این روند خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی با طرح این سوال كه آیا واقعا شهرهای كشور به سمت شهرهای قابل زندگی پیش می‌روند؟ گفت: باید بررسی كنیم كه آیا شهرهایمان وضعیت خوبی دارند یا مبتنی بر فروش منابع زیستی‌اند تا فقط زنده بمانیم؟ آیا به موضوع مدیریت منطقه‌ای در ایران نزدیك شده‌ایم یا خیر؟ اینها سوالات مهمی است كه باید به آن پاسخ داد.
وی به آمایش سرزمین و برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای اشاره كرد و افزود:‌ روز گذشته موضوع طرح جامع شهر ساری در شورای عالی شهرسازی و معماری بررسی شد. این در حالیست كه آخرین طرح منطقه خزر در سال ۱۳۷۲ در شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح شده بود، ضمن اینكه طرح آمایش سرزمین نیز در حدود ۱۸ سال قبل یعنی سال ۱۳۷۵ در این شورا تصویب شد. بنابراین، ایران دارای طرح آمایش ملی و منطقه¬ای برای بسیاری از مناطق بوده است با این وجود تعادل منطقه¬ای حاصل نشده است، چرا؟

آخوندی ادامه داد: در زمان مرحوم كازرونی (وزیر اسبق مسكن و شهرسازی و رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی) قرار بود تمركز جمعیتی تهران به میزان هفت میلیون نفر باقی بماند، این در حالیست كه الان تمركز جمعیتی شهر تهران ۸.۷ میلیون نفر است و ظرفیت‌پذیری این شهر نیز ۱۱.۳ میلیون نفر است. این وضعیت نشان می¬دهد یك جای كار اشكال داشته و دارد.
وی با تاكید بر اینكه باید تعریف مشخصی از مدیریت منطقه‌ای داشته باشیم ادامه داد: آیا مدیریت یك منطقه بدون ساختار حكمروایی منطقه‌ای امكانپذیر است؟

استانداران مدیران مناطق نیستند
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه استانداران مدیر منطقه¬ای نیستند بلكه مدیر مركزی مناطق و نماینده دولت مركزی هستند. گفت: در این 36 سال مشكلی كه وجود داشت این بود كه همیشه استانداران به دنبال اختیارات و افزایش بودجه‌های استانی خود بودند و حتی در برنامه نخست توسعه موضوع تاسیس خزانه استانی نیز مطرح شد. حال آنكه ما به طور ساختاری فاقد نظام حكمروایی و مالیه منطقه¬ای هستیم.
آخوندی ادامه داد: باید از بین تقسیمات مختلف كشوری برای مدیریت شهر و دِه و نحوه تأمین منابع آن¬ها فكری بكنیم. اتفاقی كه تاكنون در ایران رخ داده فروش ضوابط شهری است چرا كه راحت‌ترین و سریع‌ترین منبع برای تامین منابع عمرانی توسط استانداران است؛ اتفاقی كه در دولت‌های گذشته رخ داد. ضوابط ساخت و ساز شهری به فروش می‌رسید تا تهران آباد شود در حالیكه تهران غیرقابل زندگی شد.

وی با بیان اینكه در ساختار مدیریت سیاسی و مركزی ایران، استاندار، فرماندار، بخشدار و دهیار قرار دارد گفت: عدم یكپارچگی در مدیریت منطقه‌ای موجب شده تا به عنوان مثال یك دهیار جدا از اینكه موقعیت جغرافیایی آن ده نزدیك شهر است یا در منطقه‌ای دور افتاده قرار دارد برای آن تصمیم‌گیری كند و ضوابط زمین‌های آنجا را ارزش‌گذاری كند. در این شرایط با تصمیم دهیار برای یك ده، ۱۰۰ هزار مترمربع پروانه صادر می‌شود.
آخوندی به شهرستان ۶۵۰ هزار نفری بهارستان اشاره كرد و گفت: در حدود ۳۵ سال پیش این شهرستان متشكل از چهار الی پنج ده با جمعیتی كمتر از ۲۰ هزار نفر بود اما اكنون جمعیت این شهرستان حدود ۶۵۰ هزار نفر است. این نمونه، نتیجه فقدان یكپارچگی در مدیریت محلی در ایران است.

دوگانگی شهرداری و فرمانداری را از بین ببریم
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه در نهایت باید اقدامی كنیم تا دوگانگی شهرداری و فرمانداری را از بین ببریم اضافه كرد: این روند نباید ادامه یابد. باید فرماندار مدیریت یك منطقه را بر عهده داشته باشد و شهردار به عنوان مجری تحت امر فرماندار فعالیت كند یا فرماندار را حذف كنیم و مدیریت دولت مركزی تا سطح استانداری تسری یابد و بعد از استاندار، فرماندار مدیریت محلی بر عهده داشته باشد. نمی‌شود دوگانگی دولتی را تا سطح دهیاری تسری داد زیرا وضع وحشتناكی كه اكنون در ایران ایجاد شده نتیجه دوگانگی مدیریت منطقه‌ای است.
عضو كابینه دولت یازدهم در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینكه مقامات سیاسی نباید در مدیریت محلی مداخله كنند گفت: یكی از ریشه‌ای‌ترین مشكلات كشور دوگانگی مدیریت محلی و مدیریت مركزی و همچنین مداخله مدیریت سیاسی در صدور پروانه‌های عمرانی است.

وی با انتقاد از اینكه وزارت كشور مسئولیت هماهنگی امور شهرداری‌ها را بر عهده دارد گفت: وزارت كشور مسئول ایجاد نظم اجتماعی، امنیتی و سیاسی است یا عمرانی؟ اكنون بعد از 36 سال نباید و نمی‌توانیم این سوال را بی پاسخ بگذاریم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه وزارت كشور، استانداری و فرمانداری ضامن حقوق شهروندی است گفت: اگر قرار است همین نهادها مركز فروش ضوابط شهرسازی كه متضمن حقوق شهروندی است، شوند چگونه می‌توانند ضامن حقوق شهروندی باشند؟ بنابراین وزارت كشور نباید مسئول هماهنگی شهرداری‌ها باشد.
وی اظهار كرد: باید قانون تقسیمات كشوری و سطح این تصمیمات را تا حدی محدود كنیم و در یك محدوده جغرافیایی شاهد یكپارچگی مدیریت سرزمینی باشیم زیرا اگر مدیریت بخشی توسط شهردار، بخشی توسط دهیار یا بخش دیگر توسط فرماندار صورت گیرد شاهد عدم یكپارچگی مدیریت سرزمینی هستیم.

آخوندی با بیان اینكه توسعه پایدار منطقه‌ای نیازمند مدیریت نسبتاَ مستقل محلی است و باید سطح مدیریت محلی را روزی در ایران به رسمیت بشناسیم گفت: همانطور كه نیاز به یكپارچگی در حكمروایی محلی داریم نیاز به یكپارچگی در مدیریت خدمات نیز وجود دارد؛ در نهایت سطح محلی را باید در كشور به رسمیت شناخت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.